Tati, koupíš mi prosím tenhle olej na rty od Dioru? Na TikToku ho mají všichni. Do obchodů s kosmetikou chodí stále menší děti. Dívky ve věku okolo 10 let si v nich kupují i krémy proti stárnutí, které znají ze sociálních sítí. Dermatologové ale varují, že používání takových produktů v tomto věku může být pro jejich pleť nebezpečné.
Na to, že mladé dívky zaplavují obchody s kosmetikou, jako je Sephora, si na sociálních sítích stěžují tisíce lidí z řad zákazníků i prodavačů. Pod hashtagem #SephoraKids zveřejňují videa, na nichž si malé dívky vybírají mezi drahým zbožím. Stále častěji ale i ničí testery, které obchody poskytují zákazníkům k vyzkoušení zboží. Fenomén se skrze sociální sítě rozšířil z Ameriky i do Evropy.
A velký zájem pozorují v posledních týdnech asistenti v obchodech s kosmetikou i v Česku. „Přijdou třeba s tatínkem, ten jim koupí produkty na pleť, ale vůbec třeba neví, že to pro jejich kůži může být více škodlivé,“ popisuje prodavačka jedné z pražských poboček Sephora.
@jessiepresch #sephora #sephora10yearolds #soldejaniero #rarebeauty #makeup #drunkelephant #skincare ♬ original sound - gianna
Nárůstu mladších zákazníků si všímá i vedení Sephory. Dívky podle nich na prodejnách tráví daleko více času, zejména nyní v období jarních prázdnin. „Určitě to není tak extrémní jako v USA, ale záměrně i nezáměrně testery ničí a plýtvají. Byli jsme proto nuceni schovat testery zboží značky Drunk Elephant, který je často zmiňovaný v souvislosti s tímto fenoménem,“ říká mluvčí Sephory za Česko a Polsko Monika Pham.
Odkazuje tím na jednu z nejoblíbenějších značek, kterou například časopis Glamour označil doslova za posedlost teenagerů. Jeden obličejový krém od této firmy se pohybuje v cenovém rozpětí od jednoho do dvou tisíců korun.
Děti mají podle Pham zpravidla zájem vzhledem k věku o nevhodné produkty s aktivními ingrediencemi, což se jejich rodičům snaží prodavači vysvětlit a odradit je od nich. Dětská kůže má totiž podle dermatologů tenčí svrchní vrstvu, tedy pokožku, a nemá ještě dostatečně vyvinutý imunitní systém.
@bella.mama.tok Skincare with drunk elephant! 🐘🐘🐘 @Drunk Elephant #momanddaughter #skincareroutine #sephora #ultabeauty #drunkelphant #momanddaughtertok #grwu ♬ original sound - Mom & Bella
Dívky, kterým je okolo 10 let, přitom nakupují i produkty obsahující například retinol, který se stal populárním a do svých produktů ho přidává stále více značek. Látka je čistou a nejsilnější formou vitaminu A a minimalizuje příznaky stárnutí, ale používat se má na pleť až kolem věku 30 let.
Pro tu dětskou může být používání přípravků s retinolem příliš agresivní a zvyšuje i citlivost vůči slunci. „Stejné je to u kyseliny glykolové nebo peelingů s kyselinou salicylovou. Ty mohou dětskou kůži podráždit a vyvolat nežádoucí reakce v podobě obličejové dermatitidy,“ popisuje dermatoložka Monika Arenbergerová.
Termohrnek udělal z outdoorové firmy hit sociálních sítí a pomohl jí k desetinásobnému růstu. Míří i do Česka
Školačky si kupují také různé kyseliny odstraňující odumřelé kožní buňky nebo drahé hydratační krémy a séra s účinky proti stárnutí pleti. I vůči tomu jsou odborníci kritičtí. „Pokud budou dívky do 18 let nadužívat anti-aging produkty, oslabí tím imunitu své pokožky. A mohou se setkat s negativní odezvou, jako jsou alergické reakce, akné a podráždění ústící v různé formy dermatitidy,“ doplňuje dermatoložka Simona Bedřichová.
Zatěžovat kůži dětí mohou i příliš mastné základy, které mohou pokožku přetížit, zanést póry či zhoršit mastný typ pokožky. Primářka Dermatologického oddělení pro děti z Fakultní nemocnice v Motole Jana Čadová doporučuje se v tomto věku vyhýbat také lokálním přípravkům s barvivem henna nebo šnečím slizem.