Desítky tuzemských podnikatelů chtěly loni prodat své firmy, ale nejistota v době, kdy padají banky a krachují tradiční podniky, odrazuje investory od nákupů společností. Krize snížila počet uskutečněných fúzí a akvizic o třetinu a stále více firem couvá i z obchodů téměř před podpisem smlouvy.

"Vidíme zvýšený počet obchodů, které byly před ukončením a nakonec nedopadly. Bohužel nemůžu jmenovat," říká Radek Schmied ze společnosti Redbaenk, která se zabývá fúzemi a akvizicemi.

Na prodej byl jednu dobu například i historicky první zpracovatel plastů v Česku, společnost Fatra Napajedla. Dnes už kupce nehledá. V době, kdy podniky nemají na nákup prostředky, totiž často klesá cena, kterou jsou kupci ochotni zaplatit. "Fatra byla na prodej, ale v současné době už k prodeji nabízena není," potvrzuje Leoš Klofáč z této firmy.

Podobně na současnou situaci zareagovala i sázková společnost Fortuna a majitele nezmění. Zájemci o tohoto druhého největšího provozovatele kurzového sázení v tuzemsku totiž ustoupili z původních nabídek, které představili loni před finanční krizí. "Jednání o prodeji skončila. Podmínky, které nám byly nabízeny, nám nevyhovují," řekl mluvčí Penta Investments Martin Danko.

Krize zasahuje i do předpokládaného prodeje některých pivovarů ze skupiny Anheuser Busch-Inbev, včetně českého Staropramene. Prodeje piva ve světě výrazně klesají. Inbev musí přitom co nejdříve splatit kupní cenu 55 miliard dolarů za loni koupený americký pivovarnický gigant Anheuser Busch, jehož akcionáři požadují v nynější situaci co nejrychlejší úhradu. Inbev se tak snaží zbavit části svých aktiv a nabízí k prodeji i Staropramen. Jeden z kandidátů - skupina Heineken - už přitom jedná o případné koupi Staropramene měsíce, jednání podle informací HN zkomplikovaly finanční možnosti Heinekenu, který je krizí spotřeby oslaben stejně jako celý trh. Heineken si podle lidí z branže nemůže v dnešní době dovolit větší zadlužování u bank.

Z médií je pak známý také případ Škody Power, kde k prodeji firmy také nedošlo. Krize však nehatí jenom prodeje firem. Společnost Genoservis například změnila plán a upustila od prodeje přerovského výstaviště. Podle zástupců Genoservisu byla důvodem právě krize a fakt, že si firma nemůže dovolit jít pod cenu.

Ta totiž často u rozjednaných obchodů klesá téměř každý měsíc. "Setkali jsme se s několika případy, kdy cena nabízená investorem během druhé poloviny roku 2008 postupně klesala až do takové míry, že se prodávající rozhodl prodej odložit," potvrzuje Jan Spáčel z advokátní kanceláře Ambruz & Dark s tím, že sníženým zájmem o nakupování nyní rozhodně netrpí pouze české firmy. "Většina akvizic, které realizujeme, jsou zahraniční investice do české společnosti. V této oblasti jsme zaznamenali markantní pokles zhruba o polovinu," dodává.