ft.jpg 

Další články FT otištěné v HN na www.ekonomika.ihned.cz/ft


Výrobce sportovního oblečení a obuvi, německá společnost Puma, chce být šetrnější k životnímu prostředí. V budoucnu již nehodlá ukládat sportovní boty do papírových krabic a navíc chce polovinu oblečení vyrábět ze surovin pocházejících z obnovitelných zdrojů. Puma tak chce zvýšit svou konkurenceschopnost na trhu a lépe čelit svým největším rivalům - německé firmě Adidas a americkému výrobci sportovních oděvů, bot a doplňků, společnosti Nike.

Šéf Pumy Jochen Zeitz uvedl, že se jeho společnost chce stát nejekologičtějším výrobcem sportovních potřeb na světě. Zároveň dodal, že Puma přizvala další společnosti, aby se na nové balicí technologii podílely. Papírové krabice by měly být v druhé polovině příštího roku nahrazeny jenom rámy z lepenky a sáčky na více použití. Puma chce také například používat výrobky z kukuřičného škrobu.

Nová iniciativa Pumy, třetího největšího výrobce sportovních potřeb na světě, dokazuje, jak ekologické myšlení postupně ovlivňuje výrobu a marketing výrobců spotřebního zboží. Zeitz uvedl, že Puma chce být připravena dříve, než se zákonodárcům podaří prosadit legislativu, která podpoří šetrnější chování k životnímu prostředí.

"Je realitou, že se ani Puma, ani celý maloobchodní průmysl nechovají příliš ekologicky. Naše chování ohrožuje budoucí generace," říká Zeitz.

Odměny pro manažery

Podle šéfa Pumy hodlá společnost také v souvislosti s chováním k životnímu prostředí odměňovat své vrcholové manažery. Ti budou ve všech pobočkách Pumy po celém světě hodnoceni podle toho, jak se provozu, jejž řídí, podařilo snížit škodlivé emise. "Peníze jsou důležitou motivací pro změnu lidského chování," myslí si Zeitz.

Tento způsob odměňování manažerů je populární zejména v Nizozemí. Přešly na něj například chemický koncern DSM, zásilková firma TNT nebo výrobce barev a laků Akzo Nobel. Podobný plán tento týden oznámil také nizozemský výrobce piva Heineken.

Ekologičtější bude i výroba

Puma nechce jen balit své výrobky do ekologických obalů, chce být také šetrnější k životnímu prostředí při výrobě samotného oblečení a obovi. Zhruba polovina jejího oblečení by v budoucnu měla být vyrobena z recyklovaných materiálů.

Oznámení Pumy přichází v době, kdy vrcholí přípravy výrobců sportovních potřeb na fotbalový šampionát v Jihoafrické republice, jenž bude zahájen v červnu a pro společnosti jako Puma, Nike a Adidas je tradičně jednou z nejdůležitějších událostí.

Puma, kterou vlastní francouzská maloobchodní skupina PPR, uvedla, že nový způsob balení i nové výrobní postupy zpočátku přinesou zvýšení nákladů. "Když chcete nakupovat recyklované a organické materiály, stojí to víc...doufáme, že v budoucnu budou dodávky levnější," říká Zeitz.

Šéf Pumy také volá po tom, aby Evropská unie skončila se zvyšováním antidumpingových cel na výrobky dovážené z Vietnamu a Číny. Téměř třetina výrobků Pumy totiž pochází z Vietnamu. Ušetřené peníze by tak společnost mohla použít na rozvoj ekologické výroby.

Ekologická chce být také světová jednička na trhu výrobců sportovních potřeb, firma Nike. Ta již minulý měsíc oznámila, že na výrobu fotbalových dresů pro nadcházející mistrovství světa použije recyklované plastové lahve.