Nejlepší služby na palubách svých letadel poskytuje jihokorejská společnost Asiana Airlines, vlastněná převážně soukromými investory. Vyplývá to z celosvětové ankety uskutečněné mezi 18 miliony cestujících, jejíž výsledky včera zveřejnila britská nezávislá společnost Skytrax.

V kategorii nízkonákladových leteckých dopravců získala letos světové prvenství stejně jako loni malajská společnost Air Asia, těsně následovaná německou Air Berlin.

Ty nejlepší služby v obchodní třídě (business class) nabízí podle ankety dubajská Etihad Airways, ve třídě ekonomické si zase nejvíce užijí cestující Malaysia Airlines.

Experti firmy Skytrax vyhodnocují také nejlepší letecké společnosti jednotlivých regionů. V západní Evropě nabízí nejkvalitnější služby Deutsche Lufthansa.

Domácí ČSA, dosud nejlepší v celé střední a východní Evropě, musely letos první příčku přenechat maďarskému rivalovi Malév.

Uvedené letecké společnosti a mnohé další (třeba ruský Aeroflot, polský LOT nebo španělská Iberia) poskytují služby na úrovni tří hvězdiček, tedy "uspokojivé". Špičkové letecké dopravce, poskytující cestujícím skvělé zážitky z letu, však zdobí pět hvězdiček.

Na co vsadila Asiana

Jihokorejská Asiana Airlines se dostala mezi pětihvězdičkovou elitu v dubnu 2007. O rok později obsadila páté místo na světě, loni třetí a letos dosáhla na nejvyšší metu. Podle expertů nejen díky tomu, že si "vycvičila" vlídný, ochotný a jazykově velmi dobře vybavený personál, ale hlavně proto, že vsadila na vynikající palubní kuchyni, již si mohou užívat cestující při dálkových letech.

Poslední palubní menu pomáhal Asianě sestavit kulinářský mistr Chef Edward Kwon. Bývalý šéf sedmihvězdičkového hotelu Burj Al Arab v Dubaji a držitel četných kulinářských poct v USA i dalších zemích klade důraz na velice pestrou stravu, včetně mořských plodů nebo sezonního ovoce a zeleniny.

"Jídlo podávané během letu musí nejen chutnat, ale také lahodit oku. Vybíráme pokrmy, které lze připravit už na zemi a zároveň snadno podávat během letu ve stísněném prostoru," vysvětluje Chef Kwon.

Asie kupuje nové stroje

Jihokorejská Asiana vítězí po stránce kulinářské, ale ten nejlepší palubní personál má podle zprávy společnost Singapore Airlines. Od ledna 2011 ji povede nový šéf Goh Choon Phong.

Jak poznamenává agentura Bloomberg, Choon Phong bude muset zejména na asijských linkách čelit stále tvrdší konkurenci jak v ekonomické, tak v obchodní třídě, na niž připadá kolem 40 procent celkových tržeb Singapore Airlines.

Má-li si tento singapurský dopravce udržet špičkovou úroveň svých služeb, bude muset investovat miliardy dolarů do nákupu nových letounů. Stejně jako největší arabské aerolinky Emirates, které si už objednaly 203 strojů celkem za 68 miliard dolarů (zhruba 1,3 bilionu korun).

Air Asia, největší asijský "low cost", si zase objednal 175 středně velkých strojů, aby mohl razantně expandovat v Asii.

Nejlepší letecké společnosti světa podle kvality poskytovaných služeb *




KULINÁŘSKÝ KONCERT
Asiana Airlines vsadila na vynikající palubní kuchyni, již nabízí cestujícím při dálkových letech. Klade důraz na pestrou stravu, včetně mořských plodů, ovoce a zeleniny.
FOTO: ISIFA

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist