Průmyslový design - cesta ke zvýšení konkurenceschopnosti a exportu. Pod tímto názvem organizuje agentura CzechTrade již druhým rokem odborné semináře s cílem představit firmám design jako konkurenční výhodu. Na přání firem letos přichází s novinkou v podobě zařazení tématu právní ochrany designu. Premiérově byla představena na konci května v Brně na semináři, kterého se kromě zástupců firem zúčastnili také studenti vysokých škol oboru design. K tématu hovořil Pavel Koukal působící na katedře občanského práva Právnické fakulty Masarykovy univerzity, který se zaměřil na autorskoprávní ochranu, ochranu poskytovanou tzv. průmyslovým vzorem a na další způsoby právní ochrany designu, jakými jsou například ochranné známky. Účastníci semináře se dozvěděli, za jakých podmínek je design autorským dílem, kdy autorská práva vznikají a kdo je vlastní. Získali i praktické informace z oblasti ochrany k průmyslovým vzorům, komu tato práva náleží, co je jejich obsahem a jak dlouho trvají.

Nejčastěji kladené dotazy se týkaly možnosti ochrany díla vně i mimo EU, a zda lze například chránit nejen výrobek, ale i ideu. Profesor Jiří Pelcl, který má za sebou téměř tři desítky let designérské profese, zúčastněným firmám a studentům vysvětlil význam designu pro strategii firmy. Na konkrétních příkladech ze své vlastní praxe představil proces spolupráce s firmou, a to od prvního kontaktu s jejími zástupci přes vývoj výrobku až po osobní dohled ve výrobě, který je stejně významný jako jeho navrhování. "Designér, který nechce vidět výrobu, je podezřelý," odpověděl Jiří Pelcl na dotaz, týkající se kritérií výběru designéra.

Pokud máte zájem pohovořit s designéry a dalšími odborníky na témata týkající se fenoménu DESIGN, agentura CzechTrade pro vás připravuje další semináře a diskusní fóra. Informace najdete na www.czechtrade.cz.