Financování Českých drah, vpuštění konkurence na železnici, pokračování výstavby dálnic. To vše jsou stěžejní úkoly ministra dopravy Gustáva Slamečky. Jenže v poslední době vše "převálcovala" kauza jednoho z klíčových státních úředníků, výkonného ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Michala Haly. Média upozornila na jeho opulentní oslavu narozenin za účasti zástupců stavebních firem i na sporný sponzoring jeho hobby - automobilových závodů. Byl to střet zájmů? A je ministr ochoten důkladně provětrat poměry ve svém resortu, kde se o podezření z korupce při zakázkách mluví už hodně dlouho?

HN: Na to, zda prověří činnost údajného "bosse" dopravních zakázek Haly, jsme se ptali už vašeho předchůdce Petra Bendla. Neudělal nic. Jak budete věc řešit vy, po kauzách s oslavou a sponzorováním Halova hobby?

Nechal jsem si zjistit, zda oslavu sponzorovaly firmy, které by byly účastníky zakázek ŘSD. Pan Hala mi předložil doklady, které to nepotvrzovaly.

HN: Kdo mu tedy platil část šestisettisícové oslavy jeho třicátých narozenin?

Část si platil sám, zhruba 130 tisíc. Na dalším se podílely fyzické osoby, ne firmy.

HN: Na oslavě ale byli i zástupci stavebních firem. Kdo tedy konkrétně platil takovouhle oslavu jednomu z vašich klíčových úředníků?

Lidé, kteří podle mých informací nejsou na firmy napojeny.

HN: Kdo to byl? A proč platili oslavu?

Nepřáli si zveřejnit svá jména.

HN: Není vám taková bohatýrská oslava, ještě placená utajenými sponzory, podezřelá? Pro státního úředníka nepřijatelná?

To je těžké komentovat. Vhodné to asi nebylo. Pro mě bylo důležité, že to neplatily osoby zapojené do zakázek.

HN: Byl jste na oslavu také pozván?

Nebyl.

HN: Pokud jde o dlouhodobý sponzoring účasti Michala Haly a členů jeho rodiny na automobilových závodech firmou Edikt, která od ŘSD získala zakázky za miliony - jaké vysvětlení vám Hala dal?

Požádal jsem ho o co nejrychlejší objasnění, mělo by to být už tento týden. To, jak vyzněla reportáž televize, vzbudilo určité otazníky.

Odvolat Halu? Nejdřív ho vyslechnu

HN: Oslava a sponzorování rallye jsou ale možná jen špičkou ledovce v praxi přidělování zakázek. Na takzvanou »velkou koalici« na ministerstvu dopravy, kde tendry mají vyhovět lobbistům ČSSD i ODS, týdeník Ekonom upozornil už před měsíci. A na možnou úlohu Haly v tomto systému také. Uděláte proto na Ředitelství silnic hloubkovou kontrolu?

K tomu nemusím dělat hloubkovou kontrolu. Zakázky jsou kontrolovány, zatím se problémy nezjistily.

HN: Řídil jste Státní fond dopravní infrastruktury, určitě dobře víte, jak to v přidělování zakázek chodí. Ani tahle zkušenost vás nevede k tomu, abyste systém řádně provětral?

Právě ta zkušenost mě vede k tomu, abych byl obezřetný. Pan Hala má velice dobré výsledky. A pokud jde o zmíněnou »velkou koalici« - tak se přece podívejte i na ostatní ministerstva. Vždyť všude mají různé strany své zástupce. Pokud chcete něco provětrat, musíte mít konkrétní podklady. Také bych mohl vypouštět fámy, co se děje na jiných ministerstvech. Pokud by tu něco našel třeba Nejvyšší kontrolní úřad, budeme se tomu věnovat.

HN: Když shledáte, že Hala byl ve střetu zájmů - odvoláte ho?

Pokud se ukáže, že na podezření něco je, pošleme na ŘSD ještě kontrolu. Ta zjistí, jestli sponzoring nějaké firmě přinesl konkrétní výhodu. Každý státní úředník je přitom pořád v riziku střetu zájmů - sednete třeba do auta, nepřečtete si na něm firemní nálepky, a už tu může podezření být.

HN. Ale to není případ, když si někdo nechá přes rok sponzorovat své působení na automobilových závodech.

Jistě, ale právě to musíme přezkoumat.

HN: Skutečně si myslíte, že dohledáte doklady, které by přímo spojovaly sponzory Michala Haly s konkrétními výhodami, které jim pak Ředitelství silnic a dálnic poskytlo?

To byste se divil. Tohle dohledat umíme.

Dvě miliardy pro kraje

HN: Přehoďme výhybku a pojďme od Halovy kauzy k financování železniční dopravy. Ministr Bendl při svém odchodu z funkce slavnostně ohlásil, že je na příští rok zajištěno. Jenže zjevně přeháněl...

Za mého předchůdce se narodil určitý koncept, ale vláda žádný dokument ještě nepřijala. V pondělí jde na vládu materiál, kde jsme již s Českými drahami dohodnutí na financování dálkové dopravy, a máme předjednáno, že tyto prostředky ve státním rozpočtu budou.

HN: A regionální doprava?

Novinkou našeho návrhu je, že krajům ze státního rozpočtu na regionální železniční dopravu přispěje stát 27 haléřů na každou korunu, kterou vydají samy. Jedná se ale s jednotlivými kraji. Některé peníze mají, jiné ne. Některé budou moci zachovat současný objem dopravy, jiné jej budou muset podstatně omezit.

HN: Kolik peněz od ministerstva financí chcete?

Na dálkovou dopravu 3,87 miliardy ročně. U regionální dopravy půjde o dvě miliardy korun, což je oněch 27 haléřů na korunu. To je už dohodnuté s ministerstvem financí.

HN: Do kdy by mělo k dohodě dojít?

Měli bychom to stihnout do vydání jízdního řádu.

HN: To je kdy?

Zatím zkoumáme, jaký je poslední možný termín, ale mělo by to být v srpnu.

HN: Stačí tyto peníze udržet dnešní objem dopravy?

V dálkové dopravě očekáváme, že dojde k omezení počtu rychlíků o tři až čtyři procenta. V regionální dopravě je zatím napočítán dvanáctiprocentní pokles.

HN: Co může pokles zvrátit?

Pokud kraje dají více peněz. To je legitimní požadavek, protože i stát by v tom případě dal víc. Další možnost je, že dráhy přijdou s lepší cenou, když budou mít lepší smlouvu.

HN: Místo dosavadní praxe jednoletých zakázek chcete podepsat desetiletou smlouvu s Českými drahami na rychlíky. Zároveň ale tvrdíte, že dálkovou dopravu otevřete konkurenci. Jak to jde dohromady?

Smlouvu podepíšeme. Bude tam ale pasáž, že se ze smlouvy budou postupně vyjímat provozní celky. Tak, aby během deseti let byla na tři čtvrtiny rychlíkové dopravy postupně vypsána výběrová řízení. Každý rok se otevře pět až patnáct procent.

HN: Jak konkrétně budete postupovat?

Příští rok na podzim by mělo být první výběrové řízení. My - míním tuto vládu - chceme definovat alespoň tento první tendr. Ta definice není důležitá jen pro dopravce, ale i pro nás. Předurčíme tím náklady, které budeme platit. Když to uděláme špatně, tak na to doplatíme. Když si obrazně řečeno dáme do podmínek, že chceme mít ve vlacích kříšťálové lustry, tak si tím předurčíme i náklady.

HN: Máte už přesně na deset let rozvrženo, kdy a které linky půjdou do veřejné soutěže?

Rozmyšlené to máme jako koncept. Chceme zatím pouze definovat tendr pro příští rok.

Konkurence může drahám jen prospět

HN: Velký kritik monopolu Českých drah i ministerstva dopravy, majitel Student Agency Radim Jančura, tentokrát neprotestuje. Je se šancí pro konkurenci, jíž chce využít, už spokojen?

To se ptejte spíše jeho. Já jsem dostal za úkol připravit koncept řešení pro železniční dopravu. Jednou částí je zajištění financování a dlouholeté smlouvy, druhou je zlepšení konkurenceschopnosti Českých drah. To je přirozený proces. Musíme to dělat řízeně, abychom drahám dali možnost se restrukturalizovat. A zároveň to udělat tak, aby nad sebou dráhy měly určitý tlak. Víme, kam se dostaly, když fungovaly jako monopol.

HN: Co změna přinese Českým drahám?

Dráhy by se konkurence bát neměly. Zaměstnanci a management by to měli uvítat, protože není moc příjemné zůstávat v pozici věčného otloukánka, který má všechno zabezpečené - a stejně neposkytuje služby podle představ veřejnosti.

HN: Odboráři ale tvrdí, že projekt směřující ke konkurenci na železnici České dráhy zničí.

Včera jsem seděl s jedněmi odboráři, dneska jsem slyšel vyjádření dalších. Každý přitom říká něco jiného. Počkejme si.

HN: Mohou odboráři váš koncept na ozdravení drah zablokovat? Když dříve nějaký ministr dopravy nebo šéf drah s nápadem na reformu přišli, smetli to odborářští bossové se stolu.

Jako ministr dopravy se snažím přijmout koncept, který má smysl a který je finančně podložený. Pak jednám a vysvětluji vše i odborářům. Nevím, jaká bude příští vláda. Ale já nabízím nějaké řešení, a když se neprosadí, tak dobře: Budeme ve státním rozpočtu zase hledat další peníze. Ale opravdu si neumím představit řešení, které by šlo udělat bez restrukturalizace Českých drah. A bez toho, že všichni zúčastnění přispějí k tomu, že se uspoří náklady. Jestli se to někomu nelíbí, tak ať vymyslí další koncept.

HN: Měl byste chuť pokračovat v začaté práci i po řádných volbách?

Mám slíbeno vrátit se na pozici ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury, kde mám dnes neplacené volno. Taková byla dohoda.

HN: A ministerská funkce?

Co vám na to můžu říct? Práce mě baví...

HN: Nepředjednával jste si už případné pokračování s politiky z ODS, která vás na ministra navrhla?

Nic jsem si nepředjednával. Uvidíme, co bude po volbách. Doufám, že se budu moci vrátit na svou původní funkci.

 

Co ministra pálí

Kauza Michala Haly

Výkonný ředitel Ředitelství silnic a dálnic Michal Hala se mohl dopustit střetu zájmů při zadávání zakázek. Slamečka od něj požaduje vysvětlení.

Konkurence na železnici

Především soukromá firma Student Agency se snaží prolomit monopol státu v rychlíkové dopravě. Ministr slibuje, že během příštích deseti let otevře konkurenci až 75 procent trhu.

Peníze na dálnice

Zhruba 50 miliard korun chybí příští rok Ředitelství silnic a dálnic, pokud by chtělo pokračovat ve všech rozestavěných akcích.



Gustáv Slamečka 50

Slovák, od roku 2007 šéf Státního fondu dopravní infrastruktury. Od února 2009 náměstek ministra dopravy, pak ho na ministra navrhla ODS.



1000 kilometrů dálnic

a dalších rychlostních komunikací hodlá vystavět stát. Na příští rok ale chybí 50 miliard korun.

2 miliardy korun

ročně budou podle návrhu ministerstev dopravy a financí dostávat kraje na spolufinancování železniční dopravy ze státní kasy.

12 procent poklesu

zaznamená příští rok regionální železniční doprava, pokud si na ni kraje více nepřiplatí.