Další články FT otištěné v HN na www.ekonomika.ihned.cz/ft


Když sopečný prach minulý měsíc uzemnil veškeré aerolinky na evropském kontinentě s výjimkou Ruska, premiér země Vladimír Putin si zavtipkoval ve prospěch ruské letecké společnosti: "Pokud situace bude takto pokračovat, nezbudou v Evropě jiné aerolinky než Aeroflot."

Taková představa se určitě mnohem méně zamlouvala pasažérům, kteří kvůli prachu uvízli v Moskvě a řešili problémy s hledáním volných hotelů. Vitalij Saveljev, stojící v čele Aeroflotu něco málo přes rok, trvá na tom, že snaha o obnovu společnosti, včetně odstranění staré ohavné nálepky ze sovětské éry, je v plném proudu. Saveljev zároveň prohlašuje, že situace se sopečným prachem vlastně ukázala vyspělost ruského přepravce v nabízení služeb. Zatímco jinde se nelétalo, Aeroflot nadále přepravoval pasažéry do Spojených států trasou okolo Severního pólu a zařizoval dočasné ubytování pro více než pět tisíc čekajících lidí v Moskvě i jinde v Evropě.

Nejraději se ale Vitalij Saveljev pyšní prvenstvím, které Aeroflot loni na základě průzkumu mezi pasažéry v letadlech získal v konkurenci s ostatními evropskými aerolinkami ve skupině SkyTeam Alliance - jako třeba Air France-KLM nebo Alitalia.

"Věřím, že negativní předsudek, který si lidé na dlouhá léta ve vztahu k Aeroflotu vytvořili, bude pohřben, a zákazníci budou schopni ocenit služby, které jim poskytujeme v současnosti," prohlásil Saveljev při rozhovoru v Londýně.

Rozpad Sovětského svazu znamenal pro Aeroflot obrovský krok zpět. V době sovětské éry si aerolinky užívaly výsostného postavení monopolu v zemi a zároveň byly největším přepravcem na světě se 130 miliony pasažérů za rok. Po pádu komunismu a rozpadu Sovětského svazu se ale ruské letecké odvětví rozpadlo na přibližně tři stovky - povětšinou regionálních - "miniaerolinek". Dokonce ještě nyní, i po určité konsolidaci, má Rusko 170 přepravců.

Nyní Aeroflot, již znovu kontrolovaný státem - přepravuje ročně 11 milionů pasažérů, ale není ani jedničkou ve vnitrostátních letech. Těm dominuje jeho rival Sibir.

Vedení Aeroflotu si dalo za cíl opět se zařadit mezi deset vedoucích aerolinek v Evropě. K růstu společnosti má pomoci pohlcení šesti zadlužených ruských leteckých společností, ke kterému se vláda nečekaně rozhodla v únoru. Původně stát přitom chtěl těchto šest podniků, nad kterými během finanční krize držel ochrannou ruku, sjednotit v jednu novou národní leteckou společnost, která by Aeroflotu konkurovala.

Pan Saveljev samozřejmě rád prezentuje tento krok jako pozitivní. "Je nám jasné, že organický růst společnosti by nám nedovolil zajistit požadovaný nárůst v počtu pasažérů. Navíc si nemyslím, že by pro Rusko bylo výhodné zřídit druhého národního přepravce," vysvětluje Saveljev.

Šéf Aeroflotu místo toho navrhuje, aby každá z šesti spolknutých společností sloužila jinému konkrétnímu účelu. Z jedné z nich by se například měla zformovat nízkonákladová společnost. "Jedině tak pokryjeme všechny niky trhu," dodává Saveljev.

Generální ředitel Aeroflotu se snaží za každou cenu smést ze stolu všechny připomínky, které varují před tím, že národní přepravce neunese tíhu dluhů, které do něj šest nových aerolinek - Rossija, KavMinVody, Vladivostokavija, Orenburg, Saratov a Sakhalin - přinese.

Co Aeroflotu převzaté podniky přinesou určitě, je 7 milionů pasažérů ročně, čímž pomohou Saveljevovi k jeho cíli 20 milionů přepravených osob již příští rok. "45 milionů lidí, které přepraví všechny ruské společnosti dohromady, je méně než samotné British Airways," upozornil Saveljev jízlivě na potřebu zvýšení zákazníků.

Saveljev, veterán z ruských podniků jako Gazprom nebo Sistema, byl do aerolinek povolán, aby vyplnil Putinovo přání, který chce společnost Aeroflot s 87letou tradicí opět vidět jako konkurenceschopného hráče na trhu globální letecké přepravy.

Když už nic jiného, je šéf ruských národních aerolinek obzvláště hrdý na nové uniformy posádek letadel. "Naše uniformy jsou ty nejlepší," říká neskromně Saveljev, ale zároveň přiznává, že dosažení jeho cílů nebude jednoduché. "Je to pravděpodobně příliš brzo a moc naivní představovat si, že se zařadíme mezi top 5. Ale Rusko má nesrovnatelnou logistickou polohu a může jednoduše fungovat jako most mezi Evropou a Asií," upozorňuje na esa v rukávu šéf Aeroflotu.

Zpracovala Jana Baumruková

 

20 MILONŮ PASAŽÉRŮ
To je cíl, který si vedení Aeroflotu dalo na příští rok. Chce brzy znovu patřit mezi deset vedoucích aerolinek v Evropě.
FOTO: BLOOMBERG

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist