Wendelin Wiedeking nastoupil do rodinné automobilky Porsche v roce 1983 s čerstvým inženýrským diplomem v kapse jako asistent šéfa zásobovacího útvaru. O deset let později usedl do ředitelského křesla, které nyní nedobrovolně opouští jako velice bohatý muž.

Firma Porsche se pod jeho tvrdým vedením stala jednou z nejziskovějších automobilek na světě. Od roku 2002 v průměru dosahovala provozní marže 13 procent ve srovnání s 1,5 procenta u BMW a 5,9 procenta u Volkswagenu, uvádí agentura Bloomberg.

Nikdy se nebál riskovat


Když se Wiedeking stal v srpnu 1993 výkonným ředitelem, vymínil si v pracovním kontraktu, že jeho roční příjem bude odpovídat 0,9 procenta hrubého zisku.

Musel si tehdy hodně věřit, neboť Porsche o rok dříve prodělala 122 milionů eur při prodejním obratu 978 milionů eur. Její akcie byly za babku a o vozech značky Porsche se mezi lidmi opovržlivě říkalo, že je to "kára pro pasáky".

Ale za poslední obchodní rok (do konce července 2008) Porsche vydělala, hlavně díky obchodům s cennými papíry - 8,57 miliardy eur hrubého. Wiedeking si tak přišel na více než 77 milionů eur a stal se nejlépe placeným manažerem v Evropě.

Nechal si radit od Japonců


Cesta k úspěchu ale byla tvrdá. Wendelin Wiedeking po svém nástupu do ředitelské funkce zrušil skoro třetinu z tehdejších 9000 pracovních míst. Přizval si poradce z japonské Toyoty a s jejich pomocí zavedl systém dodávek nazývaný "just in time", vylučující rozsáhlé skladování součástek a dílů. Ty jdou rovnou od dodavatele na montážní linku.

Firmě tak ušetřil hodně peněz, které mohl dát na vývoj nových modelových řad, především na "ikonu" 911. V roce 1996 přidal model Boxster a v roce 2002 Cayenne - vůz pro volný čas.

Výrobní náklady dále snížil tím, že výrobu boxsterů převedl do finské firmy Valmet. Součástky pro Cayenne pak Porsche vyvíjel ve spolupráci s Volkswagenem.

Wiedeking osobně "piloval" desing nových vozů, jejichž image mu pomáhal zlepšovat šéf firemní komunikace Anton Hunger.

Útok na VW ztroskotal


Firmě se dařilo, a tak od roku 2005 si mohla dovolit použít velkou část volné hotovosti na skupování akcií Volkswagenu. Firmy, která vyrobí za týden více aut než Porsche za celý rok.

David (Porsche) postupně získal 51 procent akcií Goliáše (Volkswagenu) a na dalších více než 20 procent akciové opce. Ale Porsche v honbě za akciemi VW zároveň nadělal obrovské dluhy blížící se nyní 10 miliardám eur.

Z akvizičního terče se tak stal lovec - z Porsche bude jedna z deseti značek koncernu VW. Ale předtím bude potřebovat navýšit kapitál o zhruba pět miliard eur.

"To, že šéf Porsche padne, se čekalo. Patřil k manažerům, kteří byli přesvědčeni, že jim všechno musí vyjít," komentuje pro zpravodajský server BBC Arndt Ellinghorst, automobilový analytik švýcarské banky Credit Suisse.

Četné pocty i spílání


Německá média Wiedekinga opěvovala jako "krále Wendelina" nebo jako "muže, kterého Německu závidí celý svět".

Sedmapadesátiletému manažerovi se během jeho kariéry u Porsche dostalo četných poct. Celkem šestkrát mu byla udělena cena "Excellence in Leadership".

Manažer, který vydělává akcionářům spoustu peněz, nemusí být vždy oblíbený. Wiedeking dává názorný příklad. Jeho podřízení i kolegové v představenstvu ho hodnotí jako panovačného člověka, který nesnáší, když mu někdo oponuje.

Podle serveru Spiegel Online si samolibý Wiedeking rád nechal pochlebovat. Proslul výroky jako: "Nikdy nemám strach." Nebo: "Bankéři jsou strašpytlové, kteří mají často naděláno v kalhotech."

Finančníci mu to nyní s chutí vracejí. "Z toho pána se mi chtělo zvracet, kdykoli jsem ho potkal," odpověděl serveru Spiegel Online spontánně nejmenovaný bankéř na otázku, co si myslí o "králi Wendelinovi".

Všichni ale uznávají, že arogantní Wiedeking ve své manažerské práci dosahoval až mýtických úspěchů. Možná právě proto, že byl tak samolibý a drzý.

Narodil se ve westfálském městečku Beckum, v kraji s tradiční výrobou cementu. Vyrůstal mezi početnými sourozenci. Otec zemřel, když bylo Wendelinovi patnáct.

Po maturitě vystudoval strojařinu na univerzitě v Aachenu. Jeho bujaré studenské "tahy" až do ranního kuropění byly pověstné, napsal Spiegel Online.


Drzý a důvtipný šéf Porsche Wendelin Wiedeking


Zlatý padák


pro odvolaného šéfa Porsche Wendelina Wiedekinga v přepočtu obnáší zhruba 1,3 miliardy korun.

Fiinanční důvtip


Automobilka Porsche začala útočit na mnohem větší Volkswagen v roce 2005, kdy začala skupovat jeho akcie. Jak píší německá média, drzý Wiedeking vytřel zrak mnoha "dravcům" z hedgeových fondů, když na rozdíl od nich vsadil na rostoucí kurz akcií Volkswagenu.


CO UDĚLÁ S MILIONY?
Wendelin Wiedeking na odchodnou dostane 50 milionů eur. Polovinu této sumy věnuje potřebným.
FOTO: ČTK/AP

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist