Okolo padesáti nedostatků či porušení zákoníku práce odhalili inspektoři Státního úřadu inspekce práce v nošovické automobilce Hyundai. Mezi nejzávažnější prohřešky patřila nedostatečná prevence rizik práce, pozdě provedené zdravotní prohlídky zaměstnanců pracujících v noci a hlavně nesprávné nařizování přesčasů. Právě kvůli sporu o přesčasy přerušili na začátku loňského prosince zaměstnanci práci a později byla ve firmě vyhlášena stávková pohotovost.

Inspektoři zjistili, že automobilka nedodržela nastavené podmínky pro nařizování přesčasů. Toto zjištění odboráři v nošovické automobilce vítají. "Jsme rádi, že se věci začnou hýbat. Doufáme, že firma poslechne vyšší instanci. Vadilo nám, že firma přesčasy doháněla výrobu, i když mají sloužit třeba jen pro pokrytí poruch na lince. Tři měsíce v kuse se nedá chodit každý den domů v deset večer. Když jsme chtěli alespoň nadstandardní ohodnocení, nevnímali nás," řekl šéf nošovických odborů Radek Kuchař.

Kontrola šestičlenného inspektorského týmu přišla právě na popud událostí v automobilce. "Inspektoři našli závažná porušení, která se týkala i zákoníku práce. Firma třeba neměla zpracované předpisy, jak se chovat u některých strojů při krizové situaci, či neměla dodělané provozní revize některých zařízení," popsala HN závěry zprávy Václava Kociánová, vedoucí Oblastního inspektorátu práce pro Moravskoslezský a Olomoucký kraj.

Automobilka se prý kaje


Zaměstnanci museli prakticky každý den od pondělí do čtvrtka odpracovat k osmihodinové denní směně další dvě hodiny jako přesčas. Placeno ale měli jen osm hodin řádné směny a dvě hodiny přesčasů s příplatkem 25 procent. Hodinu na svačinu a oběd, jak bylo dohodnuto v kolektivní smlouvě, jim Hyundai neplatil.

Inspektoři včera seznámili se závěry kontroly vedení automobilky. Podle vedoucí inspektorky Kociánové si je firma prohřešků vědoma a chce to uvést do pořádku "Chtějí to řešit. Mnohdy se setkáváme spíše s opačným postupem," řekla Kociánová. Mluvčí firmy Petr Vaněk pouze potvrdil převzetí protokolu o inspekci.

Pokuta jako krajní možnost


Automobilce nyní běží čtrnáctidenní lhůta, ve které může zažádat o přezkoumání postupů při kontrole. Podle mluvčího Vaňka to nejspíš udělá: "Během lhůty společnost vypracuje zprávu obsahující věcné a časové vypořádání jednotlivých připomínek inspektorátu práce," sdělil Vaněk. Poté úřad nejspíš nakáže závady odstranit. "Potom je možné, že bude zahájeno správní řízení. Teprve v něm rozhodneme, zda uložíme postih, či nikoliv," vysvětlila Kociánová. V případě správního řízení by firmě hrozila pokuta až do výše dvou milionů korun. "Pokuta je ale až krajní případ," řekla Kociánová.


Nošovice v číslech


14 700 korun činil loni průměrný základní plat dělníka v automobilce Hyundai. Je to polovina toho, co ve Škodě Auto, a také méně než v TPCA.

11 hodin denně museli často pracovat zaměstnanci Hyundai kvůli nařízeným přesčasům. Ty nyní vyhodnotila inspekce práce jako neoprávněně nařízené.

400 zaměstnanců odmítlo loni v prosinci nastoupit na další přesčas. Za zaměstnance se postavily odbory, které vyhlásily stávkovou pohotovost.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist