Česko letos zvýší kapacitu přepravy ropy z Německa. Ropovod Ingolstadt - IKL, který k nám od roku 1996 umožňuje v případě potřeby dopravit ročně až deset miliónů tun ropy z přístavu v Terstu, posílí nyní nově vybudovaná přečerpávací stanice v Benešovicích u Stříbra.
První zařízení tohoto druhu na české trase IKL vybudoval za 260 milionů korun a včera zprovoznil státem ovládaný provozovatel ropovodů IKL a Družba společnost MERO.
Investice zvýší kapacitu IKL na 11,5 milionu tun za rok. "To znamená, že ze západu bychom mohli nyní zásobovat celou potřebu Česka a v případě zájmu k tomu i dvě třetiny Slovenska," tvrdí ředitel pro strategický rozvoj firmy MERO Libor Lukášek.
Samotné Česko v tuto chvíli až takové množství ropy přímo nepotřebuje. MERO loni dopravilo k rafineriím přes ropovody ze západu i východu historicky rekordní množství ropy - 8,3 milionu tun. Družbou pět milionů tun ropy, z Ingolstadtu rekordních 3,3 miliony.
Za rekord označuje firma, která kromě posílení ropovodů zvažuje i získání akciového podílu v České rafinérské, také svých, v loňském roce vydělaných, 337 milionů čistého při téměř dvoumiliardových tržbách.
Právě IKL se může v budoucnu stát pro Česko a případně i pro podstatnou část Slovenska hlavním zdrojem ropy - místo stárnoucí Družby, o jejímž technickém stavu na východ od slovenských hranic a zájmu tamních provozovatelů panují stále značné nejasnosti.
"Výpadek dodávek plynu začátkem roku až brutálně ukázal, jak jsme zranitelní bez náležité alternativy. IKL s posílenou kapacitou je zárukou, že se v případě ropy něco takového nenastane," vyjádřil se včera náměstek ministra průmyslu Tomáš Hüner.
Výstavba IKL přišla stát v polovině 90. let na víc než 12 miliard korun a ropovod měl od počátku vyšší kapacitu než skoro padesát let stará Družba, která dokáže teoreticky za rok přepravit devět milionů tun ropy.
IKL vede z bavorského Vohburgu u Ingolstadu v blízkosti vrchu Přimda na Tachovsku a kolem Krušovic míří do centrálního tankoviště v Nelahozevsi u Kralup a dál pak k rafineriím v Kralupech, Litvínově a Pardubicích. Přímo v Nelahozevsi má MERO uloženo víc než milion tun krizových zásob ropy. Od přístavu v Terstu k nám teče černé zlato podzemní rourou o průměru 70 centimetrů a celkové délce 347 kilometrů dvacet dnů, tedy zhruba rychlostí chůze.
BEZPEČNOST. Nová přečerpávací stanice ropy u Stříbra zvýší nejen kapacitu, ale i bezpečnost ropovodu IKL z Ingolstadtu.
foto: ČTK
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist