Buďte při čtení tohoto článku otevřeni novým myšlenkám, buďte sebekritičtí a ochotni začít na sobě pracovat. Protože jen tak dosáhnete svého vysněného cíle. Ve svém předchozím článku s názvem "Hodnota vzdělání a vzdělávání" jsem se zamýšlel nad tím, jak si v dnešní době vážíme získaných vědomostí, a nad praktickým využitím znalostí v životě. Mé závěry nebyly příliš optimistické, proto se pojďme podívat, jak můžeme své znalosti lépe zužitkovat a jednoho dne přeměnit na měřitelnou veličinu současného světa - na peníze.
I když je tento článek určen hlavně mladému čtenáři na počátku profesní či podnikatelské kariéry, neznamená to, že ostatní musí přepnout na jiný program. Naopak. Budu psát o stanovování cílů a cesty jak těchto cílů dosáhnout, a to se netýká jen kariéry, ale každodenních činností, které běžně provádíme. Rekonstrukce domu, výběr dovolené a příprava na výběrové řízení mají mnoho společného. Patříte-li ovšem do skupiny lidí, pro které "cesta je cíl", patrně nebudete souhlasit s mými názory, ale souhlas většiny není smyslem toho článku.
Máte své cíle a víte, jak jich dosáhnete?
Pojďme se podívat, jaké máte cíle nyní. Zkuste si na papír napsat svůj profesní cíl, čeho chcete během své kariéry dosáhnout, čím chcete být. Soustřeďte se a udělejte to.
Hotovo? Podívejte se na to, co jste napsali, a hlasitě si to přečtěte. Lze předpokládat, že máte napsány věty typu "Chci být úspěšný", "Chci vést firmu", "Chci vést velkou firmu", "Chci být manažer", "Chci být bohatý". Taky jsem na začátku studií měl podobná přání a fantazie a víte, co se stalo? Nic. Na to, že je potřeba udělat celou věc jinak, jsem přišel až po několika letech driftování v zaměstnání a trvalo mi dlouho, než jsem si svůj cíl stanovil. Teď jej sleduji, konečně vím, co chci, a pevně věřím, že toho dosáhnu. Pokud se díváte na své cíle a ty vypadají podobně jako výše uvedené příklady, vězte, že cíl nemáte. Máte sen, touhu, přání. Abyste dosáhli svých snů, musíte je přetavit do jasně definovaných cílů.
Mít cíl je jedna důležitá věc, ale ruku v ruce s ní jde i nutnost si stanovit, jak cíle dosáhnu. Teď si představte, že chcete svůj profesní cíl popsat svým rodičům, přátelům nebo manažerovi na přijímacím pohovoru a objasnit jim, proč tomu tak je a jak se k cíli dostanete. Patrně jste se dostali do úzkých podobně jako při prvním úkolu. Z praxe víme, že schopnost jasně definovat svůj cíl a plán, jak cíle dosáhnout, dokáže méně než 5 % lidí. Pokud jste již na vysoké škole, jsou to často lidé, které nazýváte šprty, nebo lidé aktivní v různých sdruženích nebo studenti systematicky pracující (často za málo peněz) u zaměstnavatelů podnikajících v oboru, jenž dotyční studují. Je ale velmi pravděpodobné, že tito lidé mají svůj cíl a plán a někam to dotáhnou. Mnohdy dále a rychleji než vy. Zkuste se teď na ně podívat jiným pohledem.
Správné plánování kariéry vyžaduje v první fázi změnu myšlení. Potřebujete si přiznat, že nevíte, kam směřujete, a začít s tím něco dělat. Nebo pokud víte, kam chcete jít, začít na tomto cíli systematicky pracovat.
Jak zhmotním svůj sen?
Jednoduše. Sny musíte přetavit do konkrétního popisu finálního stavu, kterého chcete dosáhnout. První krok, který budete muset udělat před stanovením cíle své kariéry, je zamyslet se. V klidu se zamyslet nad tím, čeho vlastně chcete dosáhnout, v jakém oboru lidské činnosti, na jakém profesním poli. Klíčové je uvědomit si, co vás baví a v čem vynikáte, protože pokud budete dělat to, v čem jste dobří a co vás zároveň baví, nemůžete neuspět.
Je to jen a jen váš cíl
Je nesmírně důležité si uvědomit, že jsou to vaše cíle, ne cíle někoho jiného. Vaše okolí vás může k dosažení cílů motivovat nebo naopak od nich odvádět, zrazovat či se jim dokonce vysmívat. Nenechte si zasahovat do svých cílů a skutečně dobře zvažte, komu se s nimi svěříte a koho požádáte o případnou konzultaci. Často je řešením nechat si své plány pro sebe a jít si za svým. Uvědomte si, že takzvaný názor většiny nebo veřejné mínění je velice silné a může vás ovlivnit. Nenechte se, naopak si uvědomte, že 95 % lidí konkrétní cíl nemá, tak proč by měli radit vám v něčem, co sami nedokáží udělat pro sebe?
Jaký tedy má cíl být?
Možná jste se již setkali s definicí cílů prostřednictvím anglické zkratky S.M.A.R.T.
S - Specific (konkrétní)
M - Measurable (měřitelný)
A - Achievable (dosažitelný)
R - Relevant (relevantní,
smysluplný)
T - Time-bound (termínovaný)
Je to nejjednodušší a nejlepší pomůcka pro stanovení cíle, používaná všemi, kdo rozhodují a stanovují cíle sobě a jiným.
S - Specific - konkrétní. Chcete-li být manažer ve společnosti, musíte to umět definovat. Kolik zaměstnanců povedu, jaké oddělení chci vést, čím se firma zabývá, v jaké oblasti podniká, je domácí nebo zahraniční, kde má sídlo, jaký má obrat, chci/nechci vlastnit akcie, chci vydělávat 150 000 Kč měsíčně. Máte-li vysněnou firmu, pro kterou chcete pracovat, součástí cíle je její jméno.
M - Measurable - měřitelný. Toho dosáhnete přesnou definicí podmínek v předchozím bodě. Budete si schopen říci - ano, vedu tolik lidí, kolik jsem chtěl, mám takový plat, jaký jsem si určil. Pokud budete mít cíl určen vágně a nekonkrétně, nebudete jej schopen nikdy změřit a označit za dosažený.
A - Achievable - dosažitelný. Tento bod je o zdravém rozumu a odhadu vlastních sil. Jedno rčení říká, že kdo míří nízko, střílí nízko, ale mějte na paměti, že vy sami budete tohoto cíle dosahovat. Nedokáži konkrétně poradit v tomto bodě, protože to záleží čistě na vás. Dát si za cíl, že budu létat, je hloupost, ale cíl vybudovat vlastní aerolinky je pro někoho reálný a dosažitelný. Opět mějte na paměti, že budete-li tento bod s někým diskutovat, může se stát, že ve finále nebudete mít žádný plán. Rozhodujte se za sebe.
R - Relevant - relevantní, smysluplný. Tento bod je velmi důležitý. Celá věc musí, jednoduše řečeno, dávat smysl. Váš profesní cíl musí zapadat do rámce vašich hodnot a vašeho vnímání světa. Je-li pro vás nesmírně důležitá ochrana životního prostředí, těžko budete dělat právníka v ropné společnosti, i když hledáte velmi dobře placené místo. Je-li pro vás rodina a volný čas strávený s dětmi denní potřebou, nezvolíte kariéru na atomové ponorce, i když hledáte zaměstnání ve strukturované organizaci. Dávám extrémní příklady, abych co nejlépe demonstroval důležitost tohoto bodu. Pokud jej podceníte, můžete být ve své práci nešťastní, nebo vaše kariéra vezme za své.
T - Time-bound - termínovaný. Tento faktor rámuje celý kariérní plán tím, že nastavíte termín dosažení cíle. Bez tohoto bodu zůstává vše, co bylo doposud řečeno, pouhým snem. Sice velmi konkrétním, ale stále snem. Nastavte si smysluplně a dosažitelně časový rámec své kariéry, protože musíte vědět, kde se váš cíl nachází. Pokud neurčíte časový plán, je to jako byste se účastnili závodu v běhu. Vyrazíte na trať, ale nevíte, v jaké vzdálenosti je cíl. Je to 100 metrů, nebo maratón? Mám běžet rychle, nebo pomalu? A přiznejte si upřímně, hned po startu byste o tom začali přemýšlet a postupně byste zpomalovali, hledali cíl za každou zatáčkou a nakonec byste se zastavili a šli se věnovat něčemu jinému.
Co je psáno, to je dáno
Rád bych dodal ještě jeden bod, který je velmi důležitý a bude se vám možná zdát překvapivý. Váš cíl musí mít písemnou podobu. Musíte si jej napsat. Protože v okamžik, kdy jej napíšete, se váš cíl poprvé zhmotní, stane se něčím konkrétním. Bude to "něco", co můžete začít rozpracovávat do podoby plánu, jak svého cíle dosáhnout. Pokud jej budete mít jen v hlavě, bude se váš cíl flexibilně měnit podle toho, co vám kdo řekl, co se událo, jak se zrovna cítíte. Vezmete pracovní nabídku, která vás právě zaujala, a váš cíl je ztracen.
Co dál?
Jestliže mám stanoven svůj cíl, půl je hotovo. Ano, jen půl, protože je nutno ještě stanovit plán, jak svého cíle dosáhnete. Musíte si vytyčit a vydláždit cestu k tomuto cíli a tato práce bude přinejmenším stejně náročná jako stanovení cíle samotného. Ale pozor, jakmile budete mít tyto dvě věci, tedy cíl a plán, budete mít více, než má 95 % lidí na celém světě.
Doufám, že jsem vám v tomto článku alespoň trochu pomohl při plánování kariéry, a přeji si, aby stejně nápomocný byl i článek následující. Příště si povíme něco o tom, jak si připravit cestu k dosažení cíle - plán.
Marek Sedláček
Viveca
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist