Navzdory krizi byl loňský rok pro české automobilky mimořádně úspěšný. Firmy Škoda Auto, TPCA Kolín a Hyundai Nošovice prodaly po celém světě více než 1,134 milionu osobních aut. To je o 12,2 procenta více než předloni.

Výroba osobních vozů v českých závodech se meziročně zvýšila o 3,2 procenta na 970 tisíc aut díky náběhu produkce v nošovické továrně Hyundai. Rozjezd Nošovic tak co do počtu vozů pokryl výpadek Škodovky.

Škoda Auto loni zdvojnásobila výrobu i prodej svých vozů v Číně na více než 122 tisíc aut. Výroba škodovek v Česku však klesla o 84 tisíc na necelých 520 tisíc vozů.

Tato čísla názorně dokládají jeden z největších současných problémů automobilového průmyslu a zároveň ukazují řešení. Výrobní kapacity automobilek jsou větší, než je možné na trzích prodat. Řešením je buď zavřít továrny, nebo zvýšit výrobní kapacity tam, kde se výrobky prodávají. Co nejblíže trhu.

Škoda Auto tuto základní poučku pochopila již před deseti lety, kdy začala s montáží svých vozů v indickém Aurangabadu. Nyní vyrábí auta v továrnách v Číně, Indii, Rusku a na Ukrajině, tedy na trzích, které zdaleka nejsou tak nasycené jako Evropa. Škod si tak v Asii vytvořila druhý odbytový pilíř. Tím prvním a největším stále zůstává Evropa.

V Německu loni Škodovka prodala více než 162 tisíc vozů. Šrotovné ve výši 2500 eur na jedno auto, které vláda Angely Merkelové zavedla loni v lednu, však zvýšilo zájem o menší vozy natolik, že němečtí dealeři škodovek se snadno zbavili skladových zásob. Do Německa začali žádané škodovky dovážet i čeští a zahraniční prodejci.

Proto se loni v Německu poprvé zaregistrovalo téměř 191 tisíc nových škodovek. O 30 tisíc víc, než tam prodala samotná automobilka. Německé registrace škodovek tak meziročně vzrostly o 57 % a vozy této značky loni zvýšily svůj podíl na německém trhu meziročně z necelých čtyř na pět procent. Prodeje škodovek vzrostly i ve Finsku, Francii, Rakousku, Švýcarsku či v Polsku, klesly v Česku, Rusku a ve východní Evropě.

Zatímco pro Škodovku mají budoucnost asijské trhy, pro asijské automobilky Toyota a Hyundai je naopak perspektivní evropský trh. Po Japonsku jezdí plno miniaut, kdežto Evropa jim ve větším měřítku přišla na chuť až po náběhu kolínské továrny TPCA, v níž má Toyota podíl.

Kolínská továrna proto loni 3. prosince zrychlila výrobu a předpokládá, že letos vyrobí 340 tisíc aut, což je nová kapacita továrny.

Pro korejskou značku Hyundai znamená její první evropská továrna v Nošovicích úsporu nákladů za dovoz aut z Koreje i za cla placená na hranicích EU. Proto mohou být vozy z Nošovic na evropských trzích levnější než konkurence. Tím je Evropa pro Hyundai perspektivní. Letos by se měla produkce firmy Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích dostat na plánovanou výrobní kapacitu 200 tisíc aut ročně.


Auta z Česka


Největší trhy Škodovky 2009
Země - Počet prodaných aut

1. Německo - 162 328
2. Čína - 122 556
3. Česko - 56 504
4. Polsko - 38 302
5. Velká Británie - 36 012

1 134 726 osobních aut prodaly


loni automobilky sídlící v Česku po celém světě. Škoda Auto 684 226, TPCA 332 489, Hyundai 118 000 a Kaipan 11.

970 410 osobních aut vyrobily


loni automobilky na území České republiky. Škoda Auto 519 910, TPCA 332 489, Hyundai 118 000 a Kaipan 11.