Tati, koupíš mi prosím tenhle olej na rty od Dioru? Na TikToku ho mají všichni. Do obchodů s kosmetikou chodí stále menší děti. Dívky ve věku okolo 10 let si v nich kupují i krémy proti stárnutí, které znají ze sociálních sítí. Dermatologové ale varují, že používání takových produktů v tomto věku může být pro jejich pleť nebezpečné.
Na to, že mladé dívky zaplavují obchody s kosmetikou, jako je Sephora, si na sociálních sítích stěžují tisíce lidí z řad zákazníků i prodavačů. Pod hashtagem #SephoraKids zveřejňují videa, na nichž si malé dívky vybírají mezi drahým zbožím. Stále častěji ale i ničí testery, které obchody poskytují zákazníkům k vyzkoušení zboží. Fenomén se skrze sociální sítě rozšířil z Ameriky i do Evropy.
A velký zájem pozorují v posledních týdnech asistenti v obchodech s kosmetikou i v Česku. „Přijdou třeba s tatínkem, ten jim koupí produkty na pleť, ale vůbec třeba neví, že to pro jejich kůži může být více škodlivé,“ popisuje prodavačka jedné z pražských poboček Sephora.
@jessiepresch #sephora #sephora10yearolds #soldejaniero #rarebeauty #makeup #drunkelephant #skincare ♬ original sound - gianna
Nárůstu mladších zákazníků si všímá i vedení Sephory. Dívky podle nich na prodejnách tráví daleko více času, zejména nyní v období jarních prázdnin. „Určitě to není tak extrémní jako v USA, ale záměrně i nezáměrně testery ničí a plýtvají. Byli jsme proto nuceni schovat testery zboží značky Drunk Elephant, který je často zmiňovaný v souvislosti s tímto fenoménem,“ říká mluvčí Sephory za Česko a Polsko Monika Pham.
Odkazuje tím na jednu z nejoblíbenějších značek, kterou například časopis Glamour označil doslova za posedlost teenagerů. Jeden obličejový krém od této firmy se pohybuje v cenovém rozpětí od jednoho do dvou tisíců korun.
Děti mají podle Pham zpravidla zájem vzhledem k věku o nevhodné produkty s aktivními ingrediencemi, což se jejich rodičům snaží prodavači vysvětlit a odradit je od nich. Dětská kůže má totiž podle dermatologů tenčí svrchní vrstvu, tedy pokožku, a nemá ještě dostatečně vyvinutý imunitní systém.
@bella.mama.tok Skincare with drunk elephant! 🐘🐘🐘 @Drunk Elephant #momanddaughter #skincareroutine #sephora #ultabeauty #drunkelphant #momanddaughtertok #grwu ♬ original sound - Mom & Bella
Dívky, kterým je okolo 10 let, přitom nakupují i produkty obsahující například retinol, který se stal populárním a do svých produktů ho přidává stále více značek. Látka je čistou a nejsilnější formou vitaminu A a minimalizuje příznaky stárnutí, ale používat se má na pleť až kolem věku 30 let.
Pro tu dětskou může být používání přípravků s retinolem příliš agresivní a zvyšuje i citlivost vůči slunci. „Stejné je to u kyseliny glykolové nebo peelingů s kyselinou salicylovou. Ty mohou dětskou kůži podráždit a vyvolat nežádoucí reakce v podobě obličejové dermatitidy,“ popisuje dermatoložka Monika Arenbergerová.
Termohrnek udělal z outdoorové firmy hit sociálních sítí a pomohl jí k desetinásobnému růstu. Míří i do Česka
Školačky si kupují také různé kyseliny odstraňující odumřelé kožní buňky nebo drahé hydratační krémy a séra s účinky proti stárnutí pleti. I vůči tomu jsou odborníci kritičtí. „Pokud budou dívky do 18 let nadužívat anti-aging produkty, oslabí tím imunitu své pokožky. A mohou se setkat s negativní odezvou, jako jsou alergické reakce, akné a podráždění ústící v různé formy dermatitidy,“ doplňuje dermatoložka Simona Bedřichová.
Zatěžovat kůži dětí mohou i příliš mastné základy, které mohou pokožku přetížit, zanést póry či zhoršit mastný typ pokožky. Primářka Dermatologického oddělení pro děti z Fakultní nemocnice v Motole Jana Čadová doporučuje se v tomto věku vyhýbat také lokálním přípravkům s barvivem henna nebo šnečím slizem.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist