Příklady franšíz

Móda
Jones (Rakousko)
Palmers (Rakousko)
Parfois (Portugalsko)

Gastronomie
Joey's (Německo)
Muzz Buzz (Austrálie)
Spanish Donuts (Austrálie)
Vapiano (Itálie)

Jiné
Make Up Store (Švédsko)
NauOttica (Itálie)
Sonnentor Shop (Rakousko)

Plánovanou expanzi zahraničních franšízových systémů do Česka oddálila za poslední dva roky hospodářská recese. V posledních měsících ale firmy začínají věřit, že krize letos odezní a příští rok bude ten správný čas vstoupit na nové trhy.

Český trh začne od září testovat například portugalský řetězec s módními doplňky Parfois. Ten dnes provozuje stovku obchodů v Portugalsku a další stovku v zahraničí. Příští rok se firma zaměří na expanzi v Polsku a ve Španělsku, řekl Filipe Correia, který má expanzi na nové trhy na starosti.

"Do dvou let bychom v Praze mohli mít pět obchodů," potvrdil Correia HN s tím, že český trh je srovnatelný s portugalským a má potenciál pro 100 obchodů.

Také švédský řetězec s dekorativní kosmetikou Make Up Store se chystá do Česka. "Jsme schopni vstoupit na český trh hned, co najdeme franšízového partnera," řekla HN Charlotte Erdös z této firmy.

"Fakt, že je tu ohromná nabídka franšíz, je signál, že se ekonomika dostává lehce nahoru a opět stoupá kupní síla," říká Aleš Tulpa, poradce z České asociace franchisingu. Ta včera pořádala v Praze workshop, kde představila některé z franšízových konceptů, které míří do Česka.

Ze značek, které Tulpu zaujaly, vyzdvihuje dvě rodinné firmy z Rakouska - výrobce spodního prádla Palmers a módní řetězec Jones. "Mají oproti jiným jednu velkou výhodu. Sami si vyvíjí výrobky, sami je vyrábí a dodávají do svých prodejen," říká Tulpa s tím, že zboží, které nejde doprodat, berou zpět.

Tulpu v souvislosti se zájmem vstoupit na český trh oslovilo na 40 franšízových systémů, což je o 30 - 40 procent více než před rokem. Konkrétní představu o počtu provozoven řetězců, které se k nám chystají, však nováčci v nejistém ekonomickém prostředí nesdělují. "Franšízové systémy přistupují zatím opatrně k tomu, jak rychle budou expandovat," říká Tulpa. "Jsou při zemi, odhad jejich expanze je reálnější," dodává.

Zejména letos na jaře se podle něj zvýšil zájem značek z okolních zemí o vstup do Česka. Většinou jsou z Německa, Rakouska a Itálie.

Prostor je i pro fast foody


Zájem vstoupit na český trh mají ale třeba i gastronomické franšízy z Austrálie nebo provozovatelé rychlého občerstvení a masáží z Thajska, naznačila Hana Jurášková z České asociace franchisingu.

Z australských gastroznaček už v Česku působí např. Gloria Jean's Coffee nebo Sunshine Kebab. A místo pro nové hráče se najde. "Další prostor pro fastfoodové řetězce určitě je, ale jejich přijetí u zákazníků bude záviset na typu nabídky a služeb a také určitého odlišení od ostatních," řekla ČTK Marcela Šimková z výzkumné agentury Data Servis.

V Praze se zástupcům firem zamlouvají především lokality často navštěvované turisty, kteří mezinárodní značky znají. Například na uvolnění místa v ulici Na Příkopě, kde se platí nejdražší nájmy v Česku, se podle Jana Kotrbáčka z poradenské společnosti Cushman & Wakefield může čekat několik měsíců, ale třeba i pět let. Nájem za metr čtvereční prodejní plochy Na Příkopě stojí 1980 eur (zhruba 50 tisíc korun) ročně. Vyplývá to z výzkumu Cushman & Wakefield, který firma publikuje každý rok na podzim.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist