24 milionů dolarů
v přepočtu zhruba 444 milionů korun, činí celkový "americký" kontrakt ostravské strojírenské společnosti Inekon Group. V jeho rámci již firma dodala v letech 2006 a 2007 tři tramvajové soupravy do Portlandu a další tři do Seattlu. Washingtonská radnice zaplatila ze tři české soupravy 10 milionů dolarů (zhruba 185 milionů korun).
1,5 miliardy dolarů
Tolik bude stát celý projekt vybudování nové tramvajové sítě o délce 70 kilometrů v hlavním městě Spojených států Washingtonu DC.
1962
V tom roce přestaly jezdit ve Washingtonu tramvaje a byly odstraněny tramvajové koleje. Do té doby byly ale tramvaje napájeny výhradně ze zdroje, který vedl po zemi mezi kolejnicemi. Výstavbu nadzemního vedení totiž dosud zakazuje zákon z roku 1889.
Jsou štíhlé, červené a snad proto je ve Washingtonu přezdili na "píďalky". S tramvajemi české výroby od ostravské firmy Inekon Group se do hlavního města Spojených států po bezmála 50 letech vrací tramvajová doprava. Ale nebude to tak jednoduché, jak si město původně přálo. A nejde jen o peníze, které washingtonská radnice teprve dává dohromady, ale také o to, že podle archaického zákona z konce 19. století nesmí vést ve Washingtonu nadzemní elektrické vedení.
"Hurá pro tramvaje ve Washingtonu," říkal optimisticky washingtonský starosta Adrian Fenty, který se ve středu zúčastnil veřejného představení jedné z celkem tří tramvajových souprav, které firma Inekon do hlavního města dodala. Až do soboty si obyvatelé Washingtonu mohou na prostranství v centru města prohlédnout jednu ze souprav, které by měly v roce 2012 vyjet na první dvě z celkem osmi plánovaných tratí.
Washingtonská radnice zaplatila za tři české soupravy 10 milionů dolarů (zhruba 185 milionů korun), což je zlomek vzhledem k nákladům na celý projekt nové tramvajové sítě o délce 70 kilometrů, která by měla stát přes 1,5 miliardy dolarů. Jedním z důvodů, proč ale radnice nyní veřejně vystavuje jednu z elegantních červených souprav, která se blyští pod washingtonským ostrým sluncem, je i snaha získat pro celý projekt širší podporu občanů.
Inekon Group dodala v rámci "amerického" kontraktu v celkové hodnotě 24 milionů dolarů (zhruba 444 milionů korun) před Washingtonem v letech 2006 a 2007 tři tramvajové soupravy do Portlandu a další tři do Seattlu. V obou těchto městech už české tramvaje bez problémů jezdí. Ve Washingtonu ale jejich plánované zavedení vyvolalo velkou debatu.
"Nenechám si kazit výhled na město nějakými elektrickými dráty," vystihuje jeden z ohlasů v internetové diskusi pod článkem deníku Washington Post základní námitku odpůrců tramvají. Tramvaje sice ve Washingtonu až do roku 1962 jezdily, napájeny ale byly ze zdroje, který vedl po zemi mezi kolejnicemi.
Hlavní město USA má totiž jako sídlo americké vlády, Kongresu a prezidenta, a tím pádem i jako symbol americké moci, řadu zvláštních stavebních omezení. Žádná budova nesmí být například vyšší než kupole Kapitolu, kde sídlí Kongres.
Od roku 1889 platí také ve Washingtonu stále zákon zakazující elektrické vedení nad úrovní ulice, tedy na sloupech. Město si tak chtělo zachovat ničím nerušený výhled na pomníky a důležité budovy v centru města.
"To by mě tedy zajímalo, na co chcete v Anacostii koukat. Na rozbitá okna?" vyjadřuje ovšem jiný z diskutujících na stránce Washington Post skutečnost, že obnova tramvajové dopravy ve Washingtonu by se měla takřka výhradně týkat jihovýchodní části města, čtvrti Anacostia. Ta je se svým většinově černošským obyvatelstvem nejchudším regionem hlavního města USA.
A je také čtvrtí s velkou zločinností a s ulicemi, které nelze považovat právě za výkladní skříň Washingtonu. Při projížďce touto čtvrtí si návštěvník není jist, zda se zde náhodou nechystají na příchod tornáda, protože řada obchodů má výlohy místo skel překryté překližkovými deskami. A u řady domků váháte, zda už byly vybydleny, nebo zda za rozbitými okny stále ještě někdo žije.
V tuto chvíli se ale zdá, že město bude muset přistoupit na kompromis a že přinejmenším na části plánované tramvajové sítě, po které by měly jezdit české soupravy, nepovede napájení v drátech nad úrovní ulic, ale po zemi mezi kolejemi.
Washingtonská radnice už oznámila, že požádala federální vládu o grant 2,3 milionu dolarů k přestavění českých tramvají na "hybridní vozy" s možností napájení oběma zmíněnými způsoby. Ještě předtím ale musí radnice počkat, zda bude vůbec schopna splnit plánovaný termín roku 2012, kdy by měly být zprovozněny první dvě trasy. Teprve příští měsíc se totiž ve Washingtonu dozvědí, zda dostali grant 24 milionů dolarů na jejich dokončení. Bez něho by si české "píďalky" musely počkat ve skladu o něco déle.
CHCE PŘESVĚDČIT VEŘEJNOST
Washingtonský starosta Adrian Fenty (za řečnickým pultem) nechal tento týden v metropoli USA vystavit jednu ze tří zakoupených českých tramvají. Chce přesvědčit občany, aby přestali bránit výstavbě nadzemního elektrického vedení.
FOTO: MARY FETZKO
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist