Francouzský Renault by mohl získat kontrolu nad největším ruským výrobcem automobilů AvtoVAZ. Agentuře Reuters to včera potvrdil zdroj z ruské vlády. AvtoVAZ, v němž Renault vlastní čtvrtinový podíl, se dostal na pokraj bankrotu kvůli prudkému poklesu domácí poptávky po autech v důsledku světové finanční krize a hospodářské recese.

Provozní ředitel Renaultu Patrick Pelata už počátkem týdne oznámil, že Renault je připraven AutoVAZ pomoci, ale ne natolik, jak by si Rusové představovali. "Byli by rádi, kdybychom tam nalili spoustu peněz, protože AvtoVAZ peníze potřebuje. My ale spoustu peněz nemáme," řekl Pelata.

Dodal nicméně, že Renault podpoří blíže neurčenou částkou restrukturalizaci firmy AvtoVAZ poté, co loni utratil za čtvrtinový podíl v podniku 650 milionů eur (přes 17 miliard korun). "Zaplatíme svou část. Není to malá částka, ale není to půl miliardy eur," prohlásil Pelata.

"Ruská vláda bude hledat strategického investora, kterým bude pravděpodobně Renault," uvedl zdroj Reuters. Dodal, že Renault je připraven zvýšit svůj podíl v AvtoVAZ a zajímá se o možnost získání kontroly nad podnikem.

Stále hrozí bankrot


Automobilka AvtoVAZ minulý měsíc uvedla, že by mohla vyhlásit bankrot, pokud se jí nepodaří uzavřít s bankami dohodu o restrukturalizaci dluhu. Zdůraznila však, že tento krok by neznamenal zastavení výroby.

Ztráta AvtoVAZ se v prvním pololetí zdesetinásobila na 19,4 miliardy rublů (přibližně 12 miliard korun) z 1,9 miliardy rublů před rokem. Firma se kvůli slabé poptávce v září rozhodla, že propustí téměř 28 tisíc zaměstnanců, což představuje 27 procent její celkové pracovní síly. Rozhodnutí o propouštění následovalo po zkrácení pracovní doby a snížení platů.

Do roku 2012 však společnost plánuje znovu najmout 6000 zaměstnanců pro novou výrobní linku, jejíž spuštění připravuje společně s Renaultem.

Sázka na šrotovné


Poptávka po automobilech v Rusku v letošním roce klesla o více než polovinu. Rozsáhlá vlna propouštění a snižování mezd v důsledku hospodářské a finanční krize nutí řadu Rusů omezovat výdaje. Prodej aut tlačí dolů rovněž neochota bank poskytovat na ně úvěry. Rusko chce proto brzy zavést svůj vlastní systém šrotovného.


AvtoVAZ

Vlastnická struktura


Po 25 procentech akcií AvtoVAZ nyní drží státní koncern Russian Technologies, ruská investiční banka Trojka Dialog a francouzský Renault. Zbytek akcií se obchoduje na burze.

Státní podpora


AvtoVAZ získal od vlády bezúročnou půjčku 25 miliard rublů. Očekává se, že dostane další finanční injekci. Kreml však hledá pro firmu silného zahraničního investora.

Počet zaměstnanců


Ke konci srpna 102 tisíc. V září firma oznámila, že 28 tisíc z nich propustí

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist