Prodej ČSA do rukou nového soukromého vlastníka do konce roku není jistý. A to i přesto, že privatizace je rozběhnuta a nový majitel firmy má být znám koncem léta. Stát se ale aerolinií vzdá jen v případě, že za ně dostane dobrou cenu.
"Všichni vědí, že pro ČSA je výhodné získat silného partnera. Cena privatizace ale musí být odpovídající. Nemůžeme říct, že aerolinky prodáme za jakoukoliv cenu," řekl HN ministr financí Eduard Janota.
Zájemci o leteckou společnost mají podat finální nabídky do třináctého července, rozhoduje již pouze cena. Ve hře jsou evropský obr Air France-KLM a konsorcium firem Travel Service a Unimex Group.
Janota HN odmítl upřesnit, jaká je minimální cena, přijatelná pro stát. "Mám své osobní minimum, to ale neřeknu. Vycházím z podkladů, které říkají, jaká je hodnota majetku ČSA po odečtení rizik. A vychází nám z toho cena řádově v miliardách korun," vysvětluje ministr.
Jeho názor ne každý sdílí. "Hodnota ČSA je záporná," tvrdí například Marek Dospiva ze společnosti Penta, jež o účasti v privatizaci jeden čas uvažovala.
To podle analytiků, kteří se specializují na leteckou dopravu, mají ČSA hodnotu tři až pět miliard korun. Šéf ČSA Radomír Lašák cenu odhaduje až na osm miliard, předseda dozorčí rady firmy Ivan Kočárník dokonce na deset miliard.
Vodítkem k ceně může být i nedávný tendr slovenského Fondu národního majetku, který svůj podíl 0,24 procenta nabídl ve veřejné soutěži. Nejvyšší nabídka byla 602 eur za akci, což odpovídá zhruba 4,5 miliardy korun za celé ČSA. Podíl nyní kupuje ministerstvo financí na základě předkupního práva.
Kvůli hospodářské krizi i vysokým ztrátám leteckých dopravců, které v současné době má například i favorit soutěže Air France-KLM, se však většina expertů shoduje, že nabízená cena bude proti těmto odhadům nižší.
"Pokud nabídnutá cena nebude adekvátní, k prodeji aerolinií nemusí vůbec dojít," říká Janota, podle něhož je společnost pro oba zájemce lákavá už proto, že se jim nabízejí synergie s vlastním byznysem.
Otázkou je, co by s ČSA bylo, pokud by byl prodej kvůli nízké cenové nabídce odložen. Firma se potýká s poklesem trhu. Loni sice skončila v zisku 499 milionů korun, toho ale dosáhla i díky prodeji části majetku. Letos se do černých čísel nedostane. V prvním čtvrtletí ztratily ČSA osminu cestujících proti loňsku a propadly se do ztráty 1,3 miliardy korun.
"Pokud se ve zbytku roku nic zásadního nezmění, budeme letos ve ztrátě asi 300 až 600 milionů korun," říká šéf aerolinek Lašák. Záleží hlavně na dalším vývoji trhu. ČSA mají tržby přes 20 miliard korun ročně, i malá výchylka počtu cestujících, jim může výsledek o stovky milionů změnit.
Bývalý ministr financí Miroslav Kalousek prohlašoval, že pokud ČSA neprodá stát, bude firmu nakonec prodávat konkurzní správce.
ČSA nyní funguje jen díky mimořádné státní výpomoci. Před měsícem získala na provoz 2,5miliardovový úvěr od společnosti Osinek, jež spravuje dividendy státní firmy ČEPS. Janota však upozornil, že podobnou pomoc už aerolinky nemohou čekat. "Půjčka z Osinku byla výjimečná, žádné takové peníze už nikde nemáme," řekl.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist