Stát v roli zachránce. Tuto úlohu na sebe vzal kabinet, když odmítl nabídku konsorcia Unimex Group - Travel Service na koupi zadlužených Českých aerolinií. "Jejich podmínky byly nepřijatelné," prohlásil po včerejším klíčovém jednání vlády ministr financí Eduard Janota.

Jenže účet, který za záchranu zadlužené firmy zaplatí stát, bude nejspíš hodně vysoký. Už včera dostaly ČSA příslib prvních dvou a půl miliardy korun.

První dárek od Osinku

Unimex státu nabízel za krachující firmu miliardu. Vláda však dala přednost řešení, pro něž si připravovala půdu už v uplynulých dnech. Aerolinky má zachránit ozdravný plán spočívající v jejich co nejužší spolupráci s Letištěm Praha. To, spolu s radikálním snížením mezd, má přinést podniku úspory na nákladech ve výši 1,6 miliardy korun.

Zároveň ministři schválili plán, jak aerolinkám pomůže státní firma Osinek. Ta už ČSA půjčila 2,5 miliardy korun. Tuhle sumu ale nebudou muset aerolinky vůbec splácet. Stát ji totiž vymění za akcie ČSA, kde už dnes drží 92 procent. Transakci však ještě musí schválit Brusel, je totiž na hraně nedovolené státní podpory. "To samé ale Německo udělalo s Lufthansou, jsem přesvědčen, že to v příštích měsících Brusel schválí," tvrdí Janota.

Jenže podnik především zoufale potřebuje hotové peníze. Bezprostřední pomoc získá díky tomu, že vláda včera zrušila zástavní právo Osinku na některé budovy aerolinek - například tu, v níž ČSA na Ruzyni sídlí, nebo jeden z hangárů. Teď je mohou aerolinky prodat nebo opět zastavit. Rozprodat chtějí aerolinky i obchody duty free, handling nebo pět přebytečných letadel. "Přitom ale musí probíhat i drsná úspora nákladů," prohlásil premiér Jan Fischer. Podle Janoty mohou aerolinky dosáhnout zisku v roce 2011, teprve pak může stát zase začít uvažovat o jejich prodeji.

Šimáně: Asi to neumíme

Proč Janota vládě navrhl, aby nabídku Unimexu odmítla? Podle ministra k tomu měl spoustu důvodů. "Splátky jedné miliardy chtěl Unimex rozložit až do roku 2013. A nesložil ani povinnou zálohu v tendru 20 milionů," uvedl. Kromě toho šéf Unimexu Jiří Šimáně požadoval, aby ČSA měly v okamžiku prodeje aspoň nulovou hodnotu vlastního jmění. Ta však podle Janoty letos skončí v minusu kolem 1,7 miliardy.

Zástupci Unimexu ovšem Janotovy výtky odmítají. "Ty důvody byly použity účelově. Bereme si z toho jen poznání, že se zřejmě v prostředí vládních tendrů neumíme správně pohybovat," prohlásil Šimáně. Upozornil, že se Unimex zároveň nabídl převzít závazky ČSA ve výši kolem 14 miliard korun. "Miliardy, které ČSA potřebují, budou silné sousto i pro Letiště Praha. Bankrot bude pouze oddálen dalšími prodeji majetku," předpovídá podnikatel.

Na průběh tendru si ale stěžovat nehodlá. Zato bude bedlivě sledovat, jestli letiště nezvýhodní v rámci spolupráce ČSA vůči jiným leteckým dopravcům. Travel Service je na Ruzyni po ČSA dvojkou - a v takovém případě o stížnosti uvažuje.


-1,7 mld. Kč
Taková bude podle odhadu MF záporná hodnota jmění ČSA koncem roku. Právě tolik by stát musel do ČSA "nalít", aby vlastní jmění bylo na nule - což požadoval zájemce o ČSA.

3,2 mld. Kč
Očekávaná ztráta ČSA za letošní rok.

3-5 mld. Kč
Očekával stát za ČSA, když loni chystal privatizaci.