Určit správnou cenu kupovaného podniku byla, je a bude ošemetná věc. Teoretických řešení je celá řada. Každé má k problému nalezení férové ceny jiný přístup a všechna jsou složitá. Není to prostě sáček rajčat položený na váhu v oddělení zeleniny.

Proto se ke stanovení ceny běžně najímají poradci. To jsou experti, kteří vždy podle svého nejlepšího vědomí a svědomí odvedou svou práci.

Je však třeba mít na paměti, že každá cena firmy má své místo v čase. Jestliže byl leckterý nový majitel podniku ještě před dvěma lety spokojen s cenou, již za něj "vypláznul", dnes by zaplakal.

Alespoň tak se o tom zmiňuje článek nedávno zveřejněný v časopisu Bloomberg Businessweek. Z něj vyplývá, že během desetiletého výzkumu obchodních transakcí se ve spoustě případů nákup firem novým majitelům nevyplatil.

Polovina ze stovky největších za poslední dva roky má současnou cenu nižší než tu nákupní. A tehdy přizvaní poradci zcela jistě dělali to nejlepší, co uměli.

Proto je při prodeji firmy nutné počítat s tím, že všechno je jen hra. Vzrušující hra, do níž kromě absolutních a změřitelných čísel ještě vstupují relativní veličiny, jako jsou momentální nálady, pocity a dojmy. A tak tomu bude vždy.