Hospodářská krize, která v loňském roce těžce zasáhla letecký průmysl, zamíchala také pořadím na žebříčku nejvytíženějších letišť, jejž pravidelně sestavuje Mezinárodní rada letišť (ACI).

Nejvytíženějším letištěm bylo minulý rok Mezinárodní letiště Hartsfield-Jackson v Atlantě. To odbavilo téměř 88 milionů cestujících a obhájilo tak své prvenství z roku 2008. V meziročním porovnání však počet pasažérů klesl o 2,3 procenta. K tomu přispěla i skutečnost, že aerolinky Delta Air Lines, které zaujímají na letišti v Atlantě dominantní postavení, vloni kvůli redukci nákladů snížily kapacitu o 2,3 procenta.

Za atlantským letištěm skončilo londýnské Heathrow, na němž jako největší dopravce operují British Airways. Nejvytíženější evropské letiště odbavilo loni přes 66 milionů pasažérů. Polepšilo si z třetí příčky, přestože i jemu klesl počet odbavených cestujících.

Vůbec nejvyšší nárůst počtu odbavených cestujících zaznamenalo letiště v Pekingu, jež odbavilo o téměř sedmnáct procent pasažérů více než v roce 2008 a vyhouplo se z osmé příčky na třetí. K tomu přispěl především loňský výrazný růst celé čínské ekonomiky. Hrubý domácí produkt země vzrostl o 8,7 procenta.

Navíc na letišti v Pekingu přibyl v roce 2008 zbrusu nový třetí terminál o celkové výměře jeden milion čtverečních metrů.

Šlo o jeden z nejvýznamnějších stavebních projektů v rámci přípravy na olympijské hry.

"Narozdíl od ostatních zemí, Čína rostla i v době krize. Na sílící vliv Číny v letecké dopravě bychom si měli pomalu začít zvykat," uvedl George Hamlin, prezident americké společnosti Hamlin Transportation Consulting.

Také další odborníci upozorňují na "dvourychlostní" leteckou dopravu. Asie a Latinská Amerika rostou a táhnou oživení.

Nejslabšími mezinárodními trhy jsou naopak severoamerický trh a Evropa, které se smršťují od poloviny roku 2008.

Přestože byly loni podle ACI přepraveny 4,4 miliardy cestujících, což je meziroční pokles o 2,7 procenta, byla situace v letecké dopravě nakonec lepší, než se původně očekávalo.

"Výsledky za rok 2009 byly méně depresivní, než se čekalo. Růst poptávky po letecké dopravě v lednu a v únoru je příslibem stabilního růstu pro celý letošní rok," uvedla Angela Gittens, šéfka ACI.

Situaci hodnotí lépe než dříve také Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). Ta snížila v březnu svůj odhad letošní očekávané ztráty leteckého průmyslu zhruba o polovinu na 2,8 miliardy dolarů (52,3 miliardy korun).

Nejrychleji se z dopadů hospodářské krize zotavují asijské a latinskoamerické aerolinie. Naopak letecké společnosti z Evropy a ze Severní Ameriky se s celou situací vyrovnávají hůře.

Vůbec největší ztrátu ze všech regionů - 2,2 miliardy dolarů - by měly podle IATA letos utrpět evropské aerolinky. Mezinárodní rada letišť zároveň odhaduje, že v letošním roce poroste poptávka po letecké dopravě o 5,6 procenta.

Ještě větší zlepšení předpokládá asociace u nákladní přepravy, která by měla po loňském výrazném propadu zaznamenat dvanáctiprocentní růst.

Pro aerolinky byla situace nejhorší v první polovině roku. Kromě celosvětové hospodářské krize poznamenaly letecký průmysl také obavy z prasečí chřipky.

Dramaticky propadla v prvním čtvrtletí loňského roku především nákladní doprava, a to o pětinu. Ve druhé polovině roku zmírnilo špatnou situaci v letecké dopravě oživení v Asii a Tichomoří, ale též v Latinské Americe.

Poptávka vzrostla především po vnitrostátních letech v Číně, Indii a Brazílii.


Nejvytíženější letiště světa (2009)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist