Hospodářská krize, která v loňském roce těžce zasáhla letecký průmysl, zamíchala také pořadím na žebříčku nejvytíženějších letišť, jejž pravidelně sestavuje Mezinárodní rada letišť (ACI).
Nejvytíženějším letištěm bylo minulý rok Mezinárodní letiště Hartsfield-Jackson v Atlantě. To odbavilo téměř 88 milionů cestujících a obhájilo tak své prvenství z roku 2008. V meziročním porovnání však počet pasažérů klesl o 2,3 procenta. K tomu přispěla i skutečnost, že aerolinky Delta Air Lines, které zaujímají na letišti v Atlantě dominantní postavení, vloni kvůli redukci nákladů snížily kapacitu o 2,3 procenta.
Za atlantským letištěm skončilo londýnské Heathrow, na němž jako největší dopravce operují British Airways. Nejvytíženější evropské letiště odbavilo loni přes 66 milionů pasažérů. Polepšilo si z třetí příčky, přestože i jemu klesl počet odbavených cestujících.
Vůbec nejvyšší nárůst počtu odbavených cestujících zaznamenalo letiště v Pekingu, jež odbavilo o téměř sedmnáct procent pasažérů více než v roce 2008 a vyhouplo se z osmé příčky na třetí. K tomu přispěl především loňský výrazný růst celé čínské ekonomiky. Hrubý domácí produkt země vzrostl o 8,7 procenta.
Navíc na letišti v Pekingu přibyl v roce 2008 zbrusu nový třetí terminál o celkové výměře jeden milion čtverečních metrů.
Šlo o jeden z nejvýznamnějších stavebních projektů v rámci přípravy na olympijské hry.
"Narozdíl od ostatních zemí, Čína rostla i v době krize. Na sílící vliv Číny v letecké dopravě bychom si měli pomalu začít zvykat," uvedl George Hamlin, prezident americké společnosti Hamlin Transportation Consulting.
Také další odborníci upozorňují na "dvourychlostní" leteckou dopravu. Asie a Latinská Amerika rostou a táhnou oživení.
Nejslabšími mezinárodními trhy jsou naopak severoamerický trh a Evropa, které se smršťují od poloviny roku 2008.
Přestože byly loni podle ACI přepraveny 4,4 miliardy cestujících, což je meziroční pokles o 2,7 procenta, byla situace v letecké dopravě nakonec lepší, než se původně očekávalo.
"Výsledky za rok 2009 byly méně depresivní, než se čekalo. Růst poptávky po letecké dopravě v lednu a v únoru je příslibem stabilního růstu pro celý letošní rok," uvedla Angela Gittens, šéfka ACI.
Situaci hodnotí lépe než dříve také Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA). Ta snížila v březnu svůj odhad letošní očekávané ztráty leteckého průmyslu zhruba o polovinu na 2,8 miliardy dolarů (52,3 miliardy korun).
Nejrychleji se z dopadů hospodářské krize zotavují asijské a latinskoamerické aerolinie. Naopak letecké společnosti z Evropy a ze Severní Ameriky se s celou situací vyrovnávají hůře.
Vůbec největší ztrátu ze všech regionů - 2,2 miliardy dolarů - by měly podle IATA letos utrpět evropské aerolinky. Mezinárodní rada letišť zároveň odhaduje, že v letošním roce poroste poptávka po letecké dopravě o 5,6 procenta.
Ještě větší zlepšení předpokládá asociace u nákladní přepravy, která by měla po loňském výrazném propadu zaznamenat dvanáctiprocentní růst.
Pro aerolinky byla situace nejhorší v první polovině roku. Kromě celosvětové hospodářské krize poznamenaly letecký průmysl také obavy z prasečí chřipky.
Dramaticky propadla v prvním čtvrtletí loňského roku především nákladní doprava, a to o pětinu. Ve druhé polovině roku zmírnilo špatnou situaci v letecké dopravě oživení v Asii a Tichomoří, ale též v Latinské Americe.
Poptávka vzrostla především po vnitrostátních letech v Číně, Indii a Brazílii.
Nejvytíženější letiště světa (2009)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist