Jeden rok a jaký rozdíl. Tam, kde na autosalonu v Detroitu stávaly žíznivé vozy značek Pontiac, Hummer a Saturn z automobilky GM, byla letos zřízena zvláštní sekce s názvem "Electric Avenue", v rámci které jsou vystaveny hybridy a auta na čistě elektrický pohon. Na stánku Chryslera oproti minulým letům nenajdete žádný nový model, za to však vozy italské, na znamení toho, že firma dnes spadá pod koncern Fiat. A výstavním hitem u Forda je na americké poměry menší osobní auto Ford Focus, na kterém vás zaujme neobvyklý spoiler na zádi. Speciálně designovaný pro snížení spotřeby.

Letošní autosalon v Detroitu, největší automobilová přehlídka kontinentu, se koná po roce, kdy americký autoprůmysl prošel klinickou smrtí a firmy General Motors a Chrysler přežily jen díky vládní intervenci. GM administrativa prezidenta Baracka Obamy v podstatě znárodnila, když si za finanční injekci 50 miliard pořídila většinový podíl (61 %). Nemalé peníze, přes 12 miliard, šly i do Chryslera, což se promítlo v desetinové vládní účasti a v rozhodnutí, že právě Fiat, evropská automobilka se zkušeností produkce malých osobáků, bude do budoucna pro Chrysler tím správným managerem.

A rovněž Ford, třetí z někdejších hrdých detroitských symbolů amerického autoprůmyslu, by to měl bez Obamovy administrativy mnohem těžší. V loňských mírně optimistických prodejních číslech sehrál roli vládou dotovaný program "peníze za ojetiny". Desítky tisíc vozů si pak vláda od Fordky přímo odkoupila a několik cenných miliard získala automobilka v podobě státních výhodně úročených úvěrů.

Žíznivci aneb Obsah ničím nenahradíš

Za to vše chce Obamova administrativa jediné - mít vliv na to, jaké vozy budou v Detroitu vyvíjet a vyrábět. Při čemž základní tlak směřuje k přesměrování produkce ze silných spalovacích vozů k úspornějším automobilům a k modelům na alternativní pohon. V celosvětovém kontextu tím USA jen dohánějí většinu zemí, nové limity spotřeby, které budou podle rozhodnutí prezidenta Obamy americké vozy splňovat v roce 2016, budou stále ještě měkčí, než jaké v současnosti platí v EU. V americké realitě jde ale o krok do neznáma, neboť dosavadní zkušenosti a především prodejní statistiky ukazují, že Američané zatím nejsou na změnu autoparku připraveni.

Například hybridní vozy v loňském roce tvořily jen okolo 2,5 % všech v USA prodaných aut. A jediné, co zatím Američany přimělo k vyššímu zájmu o úspornější auta, byl nárůst ceny benzinu, naposledy v roce 2008, kdy stál galon rekordní 4 dolary. S návratem ceny pod 3 dolary se ale opět začaly prosazovat větší vozy, v roce 2009 byly nejprodávanějšími modely Fordky řady F. Benzinoví bumbrlíčci, z hlediska Američanů ovšem správně silné, masivní vozy, prostě pravé americké "trucky".

Obamův stát: Nechci slevu zadarmo...

Výmluvným příkladem, o jak riskantní experiment jde, je vlajkový projekt firmy GM, vůz Chevy Volt, který by se měl letos na podzim dostat na trh. Po dobití ze zásuvky ujede vůz na elektrický pohon okolo 70 kilometrů, než se přepne na klasický spalovací motor. Základní úvaha vychází z toho, že právě do vzdálenosti pod 70 kilometrů, Američané uskuteční (především po nákupech) většinu svých jízd autem. Teoreticky by jim Chevy Volt ušetřil.

Demokratická předsedkyně Nancy Pelosiové během své návštěvy na autosalonu v Detroitu ovšem vystihla projekt možná přesněji, než zamýšlela, když Chevy Volt označila za "myšlenku převedenou do politiky a přeměněnou v produkt". Chevy Volt je možná skvělá idea, jenže při odhadované ceně okolo 40 000 dolarů bude až dvakrát dražší než srovnatelný vůz na klasický pohon. Připočte-li se k tomu zákaznická nedůvěra k životnosti baterií, je pravděpodobné, že právě jen "politická" podpora - tedy například ve formě státem dotované slevy - může ze Chevy Volt učinit žádaný artikl.

Obamova administrativa tvrdí, že převzetí GM a pomoc dalším dvěma detroitským automobilkám byla přechodná mimořádná opatření a že se chce z angažmá v americkém autoprůmyslu zase co nejdříve vyvázat. Ale vše nasvědčuje tomu, že to nebude tak snadné a že story amerického autoprůmyslu bude jedním z určujících příběhů Obamova prezidentství.