"Velcí mrtví se neoplakávají," napsal kdysi francouzský básník Guillame Apollinaire. Platí to i pro Jana Řezáče, nejen dlouholetého, ale i legendárního šéfredaktora nakladatelství Odeon, z dob, kdy zde vycházela celá řada titulů, které myšlenkově pomáhaly formovat česká šedesátá léta. Řezáč minulý týden ve věku 88 let zemřel, pohřeb bude mít v pátek ve strašnickém krematoriu v Praze.
Řezáčovy osobní souboje s totalitní mocí často nepostrádaly určitý komický nádech, už pro jeho neskrývaný obdiv k meziválečné avantgardě, surrealismu, k levicovým, ale nikoli dogmatickým myšlenkám i k dávno zapomenutým anarchistům. Pro svou lásku ke knihám, poezii i citovému místopisu Prahy. Stal se jakousi chodící encyklopedií, jednou z nejdůležitějších postav české kultury druhé poloviny minulého století. A ne náhodou byl za svou činnost před čtyřmi roky oceněn prestižní Magnesií Literou za přínos české literatuře.
Psal někdy víc, někdy nic
S Janem Řezáčem odešel jeden z posledních svědků, kteří se ještě stačili osobně poznat s významnými nakladateli první republiky, včetně odeonského Jana Fromka, a navázat, byť zdaleka ne lehce a přímočaře, na jejich odkaz, styl a svým způsobem i odvahu k projektům, které nezaručovaly finanční úspěch.
Rodák ze Žižkova, který vždy něco psal "někdy víc, někdy nic" pracoval po válce nejprve v nakladatelství Svoboda a od roku 1953 vedl Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, z kterého se stal počátkem šedesátých let Odeon, jemuž Řezáč "vtiskl" i legendární předválečné teigovské logo. Podařilo se mu přes nelibost stalinistů prosadit vydávání památné Světové literatury, stál u zrodu edic jako byly Plamen či Umělecká fotografie. Nabídl spolupráci Josefu Škvoreckému, Janu Zábranovi, Anně Fárové, Lumíru Čivrnému a mnohým dalším.
Na stránkách pověstné "světovky" se psalo o existencialismu, novém románu, surrealismu i absurdním divadle, v edici Plamen vyšly první Zábranovy překlady amerických beatníků a Umělecká fotografie se záhy stala vyhledávanou edicí, která přinášela monografie předních nejen českých, ale i světových fotografů. Osobně jí měl Řezáč nejraději a jak kdysi řekl: "Zakládal jsem ji s ideály nabuzenými Teigem: vydat Eugena Atgeta nebo Man Raye.
Koncem šedesátých let byl i v redakční radě kulturní revue Analogonu, jejíž první a na dlouhá léta jediné číslo vyšlo v červnu 1969. "Bylo to doslova puma hozená do tváře nadcházející normalizaci. A jeden z mnoha konců šedesátých let". A protagonisté normalizace mu vše spočítali: hned v jejích počátcích byl z Odeonu vyhozen a až do roku 1982 pracoval v redakci nakladatelství ČTK-Pressfoto. Po roce 1989 se ještě podílel na založení Společnosti Karla Teigeho, přípravě rozsáhlé výstavy ke stému výročí narození svého nejoblíbenějšího fotografa Josefa Sudka, kterému v roce 1964 "vydal" první monografii určenou pro zahraničí a spolupracoval s edicí Artfoto.
Odskočím si zemřít
Řezáč měl jednu vlastnost, na kterou se dnes narazí jen vzácně: dovolil si nemoderní luxus. Být celý život sám sebou. Prosazovat věci, nad kterými, jak později napsal, "sám žasnu". Ačkoli napsal desítky zasvěcených předmluv či doslovů, řadu textů k uměleckým monografiím, z nichž část vyšla ve dvou svazcích pod názvem Delíria, kterou před pěti lety vydalo nakladatelství Concordia, jeho jedinou knihou de facto byly v šedesátých letech vydané Pasáže, jakási koláž úvah, hesel, citací i provokujících výroků. Prostě jak řekl "trochu drzých textů". Stejně zneklidňujících jako jeho nemnohé básnické texty: "Budu-li říkat smutný/ Dítě v okně mrakodrapu/Záda se setkávají/ A v mléce se konečně rozpouští cukr/ Než se svlékneš/ Odskočím si zemřít".

ZAMILOVANÝ DO KNIH
Zakladatel revue Světová literatura Jan Řezáč v roce 2005, kdy přebíral cenu Magnesia Litera.
FOTO: ČTK
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist