Během několika málo let vybudoval Václav Muchna firmu s obratem takřka 150 milionů korun. Zdá se však, že to je teprve začátek naplňování vize tohoto jejího zakladatele a šéfa. "Chceme být globální firmou," říká sotva třicetiletý Václav Muchna a mávne rukou nad image chudého studenta, z něhož se stal bohatý podnikatel.

Hlavním úspěšným produktem jeho softwarové společnosti Y Soft je tiskové řešení pro přesné účtování, bezpečnost, kontrolu přístupu a funkci follow-me u multifunkčního tisku. "Našim záměrem je, aby se naše tiskové řešení stalo celosvětovým standardem," říká Václav Muchna. Že k němu má dobře nakročeno svědčí množství partnerů ve světě a zastoupení jeho firmy v sedmi zemích na třech kontinentech. Mezi ně se v březnu letošního roku oficiálně zařadil i Izrael.

Otevření pobočky v Tel Avivu byla velká sláva a zúčastnilo se jí vedle velvyslance Michaela Žantovského dalších 80 hostů. To podstatné ale je, že šlo o vůbec první pobočku české firmy v Izraeli.

"Izrael je pro investice poměrně drahá země, k tomu extrémně konkurenční. Přesto jsme se rozhodli vstoupit na tento trh," říká Václav Muchna. Mimo toho technologická vyspělost tlačí nejen na kvalitu výrobku, ale i na servis daleko více, než v jiných zemích Blízkého Východu. Navíc některé konkurenční firmy požívají výhod státní podpory, což jí přináší cenovou výhodu. Přesto zde Y Soft působí. Proč?

Její šéf to vysvětluje na příkladu: "Při jednom setkání s ředitelem velké izraelské softwarové firmy mi tento člověk řekl. Dvacet let jsem se nestaral o konkurenci. Ale vás jsem si povšimnul. Tomuto šéfovi firmy je nyní padesát let a začíná řešit problém konkurence. Mě je sotva třicet, ale nechci se dostat do jeho situace. Proto si začínáme všímat potenciálních konkurentů již nyní. A v Izraeli tato konkurence roste".

Česi z Y Softu přesto věří, že levnější technologický vývoj v ČR a inovace, rozšiřující se masovost výroby pro nyní tři tisíce odběratelů a snaha o budování značky v dalších zemích jim přinese i výraznější úspěch v Izraeli.

Sám však přiznává, že obchodnické schopnosti izraelských podnikatelů jsou vskutku špičkové. " Proto za nás necháváme vyjednávat naše místní zástupce. Jsou při licitování o ceně velmi kreativní a dokážou jí například při účasti v tendru nastavit vhodně až na poslední chvíli," svěřuje se Václav Muchna, který do Izraele létá několikrát ročně. A to i přesto, že v jeho firmě kvůli dopadům světové recese a potřebě snižovat náklady výrazněji začali používat moderní komunikační prostředky jako jsou internetové konference či scape. "Seškrtali jsme cestovní náklady a celkové náklady snížili o třicet procent. Přesto je důležité se s partnery a potenciálními zákazníky setkávat osobně. Platí to i o Izraeli," poznamenává Václav Muchna.

Na izraelský trh by ráda vstoupila i česká softwarová firma Certicin. Prorazit by tu chtěla se svým úspěšným výrobkem ochrany počítačů (cognitive security). Nejde o klasický filtr před klasickými viry, jedná se o ochranu vůči programům, které napadnou web, zahltí ho a zpomalí. Dotyčná firma je pak útočníky vydírána, aby zaplatila výpalné. Nezaplatíš, síť zůstane trvale zahlcená. Certicin však našel řešení, které rozpozná takový útok. "V Izraeli nyní hledáme distributora pro tyto naše produkty. Uvažujeme i o spolupráci s místní firmou," říká Luboš Král, manažer Certicinu. Záměrem jeho firmy je prodat Izraelcům řešení a spolu s místním partnerem se dostat na třetí trhy. Ostatně podobný záměr s odrazovým můstkem do dalších zemí má i výše zmíněná firma Y Soft.

"Izraelci hledají firmy, které by jim pomohly vstoupit na trh Evropské unie. Chtějí spolupracovat a současně exportovat know-how. Zajímají se zejména o takové oblasti jakými jsou telekomunikace, zdravotnictví či cognitive security," říká Luboš Král.

Zajímavý by mohl být pro tuzemské firmy propracovaný systém pobídek, zejména pak v oblasti high-tech. Toho chce využít i Certicin, který má úzké vazby na ČVUT.

"Pokud by se nám podařilo dohodnout s izraelským partnerem, požádali bychom oba o grant, každý ve své zemi. Jestliže celý projekt selže, peníze se nemusejí v Izraeli vracet. Podstatné je, že úspěšné firmy vracejí jen část vložených investic. Některé granty tak kryjí 30 až 50 procent veškerých nákladů," říká Luboš Král. A připomíná, že Izrael skutečně velmi štědře podporuje vědu a výzkum. Zárodky výzkumu jsou pak nezřídka prodávány velkým IT firmám.