Současná ekonomická recese nastavila zrcadlo i schopnostem evropských organizací na podporu obchodu (ETPO). Členem ETPO je i vládní agentura na podporu exportu CzechTrade. Ta byla v říjnu organizátorem v pořadí již 51. konference, na kterou se do Prahy sjely čtyři desítky zástupců národních organizací z 22 zemí.

Na rozdíl od dřívějška se neprezentovala jen pozitiva, nýbrž se otevřeně jednalo i o problémech. "Proti předchozím setkáním jsme si nesdělovali pouze úspěchy, ale hovořili jsme také o chybách a přehmatech. Právě rady a doporučení, čeho se vyvarovat, byly velmi cenné," zhodnotil atmosféru akce a přístup účastníků Ivan Jukl, hostitel konference a generální ředitel CzechTrade.


Součástí diskuse

bylo zejména porovnání efektivity jednotlivých národních modelů podpory exportu. Přístupy jsou různé: Jedna skupina zemí přiřazuje podporu zahraničního obchodu ke státní sféře. Takový model je používaný v jižních zemích Evropské unie, jakými jsou Španělsko či Itálie. Další modelem je využíván sítě hospodářských komor, v níž jsou podnikatelé povinně členy. Příkladem je německý systém.

Třetí, manažersky orientovaný přístup zvolily skandinávské státy a Finsko a některé středoevropské země. K této skupině patří i ČR a agentura CzechTrade.

Na rozdílnost přístupů upozornil Ivan Jukl: "Konference potvrdila skutečnost, že hnutí ETPO je v současné době rozděleno na dvě základní skupiny. Do té první patří organizace, které prosazují manažerský přístup, měření výkonnosti a spokojenosti a na prvním místě je pro ně klient. Druhá skupina se stále chová jako klasická státní instituce".

"Manažerský model je otevřený změnám a měří svou výkonnost. Snaží se inovovat jak nabídku služeb, tak i vnitřní procesy. A za nejrelevantnější zpětnou vazbu považuje hodnocení firem. V této souvislosti mě těší, že agentury, které hrají pomyslnou Ligu mistrů, jako jsou finská, dánská či irská, nám daly najevo, že CzechTrade je jednou z nich," dodal Ivan Jukl.


K jednání dvoudenní konference

pod heslem Inovace uvedl Jarl Frijs Madsen, představitel dánské agentury TCD: "To nejlepší na setkání ETPO je, že všichni můžeme srovnávat svou práci. Máme sice stejného zákazníka - soukromého podnikatele - ale rozdílné přístupy." Co však podle něho mají všechny evropské organizace na podporu obchodu společné, je nutnost čelit zesílené konkurenci z Asie, Latinské Ameriky a států bývalého Sovětského svazu. Například tím, že TCD nabízí každoročně několik nových produktů včetně kroků ke zjednodušení procesu "rozhodování o outsourcingu jejich výroby".

Obsahovou změnu jednání přivítal i Seppo Laine z finské organizace Finpro. "V uplynulých dvaceti letech se organizace ETPO příliš řídily zásadou - nedotýkej se mých peněz, neber mi klienta a nezpochybňuj můj mandát," uvedl Seppo Laine při svém příspěvku na konferenci s tím, že celosvětová krize přinesla nový vítr do fungování mnoha ETPO.

"Zapůsobila kreativně destruktivně a ukázala nám potřebu nových vizí. Firmy musejí předvídat do budoucna a my, jako organizace na podporu obchodu, musíme umět to samé - předvídat,"řekl Seppo Laine s tím, že právě flexibilita a inovativnost jsou předpokladem efektivity organizací ETPO.


O inovativnosti

ostatně svědčí skutečnost, že Finpro letos zavedla nový nástroj na předvídání, nazývaný TrendWiki, tedy druhy šablony postavený na modelu Wikipedie. Jeho organizace je ostatně poučným příkladem i pro ostatní - od roku 1992 pod ní spadají obchodně-ekonomické úseky finských ambasád. Díky tomu má Finpro rozsáhlou síť zahraničních kanceláří.

Vedle samotné konference k jednání patřilo i společenské setkání při plavbě po Vltavě a procházka starou Prahou, což se setkalo u účastníků s velkým ohlasem. "Jen příště musíme naplánovat delší přestávky na kávu," uvedl Igor Mitroczuk z polského ministerstva pro ekonomiku. Právě při neformálních rozhovorech podle něho probíhají ty nejzajímavější diskuse a dochází k výměně názorů a zkušeností.