Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) možná kvůli úsporám propustí do konce roku až 1200 lidí. Podle informovaného zdroje jde o jednu ze zvažovaných variant. Na propouštění upozornil i Ústecký deník.

Mluvčí SŽDC Pavel Halla pouze připustil, že správa železnic hledá cesty ke snížení osobních nákladů. Správa železnic má nyní 9600 zaměstnanců.

"V současné době se kalkulují jednotlivé varianty, kterými by mohlo dojít ke snížení osobních nákladů SŽDC s minimalizací na plnění úkolů provozovatele dráhy. Také byla zahájena nezbytná komunikace se sociálními partnery," uvedl Halla.

Právě odboráře nenechává současná situace v SŽDC chladné. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši chce správa ušetřit na mzdách 360 milionů korun.

"Podnik potřebuje určitý počet lidí k tomu, aby zajišťoval své úkoly, a obáváme se, že po této úspoře by se pod tu hranici dostal. Pokud nedojde k nějakému rozumnému jednání v této věci, tak hrozí sociální konflikt na SŽDC," upozornil šéf železničářských odborů Pejša.

Podle něj by masové propouštění mohlo ohrozit bezpečnost na železnici.

Podle Hally by propouštění zřejmě zasáhlo více než polovinu profesí v SŽDC, většina by ale odešla z administrativy. Stovky lidí musely odejít už loni.

Odboráře straší také nedostatek peněz ve vládním sociálním programu, ze kterého propuštění železničáři mohli dostat při odchodu i stovky tisíc korun. Na letošek už v ale v programu není ani koruna, ačkoliv podle Pejši mají odchozí při splnění podmínek na peníze právní nárok. Program se týká zaměstnanců, kterým chybí do důchodu maximálně pět let.

Na propouštění tak zřejmě nejvíc doplatí mladší železničáři.

"Pokud státní rozpočet nenavýší prostředky, nebude se organizační změna týkat zaměstnanců, kteří by jinak na plnění měli nárok, a dopad bude výraznější do kategorie mladších zaměstnanců. Jiný postup zaměstnavatel volit nemůže," řekl k tomu Halla. Podle Pejši se to ale za pár let může projevit v zásadním nedostatku kvalifikovaných lidí v oboru.

Šetřit musejí všechny podřízené organizace ministerstva dopravy. Ředitelství silnic a dálnic, Státní fond dopravní infrastruktury a Správa železniční dopravní cesty by měly příští rok ušetřit na provozu dvě miliardy korun.

Kromě razantního šetření v provozu nařídil ministr dopravy Vít Bárta i omezení investic, například zastavil všechny železniční stavby.


ŠETŘIT
Požadavek ministra dopravy Víta Bárty je jasný - železničáři musí šetřit.
Foto: HN