Současná hospodářská recese dopadá negativně na většinu odvětví, ale prodej automobilů a s ním i automobilový průmysl je postižen z celosvětového hlediska asi nejcitlivěji a je také nejčastěji medializován. Průvodním jevem tohoto stavu jsou pochopitelně úsporná opatření, která se promítají mimo jiné i na automobilových výstavách a autosalonech, letošní brněnský nevyjímaje. Ten, na rozdíl od některých jiných zahraničních výstav, které letos pořádání dokonce odvolaly, bude v některých směrech jen méně okázalý.

Skromnější manifestace automobilové krásy

V zrcadle všeobecných úsporných opatření naprosté většiny vystavovatelů byla situace v průběhu příprav brněnského autosalonu několikrát hodně dramatická. Nejednou šlo doslova o jeho bytí a nebytí. Vždyť např. autosalon v Barceloně, aby mohl být uspořádán, byl nakonec dotován, aby se vystavovatelé vůbec zúčastnili. Jak uvedl šéf jednoho z nejvýznamnějších vystavovatelů, ředitel Importu VW v ČR Rudolf Javurek, náklady koncernu VW činily letos méně než pětinu sumy z minulých let. Pokud jde o autosalon v Brně, i zde muselo dojít ke kompromisům, aby se tato významná akce konala. K tomu Rudolf Javurek ještě dodal, že je velmi rád, že se akce v Brně vůbec koná a je nanejvýš důležité zachování kontinuity jeho pořádání. Mnohé jiné automobilové výstavy se letos vůbec nekonají a neúčast některých značek (Nissan, Mitsubishi, Daihatsu a pravděpodobně i dalších) již avizuje i známý podzimní autosalon ve Frankfurtu.

Brněnského autosalonu se recese auto-mobilového průmyslu pochopitelně dotýká v mnoha směrech. V praxi to znamená, že jeho délka byla proti původnímu záměru zkrácena. Pro veřejnost je vyhrazen čas od soboty 6. do čtvrtka 11. června, ačkoliv původně bylo ukončení plánováno až na neděli 14. 6. Pátek 5. 6. je určen jako obvykle pro novináře, pozvané odborníky a hosty. Náplň veletrhu byla také dodatečně rozšířena na všechna vozidla do 3,5 t celkové hmotnosti, tedy i lehká užitková.

Některé značky nebudou reprezentovat jejich dovozci, ale většinou s podporou importérů "jen" dealeři, což běžní návštěvníci, zajímající se o vlastní vozidla, prakticky ani nepostřehnou. Značky, které budou v Brně vystavovat, chystají předvést všechny novinky a některé z nich i další zajímavé prototypy a předpremiéry.

Méně příznivou zprávou ale je, že se z již zmíněných úsporných důvodů brněnského autosalonu letos nezúčastní některé významné a doposud v Brně tradičně vystavující značky. I tak budou v Brně k vidění světové premiéry a další automobilové lahůdky včetně mimořádných sportovních klenotů.

Automobilový svět obchází recese

Příčina omezené účasti některých vystavovatelů je naprosto jasná. Světový automobilový trh a s ním i výroba automobilů, zejména v USA, se potýká, jak můžeme sledovat prakticky denně v nejrůznějších médiích, s historicky největší krizí. V České republice ji sice už téměř rok pociťujeme také, ale zdaleka ne v takové míře jako v některých jiných zemích. Tuzemský trh samozřejmě zaznamenal určitý propad a v oblasti nákladních vozidel to je propad opravdu výrazný, ale zdaleka nekopíruje situaci většiny dalších zemí.

Vždyť zejména ve Spojených státech, ale také v řadě evropských zemí, se i vlády snaží zmírnit dopad krize automobilového průmyslu nejrůznějšími formami pomoci. Na pokles odbytu musí výrobci reagovat omezením produkce a s tím zákonitě přicházejí odstávky výroby, propouštění zaměstnanců a v některých případech už dochází i k zavírání jednotlivých závodů samotných automobilek a také provozů výrobců automobilových komponentů. Stačí připomenout aktuální situaci koncernů General Motors a Chrysler nebo značek Fiat, Opel, Saab a řady dalších.

Ne vše ale zahalují oblaka pesimismu - český trh neživoří

Nesnadné období většiny světových automobilek se na českém trhu zatím neprojevuje tak dramaticky jako v zahraničí. Nejenže prodeje osobních automobilů nekopírují situaci ve většině ostatních zemí a na náš meziroční pokles by byly mnohé země velmi hrdé, ale první čtyři měsíce letošního roku zatím naznačují, že by ani ve zbytku letošního roku nemuselo být tak zle. Za duben 2009 se dokonce prodalo 17 592 nových osobních a 1 565 lehkých užitkových automobilů a od začátku roku 59 441 vozidel, což je množství na úrovni roku 2007 (59 667 kusů), kdy ještě nebylo po nějaké krizi ani potuchy.

Registrace nových osobních automobilů jsou u nás sice meziročně nižší, ale zde je nutné připomenout, že loňský rok byl prodejně mimořádně úspěšný a pro mnohé značky rekordní. V tomto ohledu je bohužel mnoho informací interpretováno účelově a často pouze jejich negativní detaily, zatímco pozitivní informace nenacházejí prostor. Příkladem může být omezení výroby v závodě "A", o kterém píší všichni, ale o zvýšení výroby v továrně "B" se nedozvíte takřka nikde. Dobré zprávy asi nikoho nezajímají.

Pozdržené odběry osobních automobilů, resp. vyčkávání s jejich nákupem až na duben, kdy vstoupila v platnost legislativní úprava možnosti odpočtu DPH jejími plátci také u osobních automobilů, se pozitivně projevily, až na výjimky, prakticky u všech značek. U některých byly prodeje v dubnu i více než dvojnásobné proti přecházejícímu měsíci. Historicky rekordní měsíční prodeje osobních modelů dosáhla letos v dubnu převážná většina značek, např. VW (1 598 kusů), Renault (1 463), Kia (1 123 kusů), ale také Audi (415), Mercedes (371), Honda (438), BMW (296), Volvo (180), Porsche (33) atd. Změna legislativy v odpisech DPH pro její plátce významně oživila v dubnu prodej a dá se předpokládat, že ještě další dva tři měsíce by náš trh mohl být pozitivně ovlivněn touto změnou už proto, že někteří zákazníci si nová auta objednávali a nyní čekají na jejich dodání z výroby. Po zmíněných několika měsících zlepšení se zřejmě prodeje osobních vozů opět vrátí na o něco nižší úroveň. Další povzbuzení automobilového trhu by jistě přineslo šrotovné.

U šrotovného záleží na úhlu pohledu

Kolem státní podpory pro pořízení nových automobilů, u nás nazývané nejčastěji jako "šrotovné", se už delší dobu vedou nejrůznější diskuse.

Právě na nich jsou nejlépe patrné účelové a často i zavádějící pohledy na problematiku této formy podpory. Stačí ocitovat prohlášení našich politiků z poslední doby: "Kroky jako šrotovné odmítám" (prezident Klaus), "Šrotovné je pitomost" (Miloš Zeman), "Je to asociální návrh" (exministr financí Kalousek), "Šrotovné má ekonomický i ekologický význam" (předseda ČSSD Paroubek). Zatím ale téměř nikdo neuvedl, že výměna starých, provozně a v případě nehody velmi nebezpečných vozidel, která výrazně víc škodí našemu životnímu prostředí než auta nová, není pro stát vůbec ekonomicky nevýhodná.

Slovenské zkušenosti

Např. na Slovensku se potvrdily argumenty o "samofinancování" institutu šrotovného (tedy že navíc vybraná DPH, kterou by stát nikdy jinou formou nezískal, pokryje příspěvek), neboť zatím vybraná DPH z navýšení prodejů na Slovensku převyšuje výši poskytnutých státních dotací o cca 1,8 milionu eur. Stejně tak jen málokdo bere v úvahu, že podle Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu (BESIP) zahynulo v roce 2008 v osobních automobilech starších než 10 let při nehodách 62 % ze všech usmrcených osob (421 osob), zatímco v mladších vozidlech to bylo 38 % (258 osob). Přitom je nesporné, že novější vozidla najezdí podstatně víc kilometrů než stará.

Ekologický pohled

Šrotovné u automobilů tak představuje bezpochyby výhodné řešení pro každého - pro firmy, obyvatele i pro naše životní prostředí, neboť úroveň emisí CO2 je u nových vozů vždy mnohem nižší. Pokud předpokládáme roční proběh jednoho starého vozidla pouze na úrovni cca 3 000 km za rok, pak tato vozidla vypustí do ovzduší 17 000 tun nebezpečných emisí kysličníků dusíku a uhlovodíků ročně. Novější osobní automobily při mnohem vyšším ročním proběhu však dohromady vyprodukují za rok pouze 9 700 tun těchto emisí. K tomu snad není zapotřebí další komentář.

Otázka stáří

Na tomto místě se ještě nabízí otázka, proč navrhovatelé a schvalovatelé šrotovného zvolili u vozidel limit "starší deseti let", do kterého se formálně vejdou např. i první tři ročníky octavií a dokonce také první fabie stejně jako mnoho dalších poměrně velmi moderních automobilů. Proč raději nezvolili v první etapě limit vyšší, např. nad 15 let, tedy nad průměrným stářím tuzemského parku osobních automobilů, zejména když na českých silnicích stále jezdí kolem 1,32 milionu vozů bez katalyzátoru starších 15 let a jejich počet výrazněji neklesá, a dalších 600 000 aut plní jen normu Euro.

Škoda Auto - světové a další premiéry

O světové premiéry, jednu z hlavních ingrediencí každého autosalonu, se postarala především domácí značka Škoda, pro kterou bude letošní Brno s ohledem na množství novinek výjimečné. Expozice společnosti Škoda Auto o rozloze 1 100 m2 je umístěna v hale P.

- Světovou výstavní premiéru zde budou mít modely Škoda Octavia RS a Škoda Octavia Scout v novém provedení.

- Národní premiéru v Brně oslaví modely Škoda Yeti, Škoda Fabia Scout a soutěžní Škoda Fabia Super 2000.

- Vystavena bude také celá modelová paleta vozů Škoda včetně rodiny vozů Scout a GreenLine (Octavia GreenLine s novým dieselovým motorem 1,6 TDI CR/77kW).

- Modely Fabia GreenLine s úsporným motorem 1,4 TDI PD DPF/59 kW budou sloužit zároveň jako oficiální vozy autosalonu.

V rámci doprovodného programu letošního autosalonu budou mít návštěvníci příležitost vyzkoušet si vybrané modely Škoda v praxi, přímo v areálu, v blízkosti haly G1.

O přízeň poroty se v anketě "Lady car" bude ucházet vůz Fabia Sportline s designovými doplňky originálního příslušenství.

Při příležitosti 50. výročí modelu Octavia bude 7. 6. 2009 každému návštěvníkovi, který se u vstupu prokáže klíčkem vozu Škoda, umožněn volný vstup na Autosalon. Navíc, po vyplnění jednoduchého kuponu, bude každý den trvání autosalonu na stánku Škoda Auto vylosován jeden výherce, kterému bude na víkend zapůjčen nový model Yeti.

Další novinky a zajímavosti

Kromě automobilů, které známe z běžného provozu na našich silnicích a dálnicích, se budeme moci v Brně na autosalonu setkat s řadou automobilových novinek, které budou mít v Brně svoji tuzemskou výstavní premiéru. Jejich výčet, resp. názvy naleznete zvýrazněné v přehledu nejzajímavějších exponátů. Kromě toho chceme upozornit na některé opravdové lahůdky. Avizovány jsou např. sportovně laděné speciály, jako kupé německé značky Artega či Yes, chybět nebudou aristokratické vozy Aston Martin či Bentley, limuzína méně známé značky Bitter, americké legendy Corvette, supersportovní modely Gumpert, Lamborghini, Pagani Zonda, Spyker nebo anglická závodní "placka" Radical.

Jak uvedl ing. Petr Táborský, vedoucí divize Seat, Import Volkswagen, "je nesporné, že brněnský autosalon bude i přes avizované problémy plnohodnotnou prezentací současného automobilového trhu. Jedná se především o tradiční a motoristickou veřejností oblíbenou akci. Proto cítíme naši odpovědnost vůči ní a chceme jí poskytnout to, co očekává. Je to i součást zodpovědnosti značek vůči svým zákazníkům." To je také zřejmě krédem všech vystavujících. Je jen škoda, že se někteří tradiční vystavovatelé nakonec rozhodli letošní brněnský autosalon vynechat. Podobně, ale i hůř dopadla většina autosalonů a výstav.

Účinnější zabezpečení vozidel proti krádeži

Na autosalonu nebudou prezentována pouze samotná vozidla, ale také mnoho výrobků z oblasti příslušenství a jejich doplňkové výbavy.

Mezi ně patří i zabezpečovací zařízení proti odcizení automobilů. Přestože se počet odcizených motorových vozidel proti minulým letům nepatrně snížil, stále je jich u nás ročně odcizeno na 20 tisíc. Jedním z nejúčinnějších, a přitom pořizovacími náklady ne tak náročný způsob zabezpečení automobilů je zamykání řadicí páky a s ním spojené další aplikace. Významnou novinkou je však Construct 3 System, který představuje revoluci v zabezpečování vozidel a dále systém elektromechanické zabezpečení Safetronic.

Oba systémy vycházejí vstříc nejen náročnějším majitelům automobilů, ale zohledňují také stále větší vynalézavost zlodějů. Construct 3 System je vybaven patentovanou zámkovou technologií, která využívá originální technická řešení. Blokační zarážka zámku převodovky znemožňuje vyřazení zpětného chodu vozidla a současně blokační zarážka zámku kapoty zajíždí do oka, které je umístěno na kapotě, a znemožňuje tak její otevření. V současnosti totiž roste počet krádeží zařízení pod kapotou, zejména drahých xenonových světlometů, čemuž tento bezpečnostní systém dokáže zabránit. Důležitá je i jednoduchá obsluha tohoto zabezpečovacího zařízení. K odemknutí a uzamknutí mechanického provedení produktu stačí jediné otočení klíčem v zámkové vložce, čímž dojde k zablokování nebo odblokování převodovky a zároveň i zámku kapoty.

Systém je přitom odolný nejen proti vrtání, ale také proti rozlomení a otevření planžetou, dále vůči tepelným a chemickým vlivům, přičemž jeho účinnost není závislá ani na stavu akumulátoru, ani jiných funkcích vozidla. Použité materiály jsou natolik odolné, že ani po silném podchlazení tekutým dusíkem nejsou křehčí a poddajnější. Všechny ovládací prvky systému jsou umístěny tak, aby nerušily vzhled interiéru a nesnižovaly funkčnost dalších prvků vozidla. Při pokusu o překonání se celý systém samočinně zablokuje v uzamčeném stavu, a to je hlavní cíl prevence - co nejúčinnější zkomplikování odcizení a odrazení pachatele.

Elektromechanické zabezpečení podstatným způsobem zvyšuje komfort ovládání zamykání a snižuje nebezpečí odcizení vozidla, neboť zamyká řadicí páku zcela automaticky a nemá žádné vnější prvky, které by zasahovaly do interiéru vozidla. Řídicí jednotka dává pokyn k zablokování zpětného chodu po vytažení klíčku ze zapalování. Pro odblokování musí řidič použít bezkontaktní čip, který přiloží na určité místo v interiéru vozidla. Pod tímto místem se skrývá identifikační modul, který ověří oprávněného uživatele.

Mechanické zabezpečení je díky své originalitě a kvalitě uznávané pojišťovnami doma i v zahraničí a při jeho aplikaci poskytují pojišťovny slevu na pojistném až 20 %.

Co asi v Brně neuvidíme

Přestože v době uzávěrky této přílohy ještě pořadatelé jednali s potenciálními vystavovateli - zástupci dále uvedených značek, které nebyly mezi přihlášenými, je již pravděpodobné, že se letos některé z nich nakonec v Brně na výstavišti objeví. Příčiny jejich neúčasti mohou být různé. Některé z nich, resp. jejich výrobci, skutečně zápasí s potížemi, které přinesla současná hospodářská krize, jiné mohou z nejrůznějších důvodů trucovat.

Zřejmě na autosalonu letos nebudou zastoupeny značky Alfa Romeo, Citro¨en, Dodge, Ferrari, Chrysler, Jaguar, Jeep, Lancia, Land/Range Rover, Lexus, Maserati, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot, Porsche, Saab, Smart, Ssang Yong, Subaru a Toyota.

Je to škoda, ale nejen pro návštěvníky. Možná se právě neúčastí na tak prestižní akci, jakou autosalon v Brně je, ochudí o mnoho potenciálních zákazníků. Zejména když se po zavedení šrotovného dá očekávat další nákupní boom, byť spíše mezi malými a levnějšími modely. Kde jinde než na autosalonu se dají na jednom místě porovnávat jednotlivé modely, u kterých uvažujeme o koupi.

Nové výstavní prostory

Brněnské výstaviště v současné době nabízí jeden z nejmodernějších evropských výstavních areálů. V době konání autosalonu dojde k dalšímu rozšíření výstavních prostor. Svoji výstavní premiéru si prožije pavilon "P", který nabídne další rozšíření areálu výstaviště v Brně o plochu přesahující 15 000 m2. Expozice jednotlivých automobilových značek najdeme především v pavilonech "P" a "F". Okolí nového pavilonu navíc nabízí téměř 4 000 parkovacích míst, a poskytuje tak návštěvníkům bezproblémový přístup do areálu výstaviště. Navíc zde budou moci parkovat za zvýhodněné parkovné a při připravované akci Autosalon Night dokonce zdarma. Jižní část výstaviště bude v letošním roce využita především pro doprovodné programy a aktivní zábavu pro návštěvníky všech věkových kategorií.

Doprovodný program

Pro návštěvníky jsou připraveny specializované doprovodné akce, programově rozdělené do několika tematických sekcí:

- EKO AUTO - zaměřené na oblast ekologie a hospodárnosti provozu motorových vozidel s možností vyzkoušení alternativních pohonů.

- FUN AUTO - program se věnuje fanouškům automobilů a na autosalonu můžete najít expozice tuningových a sportovně upravených vozů nebo historických automobilů apod.

- BEZPEČNOST A AUTO - sekce zaměřená na bezpečnost silničního provozu, jehož součástí mimo jiné bude rozsáhlá prezentace Integrovaného záchranného systému zahrnující ukázky první pomoci, ukázky zásahu policie a hasičů. Součástí programu budou také jízdy zručnosti, terénní polygon, trenažéry, kluzná fólie, simulátor převrácení osobního vozidla, ukázky vyproštění osob z automobilu, dětské dopravní hřiště apod.

- ŽENA A AUTO - projekt zaměřující se speciálně na ženy za volantem. Najdete zde "zkušební dráhu" jen pro ženy, na které si budou moci příchozí v klidu vyzkoušet nejrůznější modely vozidel, kavárnu s dětským koutkem, připravují se rozhovory se zajímavými lidmi, prezentace kosmetiky, poradenská služba a mnoho dalšího. Chybět nebude ani anketa "LADYCAR" o nejlepší automobil pro ženu.

Pro odborníky jsou určeny následující akce

- BRNOSAFETY 2009 - odborná mezinárodní konference zaměřená na bezpečnost silničního provozu (4.-5. 6.)

- AUTOSYMPO 2009 konference se zaměřením na ekologickou likvidaci autovraků (9. 6.)

- STOLETÍ AUTOŠKOLSTVÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH - ve středu 10. 6. se na výstavišti sejdou zástupci, pro které je na tento den připravován odborný seminář. Po celou dobu AUTOSALONU bude také k dispozici výstava z historie automobilového školství u nás.

- OBOROVÉ DNY PRO PROFESIONÁLY V SERVISNÍ TECHNICE - profesionálové se v Brně sejdou také při oborových dnech zaměřených na opravy vozidel s tématy:

- pondělí 8. 6. 2009 - diagnostika;

- úterý 9. 6. 2009 - pneuservisy (v premiéře se představí například i nový "TOP" stahovák pneumatik John Bean Quadriga);

- středa 10. 6. 2009 - mytí vozidel.

Autosalon bude hostit několik značkových srazů. Připraveny budou testovací jízdy s modely z nabídky mnoha automobilových značek.

Mezi pesimismem a střízlivým optimismem

Situace, která v letošním roce provází automobilový průmysl, trh, ale i motoristické výstavy, by mohla v někom vyvolávat určité pesimistické závěry, ale současně se dá konstatovat, že navzdory tomu jsou současné automobily stále víc ohleduplné k životnímu prostředí, znatelně hospodárnější a také mnohem bezpečnější. Věřme, že pro motoristy bude vstřícnější také naše legislativa a že v tomto ohledu dojde od slov k činům.

Termínově je autosalon mimoděk zasazen do období po skončení existence neoblíbených "přepážkových" kombíků, vozů MPV a SUV, takže mnozí plátci DPH se mohou lépe rozhodovat o nových možnostech nákupu. Současně se dá předpokládat, že na podzim, popř. později bude u nás zavedeno šrotovné, což by mohl být další významný impulz pro oživení poptávky po automobilech, a autosalon se tak může stát místem předběžného výběru pro mnoho návštěvníků.