Mohou mít České aerolinie hodnotu přes pět miliard korun? To zvažují menší akcionáři, mají totiž poslední dny na rozhodnutí, zda vloží do firmy další peníze stejně jako ministerstvo financí, které vkládá 2,5 miliardy korun.

Jedna akcie se upisuje za pět tisíc korun, takovou hodnotu ale bude mít pouze v případě, že tržní hodnota firmy dosáhne 5,2 miliardy. "Nečekám, že akcionáři vloží do firmy peníze, nemají k tomu důvod," říká analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Reálnou hodnotu firmy vidí mnohem níže a nevylučuje ani to, že je záporná. Účetní závěrku za loňský rok totiž nikdo neviděl.

Rozhodnutí akcionářů může indikovat, nakolik věří šéfovi firmy Miroslavu Dvořákovi, který se netají ambicí zvýšit cenu aerolinií během tří let na deset miliard korun. Zatím posledním indikátorem hodnoty společnosti je nabídka společnosti Travel Service v loňské privatizaci. Nabídka jedné miliardy korun za 92 procent akcií firmy ale byla podmíněna nulovým vlastním jměním a toho firma pravděpodobně kvůli loňské ztrátě 3,7 miliardy korun nedosáhne ani současným navýšením kapitálu.

Indikátor důvěry

Přistup minoritních akcionářů z řad měst je podle očekávání zdrženlivý. Zastupitelstvo města Bratislavy, které vlastní 0,98 procenta společnosti, již rozhodlo, že se úpisu nových akcií nebude účastnit. "Na zvyšování základního jmění se podílet nebudeme," říká tisková mluvčí slovenského hlavního města Beatrice Szaboová.

Praha, která má v aeroliniích třikrát větší podíl než Bratislava, tedy necelá tři procenta, ještě definitivní stanovisko nemá.

O navyšování se na zastupitelstvu dosud nejednalo a není ani v žádných plánech na další jednání. Tiskové oddělení postoj magistrátu k navyšování jmění nezjistilo. Na otázky nereagoval ani primátor Pavel Bém.

"Nepředpokládáme, že by do aerolinií město vložilo další peníze. Není na to nálada, jsme v deficitu," nastínil situaci na magistrátu zastupitel Jiří Witzany.

Indikátorem důvěry v přerod ČSA v prosperující společnost bude nejspíše pouze postoj České pojišťovny. Ta je se 4,3 procenta největším minoritním akcionářem a zároveň jediným soukromým investorem firmy. Rozhodnutí ale ve firmě, která patří pod holding PPF Generali s podílem podnikatele Petra Kellnera, zatím nepadlo.

Aby si udržela svůj stávající podíl, musela by na účet ČSA převést 119 milionů korun. "Zvažujeme všechny možnosti dalšího postupu," říká stručně Václav Bálek a nechce se vyjadřovat ani ke spekulacím, že uvažují o prodeji svého podílu.

Půjčka zajímá Brusel

Navýšení základního jmění ČSA je pokusem státu firmě pomoci z nejhoršího. Vklad ministerstva financí 2,5 miliardy korun bude splacen započtením pohledávky, která stát vůči aeroliniím má. Jde tak vlastně o kapitalizaci úvěru, který poskytla státní firma Osinek v době, kdy aerolinie nedokázaly získat komerční úvěr. Osinek byl již tehdy v likvidaci, nyní je již vymazán z obchodního rejstříku a pohledávka přešla na ministerstvo průmyslu a obchodu, které ji převedlo na resort financí.

Už samotná půjčka státní firmy aeroliniím budila otázky, zda nejde o nepovolenou státní podporu, a případem se začala zabývat Evropská komise. Vláda před měsícem schválila záměr tento úvěr "odpustit" výměnou za nové akcie a do Bruselu zaslala dopis, ve kterém se k veřejné podpoře přiznává společně s restrukturalizačním plánem, který má firmu během dalších tří let opět postavit na nohy.


ČSA a akcionáři

2,5 miliardy korun

bude suma, o kterou ministerstvo financí navýší základní jmění v ČSA. Učiní tak vkladem své pohledávky vůči firmě (původně úvěr od státní firmy Osinek). Základní jmění aerolinií tak stoupne na 5,24 miliardy a může být i vyšší, pokud se ke státu přidají i ostatní akcionáři.

3,7 miliardy korun

byla podle ministra financí Eduarda Janoty loňská čistá ztráta ČSA. Oficiální čísla zatím firma nezveřejnila.