Vládní škrty ve stavbě silnic a železnic mají první konkrétní dopad. Poslední nedostavěný úsek severočeské dálnice D8, která je spojnicí mezi Prahou a Německem, dostane "stopku". Ředitelství silnic to oznámilo pouhý den poté, co ministr financí avizoval, že resort musí ušetřit 3,1 miliardy korun.

Pro vesnice, kde kvůli nedostavěnému úseku šplhají denně na úzkých silnicích do kopců stovky kamionů, je to zlá zpráva. "Je zcela nemyslitelné, že by se stavba zastavila. Už teď se tady nedá žít, situace je neúnosná," říká Jiří Skalický, starosta obce Velemín, která je jednou z postižených. V pátek přijede do oblasti ministr dopravy Vít Bárta a starostové ho budou chtít ještě přesvědčit, aby dálnici z černé listiny vyňal. Jejich hlavním argumentem budou opět peníze. Konzervace rozestavěných tunelů a mostů by stála stamiliony ročně.

Z Ředitelství silnic zní ale poměrně jasný hlas. "S velkou jistotou se zastavení prací dálnice D8 dotkne," konstatoval Tomáš Čoček, náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury.

Fond má ke stopce na D8 hned dva důvody. Dálnice se platí z velké části z národních peněz, čili by se vracelo do Bruselu jen málo evropských dotací, a navíc stavařům chybí řada povolení.

Mezi projekty, které staví stát za své peníze a jsou tedy vážně ohroženy, patří podle náměstka ještě dostavba D47 z Bohumína na státní hranice, hradecká dálnice D11, obchvaty Chrudimi, České Lípy nebo přesun brněnského nádraží. Naopak prioritní jsou pro fond úseky, s jejichž financováním pomáhá Evropská unie.

S největší pravděpodobností se tak dostaví dálnice D1 z Kroměříže do Říkovic nebo rozestavěné úseky na karlovarské R6 nebo chomutovské R7.

Ministr chce stavby vybírat podle toho, kolik na nich dokážou stavitelské firmy ušetřit.

3,1 miliardy


Tuto sumu musí ušetřit ministerstvo dopravy. Škrty se dotknou především investic - tedy staveb dálnic.