Severokorejský vůdce Kim Čong-il vyhodil z funkce šéfa státního výboru pověřeného vedením státní televize za to, že odvysílala sérii reklam. Ty ale podle Kim Čong-ila představují příliš velký vliv kapitalismu, napsala včera agentura AP.
Od začátku července do konce srpna severokorejská státní televize odvysílala pár reklam na pivo, sponky do vlasů, ženšen a křepelčí maso. Vzhledem k tomu, že se jednalo o vůbec první podobné reklamy v KLDR, vyvolalo to spekulace, že se možná Severní Korea chystá zahájit širší tržní reformy.
Konec těmto úvahám ovšem učinil Kim Čong-il, kterého upoutávky na výrobky pobouřily. "Podobné reklamy jsou tím, co začala dělat Čína, když zahájila svoje reformy a otevírání světu," prohlásil Kim, kterého cituje jihokorejská tisková agentura Jonhap odvolávající se na informované severokorejské zdroje. Následně severokorejský vůdce vyhodil Čcha Song-soa, šéfa vládního výboru pro vedení televize.
Čína je stále největším severokorejským zdrojem ekonomické pomoci a diplomatické podpory. Bilaterální vztahy ale poněkud ochladly v posledních letech poté, co Peking přijal tržní reformy.
KLDR dlouhodobě striktně kontroluje své hospodářství a střeží se všech kapitalistických vlivů. Severokorejské televizní programy běžně neobsahují reklamy a jejich těžiště tvoří přísně filtrované zprávy či dokumenty o Kimovi a jeho zesnulém otci Kim Ir-senovi.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist