Sebevědomí bossům českého automobilového průmyslu nechybí. Přestože se evropské trhy jen zvolna zotavují z loňského propadu, Češi předpokládají, že loňský pokles tržeb o sto miliard korun letos nahradí.

"Letos očekáváme tržby na úrovni roku 2008, tedy zhruba sedm set miliard korun," řekl HN Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu. To by znamenalo meziroční nárůst 15 procent, loňské tržby dosáhly 606 miliard korun. Pro srovnání: aktuální odhady růstu HDP celé země se pohybují v rozmezí 1,3 až 1,6 procenta.

Je optimismus šéfů automobilového sektoru oprávněný? Podle výsledků prvních pěti měsíců letošního roku to vypadá, že ano. Pozitivně se vyvíjejí tři pilíře, na nichž je český automobilový průmysl postaven: trhy v Evropě, trh v Číně, a dodavatelé autoprůmyslu.

"Světový autoprůmysl začal ožívat dříve, než se čekalo. Zatímco na začátku roku jsme předpokládali, že na úroveň rekordního roku 2007 se dostane za pět let, nyní dobu návratu odhadujeme na tři čtyři roky. Tempo se bude lišit podle regionů, v Evropě a v Americe to potrvá déle, Čína, Indie a Rusko porostou rychleji," řekl HN Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.

Německo se vrací k normálu

Za první čtvrtletí se registrace nových aut v Evropě zvýšily meziročně o 9,2 procenta. Podstatná není ani tak velikost růstu, protože loňská srovnávací základna byla mimořádně nízká, ale samotný fakt, že trhy rostou a neklesají. A to i přes dramatický propad Německa, které je největším evropským automobilovým trhem.

V Německu se prodej aut letos proti loňsku snížil o 35 procent. Číslo je to velké, ale představuje návrat k normálu. Zatímco do loňska se v Německu ročně prodávaly necelé tři miliony nových osobních aut, loni to bylo díky šrotovací prémii 3,8 milionu aut.

Dosavadní vývoj registrací na německém trhu napovídá, že za celý rok by se tam mohlo prodat 2,75 až tři miliony aut. Ve srovnání s extrémním loňskem to bude vždycky málo, jde ale o dlouhodobý německý průměr.

Tuzemské automobilky by se měly na německých registracích podílet 180 tisíci automobily. Dvě třetiny z toho budou škodovky, po třiceti tisících aut dodají továrny TPCA Kolín a Hyundai Nošovice.

Čína letos vzroste o pětinu

Druhým pilířem prosperity českého automobilového průmyslu je Čína. Čínský trh byl loni jediný, který neklesal. Naopak o polovinu vzrostl na 13,6 milionu nových vozidel. Z toho bylo 10,3 milionu osobních aut. Čína tak předčila Spojené státy a stala se největším automobilovým trhem světa. "Letos se růst čínského trhu zpomalí, očekáváme zvýšení o dvacet procent," prohlásil pro agenturu Reuters Henry Li, šéf exportu čínské automobilky BYD, což je zkratka poetického názvu Build Your Dream (postav svůj sen).

Poetické názvy mají v Číně i české škodovky. Fabia se nazývá Fabia Jing Rui, což znamená křišťálově čistý, zářivý a ostrý. Octavia má čínský název Ming Rui, v překladu dravec. Superb se v Číně prodává jako Hao Rui, což v překladu znamená "lepší, než si dokážete představit".

Vedle množství chromu na kapotách, měkkého pérování a hebkých potahů v interiérech jsou emotivní názvy i jednou z příčin rostoucí obliby škodovek mezi Číňany.

V roce 2008 tam Škoda Auto prodala necelých 60 tisíc vozů. Loni více než 122 tisíc. Letos očekává odbyt dvou set tisíc nových aut.

Dodavatelé již ožili

Téměř polovinu tržeb českého autoprůmyslu, 46,7 procenta čili 283 miliard korun, představují tržby dodavatelů autodílů. V Evropě se nevyrábí auto, které by nemělo díly z České republiky.

Dodavatele zasáhla loňská krize nejvýrazněji, jejich tržby oproti roku 2008 klesly o 113 miliard korun. Jak rychle loni zakázky dodavatelů klesaly, tak rychle letos rostou.

"Za první čtvrtletí máme o 35 procent vyšší tržby než loni. Vyrábíme na tři směny, někde i nepřetržitě," řekl Mojmír Čapka, generální ředitel táborské firmy Brisk, která vyrábí svíčky a snímače pro automobily.

"Letos jsme již přibrali tři sta nových pracovníků," připomněl Pavel Juříček, šéf skupiny Brano Group, která vyrábí automobilové zámky a zvedáky. Vyšší objednávky potvrzují i menší firmy, například výrobce kabelových svazků KES z Vratimova.

Výhodou jsou nové továrny

Předností tuzemských automobilek jsou malé, úsporné vozy. Poptávka po nich v Evropě roste.

Tyto automobily se vyrábějí efektivně, protože české automobilky jsou nové. Moderní výrobní linky mají i dodavatelské firmy. Navíc jsou mzdy v Česku ve srovnání s Evropou stále nízké.

Další výhody by mohla přidat nová vláda tím, že podpoří technické vzdělávání, výzkum a vývoj, postará se o vyrovnané veřejné finance a flexibilní trh práce.

"Automobilový sektor je i nadále tahounem českého průmyslu. Prokázalo se to i v loňské krizi, kdy automobilky pracovaly s dvojnásobnou produktivitou ve srovnání s celým průmyslem," připomněl Martin Jahn s tím, že letos se v Česku vyrobí více než milion motorových vozidel.

Německo

Letos se očekává růst HDP o 1,9 procenta, příští rok o 2,1 procenta. Německý automobilový trh však trpí kocovinou ze šrotovného, které loni vyhnalo prodej nových aut na rekordních 3,81 milionu vozů. To bylo o čtvrtinu víc než průměr posledních pěti let. Letos se očekává prodej na úrovni 2,75 až 3 miliony nových aut. Tuzemské automobilky Škoda Auto, TPCA a Hyundai očekávají, že letos v Německu prodají nejméně 180 tisíc aut.

Čína

Čínský HDP se má letos zvýšit o 11,1 procenta. Loni se Čína stala největším automobilovým trhem světa, prodalo se tam 13,6 milionu nových aut, z toho bylo 10,3 milionu osobních vozů. Automobilový trh tak vzrostl o polovinu, letos se má zvýšit o pětinu na 12,3 milionu osobních aut. Škoda Auto loni v Číně prodala 120 tisíc aut, letos chce úroveň prodeje zvýšit na 200 tisíc vozů.

Česko

Růst HDP se letos odhaduje na 1,3 až 1,6 procenta. Loni se v Česku prodalo 181 tisíc nových osobních a lehkých užitkových aut, letos se očekává růst na 190 tisíc. První čtyři měsíce prodeje ještě klesaly, za leden až květen se dostaly na loňskou úroveň. Razantně, o 22 procent, přitom vzrostly prodeje škodovek na 24 tisíc aut. To představuje tržní podíl 32 procent. Vozy z továren TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích míří z 99 procent na export.