Občanská demokratická strana dostala loni v létě zvláštní sponzorský dar. Dva miliony korun jí věnovala společnost KPM Group, která ale neměla peněz nazbyt - pouhých šest týdnů po uzavření sponzorské smlouvy si totiž sama musela dva a půl milionu korun půjčit na nákup materiálu.

Hospodářské noviny, které o případu informovaly již před týdnem, se proto rozhodly zkoumat tento dar podrobněji. A ukázalo se, že obětavý sponzor má zajímavé okolí a propojení na byznys, v němž je přízeň politiků velmi důležitá.

Váhy na zkoušku

Právě v době, kdy ODS peníze dostala, prošel Poslaneckou sněmovnou zákon, který je v Evropě svým způsobem raritou. Česko se podle něj stalo zřejmě jedinou evropskou zemí, kde lze provádět takzvané vysokorychlostní vážení kamionů - tedy měřit nákladní auta za jízdy, a pokud jsou moc těžká, dát jim na základě takového měření pokutu.

Firma KPM Group, jež dvoumilionový dar poslala, patřila v době přijímání zákona Milanu Bednářovi a Petru Komendovi. Co to má společného s vážením kamionů? Bednář řídí a částečně i vlastní společnost Czech Radar, která má jako jedna z mála k vážení kamionů potřebnou technologii a jíž se přijetím zákona rázem otevřel lukrativní byznys.

Czech Radar v roce 2007 vyvinul speciální váhy zabudované do silnice, které umějí přetížený kamion zvážit za jízdy, a pokud je přetížený, tak jej i vyfotit. V listopadu 2007 firma nabídla své služby středočeskému kraji a tehdejšímu hejtmanovi Petru Bendlovi z ODS. Zadarmo zabudovala váhu do silnice u obce Zlatníky nedaleko Prahy a ukázalo se, že kamiony jsou přetíženy velmi často. Jenže nikoho nebylo možné potrestat - zákony v té době říkaly, že pokutu za přetížení mohou policisté uložit až poté, kdy kamion zváží na klasických vahách vestoje. Taková je i obvyklá praxe v Evropě.

Bendlovi se váhy zalíbily a chtěl je koupit pro svůj kraj, v němž kamionová doprava na řadě míst představovala velkou zátěž. Dříve, než to stihl, však ODS prohrála krajské volby a projekt utichl.

V lednu 2009 ale Petr Bendl nastoupil na post ministra dopravy a projekt vysokorychlostních vah vrátil do hry. "Rok je doba, kdy si umím představit první instalování vah," řekl v únoru 2009 Nymburskému deníku.

Dva měsíce nato začala sněmovna projednávat novelu zákona o pozemních komunikacích. Při druhém čtení byl do zákona načten a později i schválen dodatek, který zaváděl vysokorychlostní vážení kamionů.

"Byl to návrh z hospodářského výboru, byl určitě vytvořen na ministerstvu dopravy. Už za ministra Řebíčka se zavedla praxe, že když ministerstvo chtělo něco prosadit, tak sepsalo návrh a ten pak předložil některý z poslanců. Tentokrát vyšlo na mě, že se k tomu přihlásím," tvrdí HN poslanec ČSSD Cyril Zapletal.

Zákon i s přílepkem poslanci schválili v červnu 2009. Měsíc poté přijel do Prahy za manažerem ODS zástupce firmy KPM Group Petr Komenda a uzavřeli smlouvu o dvoumilionovém daru.

Zákulisní společníci

Komenda i Bednář jakoukoli spojitost mezi darem a zákonem popírají. "Já jsem žádné politické straně sponzorský dar nedal," říká šéf Czech Radaru Bednář. Původně sice vlastnil KPM Group jako společník s Komendou, ale od května 2009 už dárcovská firma patří jen Komendovi. "Víc než rok už nespolupracujeme. Poskytnutí daru ODS jsem v minulosti již několikrát zvažoval, definitivně jsem se ale rozhodl v roce 2009, kdy jsem se stal výhradním vlastníkem KPM Group," napsal k tomu HN Petr Komenda.

Vnímat Czech Radar a KPM Group odděleně lze však těžko: Komenda seděl čtyři roky v dozorčí radě Czech Radar. A jedním z akcionářů Czech Radar byla ještě v roce 2008 firma KPM Group. Oba muži komunikují s redakcí pouze e-mailem a většinou své odpovědi posílají současně.

Spojitost s darem odmítá i Bendl, stejně jako angažmá kolem zákona. "O tom pozměňovacím návrhu nic nevím, kdybychom to chtěli, tak to předložíme sami," říká Bendl.

Existuje ale i jiná verze: "Pod Bendlovým vedením se začala prioritně řešit problematika vážení kamionů, která tam ležela už mnoho let. Obecně je to bezvadná věc, až na to, že firma Czech Radar, která tento systém prodává, měla zelenější zelenou než ostatní," tvrdí Bendlův tehdejší náměstek Zdeněk Žák - muž, jenž se s Bendlem rozešel po dvou měsících ve zlém.

Ještě před nástupem Bendla na ministerstvo měla certifikát na rychlostní váhy i zlínská firma Cross. "Z našeho pohledu jsou ty technologie stejné, testovali jsme je ve stejné rychlosti, liší se jen v přidaných nadstandardních detailech," říká Ivan Kříž z Českého metrologického institutu. Žákovo tvrzení, že Czech Radar měl výhodu, Bendl odmítá jako zaujatý postoj propuštěného zaměstnance. I šéf Czech Radaru popírá, že by měl u Bendla protekci. "Můj vztah s panem Bendlem nikdy nebyl, a ani v současnosti není nijak úzký, natož osobní," napsal HN Bednář.

A jak to s vážením kamionů dopadlo? Po odchodu Bendla projekt utichl. Od 1. 1. 2010 sice vážení platí, ale neprovádí se. "Museli jsme řešit, jak se to bude provádět. Musí být zajištěno, že vážení bude probíhat za určitých pravidel, včetně míry tolerancí," říká k tomu současný ministr dopravy Gustav Slamečka.


Zvláštní dar ODS

2 miliony

Loni v červenci přijala ODS dva miliony od firmy KPM Group, která se tím vydala z posledního a záhy si musela půjčit.

Nyní HN zjistily, že sponzor má letité vazby na firmu Czech Radar, která obecním politikům nabízela pomoc při potírání dopravních přestupků.

Potíže se sponzory

Slabá místa ve financování stran, jež se objevila před volbami

ODS a 1,5 milionu od firmy bez kanceláře

Středočeská ODS dostala půldruhého milionu od firmy S. K. I. Plus, která sídlí v činžovním domě na kraji Plzně. Nikdy přitom nepůsobila za hranicemi svého regionu. Firma měla v roce 2008 zisk zhruba tři miliony. V době ekonomické recese tedy dala ODS polovinu svého zisku z předešlého roku. Nikdo z vedení strany nevysvětlil, proč dar od plzeňské firmy dorazil do středních Čech. "Nechte to být, prosím vás," odmítal dotazy jednatel S. K. I. Plus Martin Otýs.

ČSSD a 13 milionů od spolupracovníka StB

Největší sponzor ČSSD a známý předsedy strany Jiřího Paroubka dal straně za poslední půlrok dohromady 13 milionů korun, z toho 6,5 milionu přímo Paroubkovi na jeho osobní kampaň. Nedávno vyšlo najevo, že komunistická tajná policie si Melicha vedla jako svého agenta, který jí pomáhal při zahraničních obchodech se zbraněmi.

Věci veřejné a chaos ve výroční zprávě

Věci veřejné přijaly několik darů v celkové výši přes šest milionů korun, které podle smluv sponzoři vyplatili v hotovosti. Vždy šlo však o částky převyšující 15 000 eur - a platby nad touto hranicí mohou být prováděny pouze bezhotovostně. Strana i podnikatelé, kteří darovací smlouvy podepisovali, shodně tvrdí, že šlo jen o chybičku účetní při zpracování smluv. "Můj účetní říkal, že se to rozhodně neplatilo v hotovosti," řekl jeden z podnikatelů Vít Bárta.


Jak chytit přetížený kamion - tři roky lobbingu firmy Czech Radar

Říjen 2007

Váha zdarma: Na zkoušku

Společnost Czech radar se rozhodla nainstalovat zdarma ve středočeské Obci Zlatníky speciální váhy, které umí vážit kamiony za jízdy a vyfotit přetížené vozy. Šlo o unikátní zařízení, svého času nikdo jiný nebyl schopen podobné zařízení nabídnout.

Srpen 2008

Bendl: Líbí se nám to

Czech radar získal certifikát na orientační vážení kamionů za jízdy. nové Váhy dokázaly odhalit tisíce přetížených kamionů a středočeský nebo liberecký kraj o ně projevily zájem - i když v té době nešlo toto měření použít jako důkaz pro stanovení pokuty.

Leden 2009

Nové váhy chtějí všichni

Petr Bendl nastoupil na ministerstvo dopravy a po měsíci se přihlásil k tomu, že by chtěl v zavádění vysokorychlostních vah pokračovat. Sociálně demokratičtí hejtmani projekt podpořili - řidiči přetížených kamionů by hůře unikali a silnice by se tolik neničily.

Duben 2009

Musí se změnit zákon

Sněmovna začala projednávat novelu zákona o pozemních komunikacích, která se týkala mýtného. Během debaty se objevil i návrh, aby těžké kamiony změřené za jízdy mohly dostat pokutu. K návrhu se přihlásil poslanec ČSSD Cyril Zapletal.

Červen 2009

Uměna schválena: Vážit lze i za jízdy

Zákon ve sněmovně prošel, včetně dodatku o rychlostním vážení. Zákon v červenci vetoval Senát, mimo jiné i kvůli vysokorychlostnímu vážení. Sněmovna ale v září senát přehlasovala, pro návrh byla většina poslanců napříč všemi stranami.

Srpen 2009

Vypsaná a zrušená soutěž

Ředitelství silnic a dálnic vypsalo veřejnou zakázku na dodávku vah. Soutěž byla v březnu 2010 zrušena, oficiálně kvůli nedostatku peněz. Podle současného ministra Gustava Slamečky je potřeba ještě doladit technické detaily měření.



Jak získat dva miliony - zvláštní sponzorský dar

2002

Založení KPM group

Společnost KPM group - pozdější sponzor ODS - spolupracuje s firmou Czech radar, jako předmět podnikání uvádí mj. úřední měření. V orgánech obou firem sedí titíž lidé, KPM Group byla v roce 2008 akcionářem Czech Radar.

Květen 2009

KPM group mění majitele

Předseda představenstva Czech radar Milan Bednář prodává svůj většinový podíl v KPM Group svému společníkovi Petru Komendovi, který téměř čtyři roky seděl v dozorčí radě Czech radar.

Červenec 2009

ODS dostává dva miliony

Společnost KPM group podepisuje sponzorskou smlouvu s ODS. Straně dává dva miliony korun. Milan Bednář se od jakéhokoli spojení daru s Czech Radar distancuje - dárcovskou firmu KPM Group už tehdy nevlastnil.

Srpen 2009

Sponzorovi chybějí peníze

Záhy po vyplacení dvou milionů dává Petr Komenda firmu KPM group do zástavy a půjčuje si 2,5 milionu korun na 17% úrok. Peníze má vrátit do srpna 2011. peníze si půjčuje na "nákup surovin pro výrobu dřevěných štěpek."

Duben 2010

ODS: Ten dar lze i vrátit

HN poprvé napsaly o zvláštních okolnostech dvoumilionového daru a ODS zpozorněla. "Určitě s nimi chci jednat. O dar, který by tuto firmu nějakým způsobem likvidoval, zájem nemáme," řekl hlavní manažer ODS Jan Kočí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist