První tříkolku lidově přezdívanou hadraplán sestrojili roku 1943 bratři František a Mojmír Stránští. V Parníku u České Třebové vlastnili opravnu bicyklů a o konstrukci levného vozítka, které by zaplnilo mezeru mezi motocykly a automobily, přemýšleli už od konce 30. let. Po válce jejich firmu znárodnili a z tříkolky Oskar ("kára na ose") se stal Velorex ("král kol"), používaný především invalidy. Do roku 1971 se u nás vyrobilo přes 15 tisíc velorexů, asi čtvrtina jich dle registru vozidel stále jezdí.
Foto: Hana Fučíková
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist