Adresář exportérů - zájem se zvyšuje

Více než dvěstěprocentní meziroční nárůst v návštěvnosti zaznamenal Adresář exportérů provozovaný vládní agenturou CzechTrade. Přispěla k tomu nová podoba adresáře, která nabídla zahraničním uživatelům čtrnáct jazykových mutací bezplatných prezentací a též rozšířených placených prezentací českých firem a jejich produktů a služeb. Například v červnu navštívilo tento portál 24,3 tisíce osob, což je v meziročním srovnání zvýšení počtu návštěv o 213 %. Také v počtu navštívených stránek je situace obdobná. V již vzpomínaném červnu díky možnosti placených zápisů a nových jazykových mutací si zájemci otevřeli celkově 127 771 stránek.

Podstatným zjištěním však je, že se naplňuje záměr organizátorů z CzechTrade. Takřka čtyři pětiny uživatelů pocházejí ze zahraničí a partnery v ČR hledají pomocí klíčových slov prostřednictvím internetových vyhledávačů, především pak Google.

Současně dochází k nárůstu vstupů na Adresář exportérů prostřednictvím odkazujících stránek. Nejvíce uživatelů přichází tradičně z webů zahraničních kanceláří CzechTrade, na jejichž úvodních stránkách jsou zobrazeny teritoriálně odpovídající prezentace českých produktů a služeb z Adresáře exportérů. Nově si cestu na Adresář exportérů uživatelé nacházejí i přes stránky 220 zastupitelských úřadů ČR v zahraničí. Možnost přímého vstupu na doménu Adresáře exportérů http://exporters.czechtrade.cz využívá tradičně nejmenší skupina uživatelů. Z toho vyplývá, že nepoužívají Adresář exportérů primárně jako statický seznam firem, v němž vyhledávají podle oborů.

Portál BusinessInfo.cz připravuje novou službu

O zrodu Jednotných kontaktních míst (JKM), která budou v lednu příštího roku zřízena v patnácti živnostenských úřadech zejména v krajských městech, podnikatelé vesměs vědí. Méně je známo, že tato fyzická Jednotná kontaktní místa budou doplněna elektronickou aplikací, umístěnou na internetovém portálu www.businessinfo.cz. Zájemci tak budou mít možnost získat nejen část informací poskytovaných fyzickými JKM, ale také aplikaci, umožňující elektronickou komunikaci s úřady, které rozhodují o udělení oprávnění k poskytování služeb.

JKM jsou institutem, který je upraven zákonem č. 222/2009 Sb., o volném pohybu služeb, a jejich hlavním cílem je především usnadnění vstupu do podnikání. Jsou vedena jednoduchou ideou - poskytnout potenciálnímu podnikateli co nejvíce informací, které by jinak musel pracně dohledávat. Ještě než začne vykonávat činnost, musí totiž zjistit, jaké normy se na ni vztahují, jaké podmínky je třeba splnit, která povolení, potvrzení a razítka potřebuje, zda existuje formulář žádosti či nikoliv, kam se tato žádost posílá a co se s ní pak stane. Tyto a další užitečné informace získá podnikatel prostřednictvím JKM, která budou sloužit i jako univerzální podací místa vůči úřadům v případech, kdy se jedná o žádosti o oprávnění k poskytování služby.

Kromě toho budou JKM zprostředkovávat informace týkající se poskytování služeb v jiných členských státech EU a k tomu účelu budou propojena se svými partnerskými orgány v ostatních zemích EU. Podnikatelé jejich prostřednictvím získají také informace o opravných prostředcích proti rozhodnutím správních orgánů a o možnostech řešení sporů mezi poskytovatelem služby a jejím příjemcem, nebo mezi poskytovateli služby navzájem. Dále je JKM povinno poskytovat obecné informace o základních požadavcích týkajících se ochrany spotřebitele v jiných členských státech. V neposlední řadě budou disponovat kontaktními údaji na sdružení nebo jiné právnické osoby, které mohou poskytovatelům nebo příjemcům služeb poskytovat praktickou pomoc v nejrůznějších situacích.

Díky informacím z jiných členských států Evropské unie může pomoci také exportérům, a tím se stát dalším nástrojem při překonávání bariér na vnitřním trhu EU. Informace najdete na www.businessinfo.cz.

Čína místrem exportu

Německo, známé jako světová exportérská jednička, ztratilo svou pozici. První pořadí získala totiž Čína. Jak oznámila světová obchodní organizace (WTO) vyvezla tato země v první polovině roku 2009 zboží v hodnotě 521,7 miliard USD, což představuje o 100 milionů dolarů více, než jaké jsou německé exporty (521,6 miliard USD). "Kdo si na konci roku může nasadit symbolickou korunu největšího exportéra na světě není ale ještě rozhodnuto," tvrdí hlavní ekonom WTO Patrick Low. Výsledek závisí na řadě faktorů, například na tom, jak se v příštích měsících budou pohybovat směnné kurzy. Němci sice již delší dobu počítají s tím, že Čína jim titul největšího exportéra jednou upře, ale německá ekonomika se pomalu zotavuje z krize. V červnu se německý vývoz zvedl meziměsíčně o sedm procent. Nicméně v meziročním srovnání šlo o výrazný 22,3 procentní pokles.