Když jdou ženy v Saúdské Arábii ven, zahalí si obličej a pečlivě se ukryjí před cizími zraky od hlavy až k patě do černých rouch. Jejich obličeje lze na veřejnosti těžko zahlédnout, i přesto ale utrácejí za kosmetiku a vlasové přípravky víc než většina ostatních žen na Blízkém východě.

Saúdské ženy si vyměňují kosmetické tipy a triky na internetu a náctileté dívky pořádají dýchánky, kde si předvádějí své nejnovější kosmetické objevy, a drží tak krok s módou v kosmetice a líčení.

Jacqueline Clarke, ředitelka výzkumu v Diagonal Reports (analytická společnost pro výzkum trhu pro kosmetický průmysl) k tomu má co říct: "Ženy každého věku tu utrácejí za svůj vzhled čím dál víc. Jejich kadeřnické salony mají nad těmi evropskými a americkými náskok snad ve všech formách přímého marketingu." Radikální duchovenstvo ale zájem o módu kritizuje s tím, že jde o "pokřivení Božího stvoření" a podléhaní pokušení.

Za poslední rok saúdské ženy za kosmetiku utratily 2,4 miliardy dolarů (asi 47,5 miliardy Kč), což je nejvyšší suma na ženu, která byla na světě vydána. Letos se dokonce čeká růst o dalších 11 %. Kupní síla žen a jejich zájem stoupá s tím, jak se pro ně otevřel trh práce a rozšířily se možnosti studovat.

Hodně žen upřednostňuje služby profesionálních salonů krásy, poskytujících i možnost společenského vyžití. Bohužel, pravidla pro získání oprávnění pro podnikání tohoto druhu jsou státem silně omezena, a tak je mnoho z nich stále vystaveno nebezpečí razií náboženské policie, známé jako "Mutawa". Jedna z mála možností, jak se vyhnout její pozornosti, je založit celý salon na "krejčovské licenci", vlastnit obchod s oblečením a nabízet kosmetiku jako doplňkovou službu. A nebo, jak už to bývá, mít vlivné známosti.

Ženy získávají přehled o nejnovějších trendech ze satelitů a internetu. Mnoha se zalíbil vzhled hereček z westernů nebo arabských popových hvězdiček. Stále ale čelí drsné kritice. Šejk Mohammad al-Habadan navrhl, aby ženy na veřejnosti chodily zahalené celé vyjma jediného oka. Odhalování obou prý pořád vzbouzí lascivní myšlenky. Některé salony se tlaku podvolují. Na svých produktech vylepují nálepky s varováním, aby ženy make-up používaly před svým manželem, a nikým jiným.

Zpracovala Kristýna Tauerová


Další články FT otištěné v HN www.ekonomika.ihned.cz/ft