Všechno může být jinak. Tak nějak vypadá situace kolem dubnového chystaného zvýšení podílu biosměsí v benzinu a naftě u českých čerpacích stanic. Vládní návrh nových pravidel pro přimíchávání biosměsí do benzinu a nafty už sice projednává Poslanecká sněmovna, ale petrolejáři (Unipetrol, Čepro či Česká rafinérská) tento týden dohodli změnu s částí politiků i s výrobci biosměsí. Tedy společnostmi, jako je Agrofert nebo STZ, bývalá Setuza.
Vládou navrhovaný nárůst podílu lihu v benzinu z nynějších 3,5 na 4,5 procenta a metylesteru řepkového oleje (MEŘO) v naftě ze 4,5 na 6,3 procenta tak může zůstat - alespoň pro letošek - jen na papíře.
Dohoda petrolejářských podniků se Sdružením výrobců bionafty a dalšími dodavateli alternativních paliv navrhuje zvýšit podíl lihu v benzinu na čtyři až maximálně 4,2 procenta a podíl biosložky MEŘO "jen" na šest procent v naftě.
Jedna desetina procenta navíc totiž představuje pro každou petrolejářskou firmu, která uvádí palivo na trh, zvýšení nákladů zhruba o pět až deset milionů korun. Líh, který se zatím v podílu 3,5 procenta přidává v Česku do benzinu, je totiž sám o sobě dražší než surový benzin. Podobně tak MEŘO, které už třetím rokem tankujeme u pump ve směsi s naftou.
Sněmovní zemědělský výbor a výbor pro životní prostředí už sice schválily návrh v původní vládní podobě, ale podle poslance Václava Mencla lze nyní díky dohodě petrolejářů s výrobci biosložek očekávat při hlasování podporu pro upravenou verzi. To samé říká i šéf zemědělského výboru Jiří Papež. "Je dobře, že se oba tábory dohodly. Kompromis podle mne ve sněmovně projde," říká Papež.
Petrolejáři tvrdí, že vládou navržené zvýšení podílu lihu a MEŘO jim celkem zvýší náklady řádově o několik set milionů. To sotva mohou v plné míře, vzhledem k silné konkurenci čerpacích stanic v Česku, promítnout do cen řidičům. Na jednom litru by to ale i tak znamenalo zdražení zhruba o dvacetník.
Naopak výrobci MEŘO a lihu si slibují od co nejvyššího podílu biosložek v benzinu a naftě i vyšší odbyt a zisky. Zvláštním argumentem zastánců biopaliv je podpora zemědělců a odbyt plodin, jako je řepka olejka nebo cukrová řepa.
Úspora pro motoristy: Benzin a nafta mají konkurenci - plyn a líh - čtěte ZDE
Konkurence mezi pumpaři u hranic s Německem přibývá - čtěte ZDE
"Jde o velké peníze. A to v situaci, kdy se rafinerie už tak potýkají se ztrátou. Snížení podílu biosměsí v benzinu a naftě už o těch 0,2 až 0,3 procenta jen v samotném Unipetrolu ušetří přes deset milionů korun," reaguje šéf České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a člen představenstva Unipetrolu Ivan Ottis.
"Výrobci MEŘO budou sice vlivem domluveného kompromisu dodávat rafineriím o něco méně biosměsi, ale pořád jde o zvýšení podílu, a tedy i odbytu oproti loňsku," připomíná v zastoupení firem, jako je Agrofert nebo STZ, prezident Svazu výrobců bionafty Petr Jevič.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist