Do Česka vstoupil kavárenský řetězec Starbucks před rokem a půl a zatím si tu své působení nemůže vynachválit. "Šli jsme do země, kde lidé pili turka a dnes už ráno v pražských ulicích potkávám lidi s kelímkem naší kávy v ruce," říká Vladan Armus, prezident pro značku, mající na starost střední a východní Evropu. I proto chystá firma v Česku a Polsku velkou expanzi a zatímco v západní Evropě a USA některé své pobočky zavírá, zde chce do pěti let zdvojnásobit počet svých kaváren. "Chceme jít i mimo Prahu, v hledáčku máme například Brno a Ostravu," dodává Armus.
HN: Kolik "kafí" denně vypijete?
Tak zhruba čtyři až pět. Kávou každopádně začínám každé ráno.
HN: Vše je "made in Starbucks", nebo si dáte i kávu od konkurence?
Většinou jsou to naše kávy, ale samozřejmě že musím ochutnávat i konkurenci, abych věděl, co nabízí. Kávu ze Starbucks mám ale rád a pil jsem ji už v době, kdy jsem pracoval v konkurenčním kavárenském řetězci.
Jsem rád, že vidím, že je Starbucks v Česku úspěšný, i proto zde otevřeme další kavárny. Šli jsme do země, kde lidé pili turka a dnes už ráno v pražských ulicích potkávám lidi s kelímkem naší kávy v ruce.
HN: Kolik nových kaváren to bude?
V září otevřeme naši desátou pobočku v pražské Metropoli Zličín, ale to rozhodně nebude naše poslední kavárna. Startujeme velkou expanzi. Nejenom v Česku - důležitý je pro nás celý region. Celkově chceme v Česku a Polsku v následujících pěti letech minimálně zdvojnásobit počet kaváren. Kromě toho v následujících několika letech vstoupíme na maďarský trh.
Je tu několik měst, kam chceme. Brno je atraktivní město, láká nás i Ostrava
HN: Pro kolik kaváren je ale v Česku celkem místo? Můžeme třeba říct, že za deset let tu bude Starbucks na každém rohu a pomalu v každém městě, jako je tomu v USA?
Kolik tu budeme mít celkem kaváren, hodně záleží na realitním trhu a na tom, jak se nám bude dařit najít vhodné lokality.
HN: Zatím jste ale jenom v Praze...
Určitě ale chceme jít i do dalších měst. Kdy to bude, záleží na tom, jak se nám podaří najít vhodná místa. Je tu několik měst, kam chceme. Brno je atraktivní město, kam určitě chceme a kde nyní hledáme místo. Pak je pro nás lákává například Ostrava.
HN: Říkáte, že záleží na vhodných lokalitách. Nejsou nyní v době krize prostory levnější? Někde vaše konkurence končí...
Některé firmy sice mají problémy a zavírají své pobočky, ale dobrá místa nejsou rozhodně levnější než loni. A my nekoupíme jen tak nějaké místo jenom proto, že je levné.
HN: Jak vlastně na Starbucks v Česku dopadá krize. Na západě jste museli pobočky zavírat...
Ano, na západě jsme nějaké pobočky zavřeli, ale tady žádné zavírání nehrozí. Jsme tu rok a půl a naopak budeme investovat. Krize se nebojíme, navíc vidím, že české ekonomice se daří lépe. Už tomu napovídají i čísla. Jistě, nezaměstnanost stále ještě roste, ale ta vždy dohání ostatní zlepšování pomaleji. Jak říkám, co se týče krize, vidím světlo na konci tunelu. Střední a východní Evropa není krizí tolik zasažena jako třeba Spojené státy nebo Velká Británie.
Pokud jde o české pobočky, tak jediné, co na nás trochu dopadá, je pokles turismu. Tím je ale ovlivněn každý byznys v Praze. Podle některých údajů šel počet turistů v Praze dolů o dvacet procent. My ale nemáme možnost srovnání. Většinu poboček jsme totiž ještě loni neměli. A pokud srovnám naši první kavárnu, která je tu už rok a půl, tak tam sice nějaký pokles je, ale ten je dán tím, že v jejím okolí vyrostly čtyři další kavárny, a už to není ten jediný Starbucks v Česku.
Západní Evropa je ustálená, tady je stále mnoho prostoru. Proto ten kávový boom
HN: Máte čísla, kolik procent vašich zákazníků jsou cizinci a kolik Češi?
Vždy záleží na místě, ve kterém je daná kavárna. V centru Prahy je to půl na půl, v kavárnách na okraji Prahy jsou to převážně Češi. Tato procenta jsou ale ošidná. Máme totiž mnoho zákazníků, kteří jsou sice cizinci, ale žijí a pracují v Česku.
HN: V Česku vám roste konkurence. McDonald's otevřel své McCafé, vstoupil sem nový kavárenský řetězec Gloria Jeans. Je tu pro všechny místo?
Důvod pro tento kávový boom v Česku je poměrně jednoduchý. Západní Evropa je už ustálená, tady je stále mnoho prostoru. Proto tato expanze bude pokračovat. Zatím tu místo pro každého určitě je, o tom není pochyb, ale čas ukáže, kdo na trhu vydrží. Ačkoliv - podívejte se na Anglii. Tam se etablovalo ještě více kavárenských sítí než tady a daří se jim všem poměrně dobře.
HN: Z cenového srovnání s konkurencí ale vycházíte jako nejdražší.
I když bude McDonald's expandovat s McCafé, jejich hlavní produkt je a vždy zůstane hamburger. My jsme zaměřeni jen na kávu. Jsme prémiová značka. Co se ale ceny týče, vždyť nejsme o moc dražší než Coffee Heaven.
HN: Některé řetězce mají nyní krizové menu, Subway má levnější sendviče, zavedete něco podobného?
My nemůžeme zlevnit cenu kávy, to by se projevilo v kvalitě. Na podzim ale uvedeme nové produkty, většinou se bude jednat o jídlo, které bude určitě v cenové hladině akceptovatelné i v krizi.
HN: Jaký je váš podíl na trhu?
Budeme mít deset kaváren, Coffee Heaven jich má zatím trochu víc, ale v následujících letech to budeme právě my, kdo bude mít největší podíl na trhu. Kdo je nyní jednička trhu, to nevím.
HN: Jaké jsou vaše hospodářské výsledky? A jste v černých, nebo červených číslech?
Nemohu tyto výsledky sdělovat. Výsledky zveřejňuje AmRest a my jsme část AmRest holdingu. Nemohu proto říct ani barvu. Mými hlavními úkoly ve firmě jsou ale expanze a profitující kavárny.
HN: AmRest, který jste zmínil, provozuje KFC. Není možná nějaká bližší spolupráce obou řetězců? Například vaše káva v KFC?
V tuto chvíli si to moc neumím představit. KFC je silná značka a mají své kafe. V budoucnosti to ale nemohu úplně vyloučit.
HN: V USA Starbucks ve svých kavárnách omezuje lidi s počítači, protože tam tráví příliš mnoho času a málo konzumují. Zavedete to i tady?
Ne, tady nic podobného určitě neuděláme. Kdybychom takové omezení plánovali, nenabízeli bychom internet zdarma. Nemohu komentovat toto oznámení z USA. My to ale určitě neuděláme.
Turka lidé pijí doma, na něj nemusí chodit do kaváren
HN: Na začátku jste zmínil, že jste přišli do Česka, kde lidé pili turka. Věděl jste vlastně, čemu konkurujete?
Turka samozřejmě znám. Pocházím totiž z Jugoslávie a tureckou kávu pila moje matka. I já ji dodnes stále občas piji. Když si koupíte praženou kávu ve Starbucks, můžete si z ní turka udělat doma.
HN: A hotového turka v kavárnách prodávat nebudete?
To ne. Kdo ji chce, může si ji udělat doma. Nemyslím si, že bychom měli turka prodávat v našich kavárnách. Nabízíme to, co zákazníci chtějí, a většina našich zákazníků je ve věku do 39 let. Ti si raději než turka dají laté či expreso. Dělali jsme několik průzkumů, co naši zákazníci chtějí, co pijí, a turek to rozhodně není. I v Turecku naši zákazníci pijí hlavně laté. Turka si uvaří doma, nemusí na něj chodit do kaváren. Pro nás by to v tuto chvíli nemělo smysl. Dělali jsme několik průzkumů, ale není zájem.
9 kaváren v Česku. V září se počet kaváren řetězce Starbucks rozroste na deset.
Řetězec působí ve 44 zemích světa, v hledáčku má nově například i Maďarsko.
15 tisíc poboček má kavárenský řetězec Starbucks po celém světě, nejvíce jich má v Americe, kde začínal.
Starbucks v bodech
Velryba na trhu
Starbucks Coffee Company byla založena 1971. Jméno pochází z knihy Moby Dick Hermana Melvilla, klasického amerického románu. Starbucks je jméno hlavního důstojníka velrybářské lodi.
Světový hráč
Starbucks je přední světový zpracovatel a prodejce kávy a v současnosti má 15 011 kaváren a více než 170 000 zaměstnanců v 44 zemích světa.
Zavíráme krám
V důsledku neuvážené expanze firma už v červenci 2008 ohlásila záměr uzavřít jen v USA až šest stovek kaváren a propustit asi 12 tisíc pracovníků.
Vladan Armus 39
Vladan Armus pracuje ve společnosti Starbucks Coffee od roku 2003, kdy začal na pozici oblastního manažera v Londýně. Před tím byl manažerem kavárny a oblastním manažerem v konkurenční firmě Costa Coffee.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist