Nový jízdní řád Českých drah by mohl být od prosince mnohem tenčí. Zatím vše nasvědčuje tomu, že dráhy dostanou na regionální dopravu méně peněz než letos a úspory budou hledat právě v rušení spojů.

"Je to na krajích, pokud nemají prostředky, projeví se to na rozsahu našich služeb," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Jednání s kraji sice dál pokračují a na nový jízdní řád jsou ještě dva měsíce času, už nyní je ale zřejmé, že šetřit bude stát.

Letos totiž ČD dostaly od ministerstva dopravy dotaci 3,2 miliardy korun, a to právě na krytí ztrát z regionální dopravy. Na příští rok jsou ale v rozpočtu jen miliardy dvě. Náměstek ministra dopravy a předseda dozorčí rady drah Jaroslav Král proto při nedávném setkání s odboráři varoval, že ČD čeká "něco mezi redukční dietou a hladovkou".

"Stálo by za to dopravu udržet, ale jestli stát nebo kraje nedají více peněz, omezíme dopravu, a v době krize není dobré, když se lidé nedostanou do práce," říká místopředseda železničních odborářů Jaroslav Pejša s tím, že doufá, že to vláda pochopí.

Podle Pejši už jsou dráhy připravené nahradit některé vlaky méně nákladnými autobusovými spoji. "Nic takového na příští rok neplánujeme, zatím se pouze zpracovává studie takového řešení," popírá Pejšovo tvrzení Šťáhlavský.

České dráhy s autobusy již začínají. Včera ve spolupráci s německými drahami představily expresní autobus, který bude spojovat pražské a norimberské nádraží. Autobus bude o více než hodinu rychlejší než stávající vlakové spojení, které trvá nejméně pět hodin. Česká a německá železnice se tak dál propojuje, i když paradoxně pomocí autobusové linky.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist