Na 25 000 lidí, mezi nimi několik tisíc zaměstnanců amerického Boeingu, zástupci jeho odběratelů a špičky z odvětví letecké dopravy a leteckého průmyslu, se včera dopoledne tichomořského času za chladu a vlhka shromáždilo na firemním letišti Everett, necelých 50 kilometrů severně od Seattlu. Chtěli být u toho, až se k nebi poprvé vznese nový stroj Boeing 787 Dreamliner.
Start byl ale kvůli počasí odložen nejprve na 14. a poté na 16. hodinu tamního času. Obří letoun se před startem na konci ranveje na několik minut zastavil a napětí mezi diváky zesílilo. Nakonec se ale lidé přece jen dočkali a "stroj snů" vzlétl.
Piloti Michael Carriker a Randall Neville odlepili stroj od země krátce po 19.30 středoevropského času. Začal tak rozsáhlý testovací program, na jehož výsledky čeká kromě Boeingu také Federální úřad pro letectví (FAA), aby stroji mohl přidělit patřičná osvědčení. Předpokládá se, že testovací program bude trvat zhruba devět měsíců.
Před přistáním na ploše u Seattlu provedla dvoučlenná posádka řadu základních testů a systémových kontrol. Piloti se v podstatě ujistili, že letadlo za normálních podmínek létá tak, jak se od něj očekává.
Dreamliner je výsledkem projektu, do něhož Boeing investoval přes deset miliard dolarů. Stroj pro zhruba 250 cestujících má trup z kompozitních plastů. Je mnohem lehčí než tradičně vyráběná letadla, a dopravcům proto ušetří na palivu miliony dolarů ročně.
Letecké společnosti si dosud objednaly 840 dreamlinerů v celkové hodnotě zhruba 140 miliard dolarů. Mohlo jich být mnohem více, ale výroba nabrala kvůli nečekaným technickým problémům více než dvouleté zpoždění. Zákazníci kvůli tomu zrušili 71 kontraktů. Společnost původně slíbila, že dreamliner odstartuje ke zkušebnímu letu v srpnu 2007 a s dodávkami začne v květnu 2008.
Jako první zařadí dreamliner do své flotily koncem roku 2010 japonské aerolinky All Nippon Airways.
Vzlet dreamlineru si můžete prohlédnout na video.ihned.cz a obrazem.ihned.cz
STROJ SNŮ
Dlouho očekávaný nový typ Boeingu 787 Dreamliner se poprvé odlepil od země včera v 19.30 SEČ. Jde o první komerční letadlo na světě vyrobené z uhlíkových vláken místo hliníku. Je výrazně lehčí než tradičně vyráběná letadla, a dopravcům proto ušetří na palivu miliony dolarů ročně. Projekt však nabral více než dvouleté zpoždění. Na spodních snímcích je pohled do kokpitu a na sedadla cestujících. foto: bloomberg, profimedia
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist