Zajímají ho hlavně taková řešení, která ulehčují život nejen pacientům, ale i jeho zaměstnancům. "Všichni jsme si zvykli nosit svoji kancelář s sebou a být neustále k dispozici. Jediné, co nás zajímá, je, aby to vše fungovalo," říká.

SIM karta v každé sanitce


Podle Houšky jsou možnosti využití moderních technologických řešení ve zdravotnictví velké a uvedení konkrétních nápadů do praxe může být otázkou jen pár měsíců. V Táboře již dnes testují způsob informování pacientů a rodinných příslušníků o průběhu léčby zasíláním SMS zpráv. Stejným způsobem chtějí zprovoznit zasílání pozvánek či připomínek o plánovaných vyšetřeních. Stejně tak nemocnice plánuje brzy zavést digitální systém pro komunikaci s jednotlivými sanitními vozy.

V každé sanitce bude zabudované mobilní zařízení, které bude přes SIM kartu přijímat požadavky na přepravu pacienta. Vše bude koordinováno z elektronického dispečinku. Díky využití GPS signálu a mapových podkladů z internetu se tak zefektivní komunikace mezi nemocnicí, řidičem sanitního vozu a pacientem. Řidič bude mít díky chytrému softwaru on-line k dispozici přesné informace o tom, koho, odkud, kam a kdy má odvézt. "Speciální program přesně vyplní veškeré statistické údaje o počtu ujetých kilometrů, spotřebě pohonných hmot a připraví i podklady pro fakturaci zdravotním pojišťovnám," vysvětluje Houška.

Software pro tento projekt si nemocnice s Vodafonem nechávají vytvořit od dodavatele na míru. Jestliže se systém osvědčí, bude nabídnut všem dopravním službám pod hlavičkou nemocnic Jihočeského kraje. Nahradí se tím složitá komunikace a administrace.

Sdílení obrazové dokumentace mezi nemocnicemi


Nemocnice Tábor se stejně jako ostatní nemocnice v Jihočeském kraji zapojila do projektu elektronické komunikace. Jeho cílem je vybudovat centrální úložiště rentgenových snímků, k němuž budou mít ze svých počítačů rychlý přístup doktoři z nemocnic v celém kraji. "Velkou výhodou projektu je, že nebude docházet k opakovaným RDG vyšetřením jednoho pacienta v případě, že přechází z jedné nemocnice do druhé. Dalším přínosem je, že prostřednictvím společné vysokokapacitní datové sítě na platformě Vodafone OneNet budeme moci také provádět on-line konzultace několika lékařů z různých nemocnic nad jednou pacientskou dokumentací," dodává Houška.

Mobily jako pevná linka dostupná kdekoli


V nemocnici sice na jednotlivých ambulancích a stanicích mají zavedené pevné linky, ale většina zaměstnanců už mnohem více používá bezdrátová sluchátka. Proto nemocnice podle Houšky zvažuje, jestli má ještě vůbec cenu obnovovat stárnoucí infrastrukturu pevných ústředen a telefonních sítí. "Postupně počítáme s tím, že převedeme všechny telefony na mobilní, i když se některé z nich, například pro příchozí hovory, budou tvářit jako pevná linka. Finančně je pak v rámci nemocnice už jedno, zda voláte z mobilu nebo z pevné linky. Máte nastavenou technologickou platformu a šetříte investice do zdí, kabeláží, infrastrukturního zázemí," zakončuje Houška.

Nižší náklady a rychlé spojení


Vše začalo před více než půl rokem výběrovým řízením na dodávku ICT služeb. Tehdy přišel operátor Vodafone, který v regionálním zastoupení jeho zaměstnankyně Lenky Sládkové nemocnici představil propracovaný program firemního komunikačního řešení Vodafone OneNet. Díky němu Nemocnici Tábor snížila náklady na telekomunikační služby v řádu desítek procent ročně. Zaměstnanci si mezi sebou volají úplně zdarma a je jedno, zda používají pevný nebo mobilní telefon. Řešení ale přináší i další nesporné výhody, jakými jsou jedna společná faktura za komplexní telekomunikační služby nebo jednotný cenový plán na úrovni celé nemocnice. "OneNet také například umožňuje volání mezi zaměstnanci prostřednictvím čtyřčíslí. Přes zkrácenou provolbu se dovoláte konkrétnímu lékařskému specialistovi přímo na jeho mobilní telefon, bez ohledu na to, zda znáte jeho jméno," vysvětluje Sládková.


Komplexní řešení Vodafone OneNet pro Nemocnici Tábor


Vodafone nabízí nemocnici hlasové služby jak na pevných, tak mobilních linkách, včetně připojení k pevnému a mobilnímu internetu. Součástí řešení je hlavní a vedlejší linka. Pro nemocnici operátor také připravil zajímavý zaměstnanecký program, který mohou využívat i rodinní příslušníci.

Fakta o nemocnici


Táborská nemocnice zaměstnává téměř 800 lidí, pacientům nabízí kapacitu 545 lůžek a dosahuje ročního obratu přes 700 milionů korun. Na jaře loňského roku otevřela nový pavilón akutní medicíny a porodnice, zrekonstruovala operační sály. Významnou měrou pomohly k modernizaci nemocnice fondy z Evropské unie (109 milionů korun) i ze státního rozpočtu (73 milionů korun). Obrovskou měrou přispěl i Jihočeský kraj.