Společnost Elton hodinářská, která v Novém Městě nad Metují vyrábí hodinky značky Prim, letos očekává zvýšení tržeb téměř o 60 procent na asi 42 milionů korun. Nynější hospodářská krize firmu v růstu nijak neovlivnila. Podnik také přijal nové zaměstnance.
Za růstem prodeje podle generálního ředitele Eltonu hodinářská Jiřího Helikara stojí více faktorů. "Dostali jsme se více do povědomí lidí a o naše hodinky vyrobené na míru se zajímá stále větší okruh zákazníků," řekl. Na trhu se podle něj také dobře ujala nová kolekce hodinek a hodin Arteu 2009, kterou navrhli přední čeští designéři. Roste i zájem firem a institucí o takzvané privátní kolekce hodinek. Elton je například dodává společnostem Škoda Auto, ČEZ i úřadu vlády.
Na rozdíl od masové výroby hodinek v minulosti je nynější produkce továrny individuální zakázkovou výrobou. Firma vyrábí i hodinky z drahých kovů, u nichž jeden kus přijde na několik set tisíc až milion korun. Díky přechodu na zakázkovou výrobu není firma pod tlakem velkých objemů, nákladů, sériovosti a současného poklesu běžné poptávky.
Splnění celoročního plánu podle Helikara zatím potvrzuje prodej za prvních devět měsíců. Do září Elton hodinářská zatím tržby zdvojnásobila na 26,6 milionu korun a hlavní prodeje teprve čeká. "Na poslední čtvrtletí a vánočním trh tradičně připadá kolem 35 procent ročního obratu," řekl Helikar.
Do září společnost prodala asi 2200 náramkových hodinek, celoroční prodej Helikar odhadl na 3000 až 3500 kusů. Ceny mechanických hodinek s ocelovými pouzdry se pohybují v řádech desítek tisíc korun, hodinky s bateriovým strojkem stojí od 5000 korun. Firmě Elton hodinářská ještě patří dceřiná společnost H&H hodinářská, která vyrábí a prodává nástěnné a stolní hodiny.
Hodinky značky Prim v Česku vyrábí také společnost MPM-Quality z Frýdku-Místku. Obě firmy se už několik let soudí o práva k této značce. Vrchní soud v Olomouci loni rozhodl, že obě firmy mohou své hodinky označovat shodně. Přesto firmy mezi sebou nadále vedou spory a požadují vymazání ochranné známky u druhého výrobce.
Už ne masovka
Šéf firmy Elton Jiří Helikar vsadil namísto masové výroby hodinek na zakázkovou výrobu.
FOTO: HN - MARTIN SVOZÍLEK
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist