Rychlý vzestup, rychlý pád. Pro Václava Fischera, tvář cestovky Tomi Tour, která v pátek nechala v zahraničí tři tisíce turistů, to začíná být charakteristické. V Česku to Fischer zažil už dvakrát.
Václav Fischer má nesporné osobní kouzlo. "Výborný šéf. Velmi dobrý ekonom a manažer. Perfekcionista, úplně jiný v práci a jiný v soukromí, vtipný společník," charakterizuje ho Iveta Jantulová, která s Fischerem budovala jeho první cestovní kancelář Fischer a později pomáhala s rozjezdem Tomi Tour (dnes už v cestovním ruchu nepůsobí). Podle lidí, kteří Fischera dobře znají, je ale jeho slabinou sklon k riziku. "On neumí moc počítat a nezvládá ekonomické řízení," říká zdroj HN, který detailně viděl do vnitřností CK Fischer v době, když ji s dluhy v roce 2003 přebírala skupina KKCG Karla Komárka.
Vzestup začal v Německu
Fischer založil svou první cestovku už v roce 1979 pod jménem Fischer Reisen v Německu, kam o rok dříve emigroval jako čerstvý vysokoškolák. Firma se brzy zařadila mezi lídry trhu. V roce 1997, to už se plně soustředil na český trh, Fischer své první "dítě" prodává do skupiny Lufthansa. Už tehdy se objevily spekulace, že byla Fischer Reisen v horší kondici, než kupec podle Fischerových informací čekal. V Česku to tehdy nikdo neřešil, Fischer tu zažíval své nejlepší období.
Kancelář Tomi Tour inkasovala až do konce - čtěte ZDE
Za pádem Tomi Tour stojí Fischerův boj o rychlý růst počtu klientů - čtěte ZDE
KOMENTÁŘ Jiří Leschtina: Fischer: ikona i hochštapler - čtěte ZDE
Na českém trhu začal Fischer podnikat hned po pádu socialismu a během několika let naučil Čechy létat masově na dovolenou k moři. "Zapůsobilo, že přišel s produkty, jaké tu do té doby nikdo neznal," vzpomíná Jantulová. CK Fischer jako první nabízela slevy "first moment" či "last minute", novinky měly výborný ohlas.
Fischer na Hrad!
Fischerovi se koncem 90. let podařilo stát se králem trhu - a nejen to. Jeho popularita stoupá. V roce 1999 se stal senátorem, o rok později je nejpopulárnějším českým politikem, mluví se dokonce o tom, že by mohl kandidovat na prezidenta.
DLUHY TOMI TOUR Až jednu miliardu korun dluží prý svým obchodním partnerům cestovní kancelář Tomi Tour. | VÝŠE POJISTKY U UNION POJIŠŤOVNY Tomi Tour prý nechtěl nikdo v Česku pojistit proti úpadku. U slovenské pojišťovny Union je pojištěna na více než 234 milionů korun. | POSTIŽENÍ KLIENTI Až deset tisíc lidí může zasáhnout konec cestovky Tomi Tour. Zatím se pro finanční náhradu přihlásily dva tisíce klientů. |
Jeho firma roste, k cestovce přibývají řetězce kaváren a prodejen s konfekcí, vzniká letecká společnost Fischer Air. "Bodovali jsme komplexní nabídkou, jakou nikdo neměl. Zákazník si u nás mohl koupit vše - od zájezdu přes kufr po plavky a na dovolenou odletět naším letadlem," líčí Jantulová.
Jenomže čím dál patrnější začínala být odvrácená tvář expanze: rostly dluhy CK Fischer, v roce 2000 její ztráta překročila 650 milionů korun. Pak už stačilo jen málo: pokles turistického trhu, způsobený strachem z létání po atentátech z 11. září 2001. Cestovce hrozil kolaps.
První Fischerův pád
Prázdninový král, vzestupy a pády 1990 Fischer Reisen v Praze Emigrant Václav Fischer se vrací po pádu železné opony z Německa a otevírá v Praze pobočku své cestovní kanceláře Fischer Reisen. Je největším soukromým pořadatelem leteckých zájezdů na německém i českém trhu. Češi se "učí" létat k moři a využívat nabídku last minute zájezdů. 1999 Vstup do politiky
Fischer se stává nezávislým senátorem. Jeho podnikatelské impérium čítá letadla za miliardy, vydává knihy či nabízí pod svou značkou oblečení. O rok později ho průzkumy označují za nejoblíbenějšího tuzemského politika. 2003 Prodej Komárkovi
Fischerovo království se potácí ve 400milionových dluzích a u něj doma se činí exekutoři. Tři čtvrtiny firmy kupuje ropný magnát Karel Komárek. Klientů se dramatická změna majitele nijak nedotkla. O rok později se Fischer s Komárkem rozchází ve zlém. 2009 Krach Tomi Tour Původně malá brněnská cestovka Tomi Tour, ze které Fischer udělal jednu z deseti největších tuzemských hráčů, končí. Podnikatel do poslední chvíle dluhy popíral. V okamžiku konce zůstalo v zahraničí okolo tří tisíc klientů cestovky. |
V roce 2003 měla cestovka stamilionové dluhy. Před krachem ji zachránila dohoda o převzetí skupinou KKCG miliardáře Karla Komárka. Díky tomu se Fischer dostal z dluhů s čistým štítem. Jenomže brzy nato vypukla obchodní válka, která se táhne dodnes. "Fischer nám tvrdil, že jeho dluhy - kromě těch vůči třem největším věřitelům - nepřevyšují 200 milionů korun. Jenomže byly ve skutečnosti vyšší," říká Jiří Jelínek, šéf CK Fischer. "Kdybych měl předem dost informací, nikdy bychom do CK Fischer nevstupovali," potvrdil před časem HN sám Komárek.
Fischer sám vidí situaci jinak. "Ručil jsem osobně za úvěry CK Fischer, noví majitelé mě měli z ručení vyvázat. Jenomže dál žádali, abych jim zaplatil," popisuje. Komárkova strana po Fischerovi vymáhala 400 milionů korun, podnikatel musel vyhlásit osobní bankrot, přišel o většinu majetku.
Kdo je větší lhář?
Několik lidí, kteří se s HN podělili o své zkušenosti s Fischerem, tvrdí, že jeho největší chybou je sklon ke lhaní - a tím pádem nedůvěryhodnost. "Není divu, že po něm partneři chtěli předplatby. Kdo nemá důvěru, nemůže se takovému přístupu divit," řekl jeden ze zdrojů HN z oboru. Fischer si stěžuje na to, že ho konkurence očerňuje. Ilustrativní je ale v této souvislosti příběh, který líčí jeden z bývalých zaměstnanců společnosti ČSA. "Kolem roku 2003 jsme s Fischerem jednali o vypořádání dluhů," vypráví. "Nabízel nám tehdy do zástavy rezervní motor k boeingu. Jenomže my náhodou věděli, že tentýž motor má v zástavě Komerční banka." Fischer prý na schůzce hrál překvapeného, tvrdil, že o zástavě nevěděl a telefonoval vyčítavě přímo z jednání podřízeným, že ho včas neinformovali. "Pak šel rovnou od nás nabídnout stejný motor do zástavy věřitelům z České správy letišť," uzavírá pamětník.
Druhé dějství v Tomi Tour
Po odchodu z CK Fischer zkouší Fischer podnikat v jiných sektorech. Postupně ale končí jak prodej konfekce, tak kavárny, nevyšla ani spolupráce s obchodnicí Lenkou Vejvalkovou na projektu luxusního hotelu Ventana.
Před třemi lety se Fischer objevuje jako tvář cestovky - Tomi Tour - firmy, kterou koupil v roce 2005 jeho životní partner Lubomír Popelář.
Lidé z oboru jsou přesvědčeni, že Popelář je jen formálním vlastníkem podniku, který ve skutečnosti ovládal Fischer. Sám podnikatel tvrdí, že řízení Tomi se ujal až letos v červnu, když jeho partner vážně onemocněl.
Malou Tomi Tour vytáhl Fischer během tří let mezi lídry. Tržby stouply z necelých 25 milionů v roce 2004 na loňských více než 800 milionů. Rozvoj se ale platil z růstu klientů, získávaných dumpingovými cenami.
"Nevěřila jsem Fischerovi, jméno na mne nezabíralo. Pro mne byla rozhodující nízká cena zájezdu," říká Marie Pfeiferová, jedna ze zbrusu nových Fischerových věřitelek, proč letos koupila u Tomi Tour zájezd.
Snaha prodávat za každou cenu se podruhé stává Fischerovi osudnou. Stačily první informace o jeho potížích ze začátku letošního roku, narušená důvěra lidí a pokles trhu způsobený krizí. "Nakonec už prodával skoro 90 procent zájezdů se slevou a vysoce prodělával," říká majitel konkurenční cestovky Exim Tour Ferid Nasr.
Fischer tvrdí, že ho položila "dobře připravená" pomlouvačná kampaň, kterou kdosi spustil počátkem letošního roku. Podle Nasra i dalších zdrojů ale měla Tomi Tour problém platit hoteliérům už loni.
"Bylo logické, že partneři žádali předplatby a banky odmítly financování," shodují se lidé od konkurence. Fischer se pokouší znovu cestovku prodat, s Eximem jedná ještě minulý čtvrtek. Zopakovat potřetí scénář, který by mu pomohl udržet čistý štít, se ale nepovedlo. Václav Fischer se potřetí bude na trh vracet těžko.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist







