Německý ministr hospodářství Rainer Brüderle odmítl poskytnout státní pomoc automobilce Opel, která je divizí amerického koncernu General Motors (GM). Opel žádal po Německu, kde má čtyři továrny, státní záruky na úvěry v hodnotě přes miliardu eur (26 miliard korun).

Kancléřka Angela Merkelová se však má ještě dnes sejít s představiteli spolkových zemí, v nichž má Opel továrny, a jednat s nimi o možném dalším způsobu pomoci.

Podle Brüderleho má GM dostatek peněz na to, aby dokončil modernizaci Opelu sám. "Jsem optimistický a věřím, že Opel může v budoucnu fungovat i bez vládní pomoci. Jsem přesvědčen, že GM má dostatek fondů," uvedl Brüderle. Podle ministra by státní pomoc mohla také vážně narušit hospodářskou soutěž v automobilovém průmyslu.

"GM je velmi zklamána tímto rozhodnutím po tak dlouhém procesu a poté, co jsme strávili množství času zodpovídáním mnoha a mnoha stovek otázek a přezkoumáváním u mnoha výborů," prohlásil šéf Opelu Nick Reilly. Stále však doufá v dohodu se čtyřmi spolkovými zeměmi. Ke kritice Brüderleho rozhodnutí se přidal i předák odborů v Opelu Klaus Franz. "Je to hanebné," uvedl.

Opel je součástí největší americké automobilky GM. Ta původně chtěla Opel prodat kanadskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank. Nakonec se ale rozhodla, že si německou divizi ponechá a bude ji restrukturalizovat sama. Toto rozhodnutí však rozzlobilo Německo, které dávalo přednost prodeji a bylo připraveno nabídnout novému majiteli finanční podporu.

Restrukturalizace povede v Evropě k zániku 8300 pracovních míst z celkových 48 000. GM požádala o pomoc i vlády dalších zemí, v nichž má Opel továrny. Reilly uvedl, že Británie a Španělsko již vyjádřily zájem poskytnout Opelu garance a Polsko a Rakousko se k nim zřejmě brzy připojí.