Je hluboká noc a před americkým obchodním domem Target vysedává na 20 lidí. Přinesli si skládací rybářské židle a deky a do rána tu počkají v ukázněné frontě. Chtěli si být jistí, že budou první návštěvníci obchodu, až otevře. To všechno podstupují kvůli speciální edici termohrnku s brčkem.

Litrový hrnek od outdoorové značky Stanley je totiž hitem sociálních sítí posledních měsíců. Příznivci si ho pořizují ve všech barevných provedeních a skupují všechno dostupné příslušenství. Jde přitom o vrchol dlouhodobé snahy podniku zaujmout novou klientelu, která se projevila i na obratu firmy.

Začátkem ledna, v den uvedení nových barev na trh, zaplnila sociální sítě videa nejen čekajících zákazníků ve frontách, ale i lidí, kteří u regálů bojují o poslední kusy. Model hrnku Quencher H2.O přitom úplnou novinkou není. Firma ho má v nabídce už osmým rokem. A samotná společnost Stanley má více než stoletou historii.

Stojí za ní vynálezce William Stanley mladší. Ten si v roce 1913 nechal patentovat technologii termosky, jak ji známe dnes, která za pomoci oceli a vakua udrží teplotu tekutiny po delší dobu. Následujících sto let se firma soustředila na outdoorové produkty, zejména termosky na tekutiny i jídlo. Marketingově se přitom zaměřovala převážně na muže a na funkčnost svých produktů.

@usatoday

Shoppers at Target rushed to grab special edition Valentine's Day Stanley cups before they sold out.

♬ Powerful songs like action movie music - Tansa

Až v roce 2017 se zmíněný model poprvé dostal i mimo bublinu nadšenců do kempování a v zásadě tak nastartoval současný zájem. Tehdy se doporučení na něj objevilo na americkém blogu The Buy Guide.

Autorky blogu, dvě sestry, na něm hodnotí produkty. A litrový termohrnek Stanley považovaly za nejlepší na trhu. Na základě jejich zmínky se rychle vyprodával. Firma poté se sestrami uzavřela spolupráci, v rámci níž jí pomáhaly produkt rozšířit zejména mezi ženské zákaznice.

V produkt také věřil nový šéf podniku Terence Reilly, který do čela firmy přišel v roce 2020 z pozice marketingového ředitele výrobce obuvi Crocs. I tam se mu povedlo z původně nepopulárně vnímaných děravých gumových bot udělat módní kus.

Jak zájem rostl, stala se z této termosky pro podnik priorita a začali vydávat další a další barevné kombinace. Hlavní impulz ale přišel až v momentě, kdy se doporučení na hrnek začala předávat přes sociální sítě, zejména TikTok.

Z obyčejné termosky s uchem a brčkem za 45 dolarů (asi 1000 korun) se ve Spojených státech stal módní doplněk a hlavně sběratelský předmět. Uživatelé sociálních sítí se snaží vlastnit všechna barevná provedení.

Zmíněný řetězec Target dokonce kvůli přílišnému zájmu omezuje nákup těchto hrnků na 20 kusů na osobu. Nabízí navíc bohaté příslušenství, jako je poutko na nošení přes rameno, látková kapsa na klíče nebo miska na drobnou svačinu, které lze všechny k hrnku přidat. 

„Tohle je moje stěna s hrnky. Mám jich až moc, asi se budu muset některých zbavit,“ říká Carolina Kyungová ve videu na sociální síti TikTok, které viděly přes čtyři miliony uživatelů.

V komentářích se přitom setkala spíše s nepochopením. „Madam, jsme uprostřed finanční krize,“ napsal například jeden z uživatelů. „Ano a taky jednoho dne zemřeme. Mám svoje hrnky ráda,“ odpověděla autorka videa.

Trend se postupně dostává i do Česka. Termoskami se chlubí na sociálních sítích rovněž čeští influenceři. Neobyčejného zájmu i tuzemských zákazníků si všimla také Alza, která sice nabízí značku Stanley, doposud ale neměla v nabídce populární model.

„V loňském roce jsme zaznamenali zvýšenou poptávku po produktu Stanley Quencher H2.O, částečně díky tomu, že byl velmi populární na sociálních sítích, jako je TikTok. Bohužel, tento konkrétní produkt nebyl pro český trh dostupný,“ řekla HN Eliška Čeřovská, PR manažerka Alzy. 

Výrobce uvedl oblíbenou verzi hrnku Stanley na tuzemský trh začátkem tohoto roku. Na svém oficiálním českém e-shopu ho nabízí za 1300 korun. Alza HN potvrdila, že populární variantu s brčkem zařadí do nabídky v průběhu února. „Budeme nabízet Stanley Quencher v různých barvách, včetně krémové, růžové, světle zelené a černé. Během roku pak přibudou další barevné varianty, aby si zákazníci mohli vybrat podle svých preferencí,“ doplnila Čeřovská.

Oblíbenost hrnků se projevila i na hodnotě firmy Stanley. Zatímco v roce 2019 měla společnost obrat 70 milionů dolarů (přes 1,5 miliardy korun), v roce 2023 to podle televize CNBC bylo až 750 milionů dolarů (17 miliard korun). Firma ale podle deníku The New York Times odmítá uvést počet kusů produktu, které doposud prodala.

Sociální síť TikTok v minulosti dopomohla k popularitě řadě produktů. Na základě doporučení od influencerů i běžných uživatelů se zvyšují prodeje kosmetickým firmám, ale i značkám oblečení nebo knižním nakladatelům. Zpravidla však tyto trendy nemají delší životnost než několik měsíců, než se objeví nový produkt.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.