Když sotva třicetiletý Václav Muchna mluví o své softwarové firmě Y Soft, neopomene zdůraznit svou vizi: "Chceme být globální." Že by právě Izrael, kde letos v Tel Avivu oficiálně otevíral pobočku, by měl být tím odrazovým můstkem ke světovosti, může vyvolávat jisté pochyby. Jenže Václav Muchna tvrdí, že ví, co dělá. "V této technologicky jedné z nejvyspělejších zemí se v našem oboru rodí konkurence. Chceme ji mít pod dohledem, časem získat podíl na trhu a poté odtud vstupovat na třetí trhy," poznamenává s poukazem na mladé a kreativní Izraelce.

Skutečně, v řadě měst tak na první pohled působí. Zejména Tel Aviv, byznysové srdce země, je plné aktivních a optimistických lidí. Vypadají srdečně, otevřeně a nikterak upjatě. A myslí globálně a současně patrioticky. A dokážou ocenit vstřícné gesto a podanou ruku.

"Vy jste z Československa? Tak to vás svezu zadarmo," svěřil se jeden podnikatel se svým zážitkem v Izraeli. "A nebylo to jen jednou," dodává. Na Čechy v této zemi imigrantů vzpomínají skutečně dobře. Na dodané zbraně v roce 1948, na společná traumata ohrožení, na proslavené české značky i Prahu... Nemluvě už o tom, že samotní izraelští představitelé považují českou politiku v rámci Evropské unie za vyloženě proizraelskou. Že by Česko z této image a situace konečně něco pro sebe dokázalo vytěžit?

Když koncem července zavítal český premiér Jan Fischer na oficiální návštěvu Izraele, nikterak se neváhal prezentovat jako věřící Žid. Stanul u Zdi nářků a neskrýval pohnutí v památníku holocaustu Jad Vašem v Jeruzalémě. Může se snad jiný národ opřít o tak silné pozitivní povědomí u Izraelců, jako máme my? A je snad někdo jiný, kdo ho dokáže tak málo dlouhodobě využívat jako my? Tím se samozřejmě nemá na mysli bezprostřední činnost velvyslanectví, nýbrž strategické zadání naší diplomacie, fungující mnohdy podle principu buď - anebo. Přitom by si podnikatelé přáli důraznější "multipolární" pojetí a efektivní otevírání dveří všude tam, kde máme ještě tu naši dobrou image. Ostatně, vytvořenou před lety i díky podnikatelům.

Jistě, to, že jich je v Izraeli jako šafránu, má řadu objektivních důvodů. Tento poměrně malý trh je výrazně konkurenční, prvotní investice nejsou nikterak levné, země je obklopena nepříliš přátelsky naladěným prostředím a bezpečnostní obavy občas sehrávají roli.

Buďme však většími pragmatiky, obratnějšími rozehrávači a také optimisty. Třeba i kvůli dohodě o dvoustranné spolupráci při podpoře průmyslového výzkumu a vývoje v soukromé sféře, která by mohla časem přinést čerstvé plody. Tedy pokud se podaří naplňovat z naší upachtěné kotliny jednu důležitou vizi: "Být alespoň trochu globální".

 

Alexandra Mostýn
vedoucí magazínu