První tříkolku lidově přezdívanou hadraplán sestrojili roku 1943 bratři František a Mojmír Stránští. V Parníku u České Třebové vlastnili opravnu bicyklů a o konstrukci levného vozítka, které by zaplnilo mezeru mezi motocykly a automobily, přemýšleli už od konce 30. let. Po válce jejich firmu znárodnili a z tříkolky Oskar ("kára na ose") se stal Velorex ("král kol"), používaný především invalidy. Do roku 1971 se u nás vyrobilo přes 15 tisíc velorexů, asi čtvrtina jich dle registru vozidel stále jezdí.

Foto: Hana Fučíková

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist