Šéf dopravních policistů Leoš Tržil je přesvědčen, že navýšení maximální hranice trestných bodů pro řidiče z 12 na 18 žádné zlepšení na silnicích nepřinese. Nejedná se podle něj o vhodné řešení. Zvýšení počtu trestných bodů senátoři v pátek 24. července podpořili v prvním čtení i přes nesouhlas ministra dopravy Gustáva Slamečky.

"Dnes je řada řidičů, kteří se blíží k hranici 12 bodů a z tohoto důvodu jezdí opatrněji," řekl ČTK Leoš Tržil. Podle něj není zvýšení maximální hranice bodového systému vhodné řešení, zvlášť když nedojde k úpravě bodového hodnocení skutků. Navíc si nemyslí, že je dobré dělat vůbec nějaké změny v zákoně o silničním provozu.

Český systém bodového hodnocení je ale podle pětice senátorů ODS, kteří novelu předložili, "nepřiměřeně tvrdý, vymyká se systémům používaným v Evropě a postrádá mechanismus varování řidiče o počtu dosažených bodů". Proto navrhli do českého právního řádu zavést zjednodušený německý model. Obce by podle novely měly řidiče, kteří nasbírali už tucet bodů, na tuto okolnost upozornit písemně nebo elektronicky.

Na senátorském návrhu je však podle Tržila pozitivní změna týkající se časově omezeného předjíždění kamionů na dálnici. "Mělo by to zajistit plynulejší dopravu v dobách špiček, stejně by to mohlo přispět i k organizaci dopravy v mimořádných situacích," je přesvědčen šéf dopravních policistů. Řidič osobního vozidla, který by chtěl plynuleji projet úsekem dálnice, by podle Tržila zvolil dobu zákazu předjíždění pro kamiony, naopak řidič kamionu by pro klidnější jízdu volil dobu, kdy může předjíždět.

Senátoři v novele navrhují pro řidiče nákladních aut o hmotnosti nad 3,5 tuny zavést zákaz předjíždění v době dopravních špiček, tedy od 06.00 do 09.00 a od 15.00 do 18.00. K dalšímu projednání novely zákona o silničním provozu se Senát sejde na podzim.