Charakter čínského trhu, možnosti podpory českých exportérů i formování nového směru působení CzechTrade. O tom všem diskutovali na tiskové konferenciagenturyCzechTradekonané při příležitosti mezinárodního strojírenského veletrhu generální ředitel Czechtrade Ing. Ivan Jukl, MBA, vedoucí kanceláře CzechTrade Šanghaj Ing. Aleš Červinka, generální ředitel Žďas a.s. Ing. Miroslav Šabart, obchodní ředitel Žďas a.s. Ing. Stanislav Hrdina a předseda představenstva Tos Varnsdorf a.s. Ing. Jan Rýdl.

Ivan Jukl: "Po třinácti letech existence bychom činnost agentury chtěli směřovat od podpory malých a středních podniků i k velkým podnikům, které také potřebují naši asistenci. CzechTrade by měl být spojován se službami pro existující exportní firmy. Téma konkurenceschopnosti, které se v poslední době stále skloňuje, je spíše o pomoci zavedeným výrobcům než o vytváření úplně nových firem.

Aleš Červinka: V dnešní době je pro exportní firmy důležitá zejména dlouhodobá exportní asistence, tedy poskytnutí zázemí v těžkém teritoriu, jakým je například Čína. Kromě toho jsou zásadní i informace, které jsou důležité pro každou exportní firmu. V případě Číny je to například ta, že je třeba se orientovat na střední a vyšší třídu, která je solventní. Tak se snažíme firmám pomáhat, poskytovat jim partnerství a podporu, aby v těžkých podmínkách uspěly.

V čem je Čína odlišná?

Jan Rýdl: Naše firma působí na čínském trhu pět let. Prodává se zde všechno, ale pozor, jen to, co má svou úroveň. Rozhodně jde však o klíčový trh. Vždyť každý třetí stroj na světě skončí v Číně. A v současné době se tam prodávají zejména velké obráběcí stroje.

Miroslav Šabart: Je to naprosto jiný trh než Evropa, Rusko nebo Indie. Do Číny se musí jezdit, je to dlouhodobá záležitost. Číňané kladou důraz na dobré osobní vztahy mezi obchodními partnery. Vyjednávání zakázky, to je otázka ne jednoho měsíce, ale půl roku.

Jan Rýdl: Po nekonečném vyjednávání s čínskými zástupci si myslíte, že máte obchod uzavřený, a oni to za dvě hodiny vytáhnou znovu a koloběh diskusí se opakuje.

Stanislav Hrdina: A nakonec se dá říct, že při obchodování s Číňany je rozhodující, zda máte zakulacenou postavu a osobní kouzlo.(smích)

Jak dlouho trvá proniknout na čínský trh?

Jan Rýdl: Založení společnosti v Číně od počátečních projednávání až po uzavření prvních kontraktů trvalo asi tři a půl měsíce.

Aleš Červinka: Čína potřebuje vědět, že tam má česká firma zastoupení. CzechTrade poskytuje firmě zázemí, dočasně může využívat naši kancelář jako svoji vlastní

Miroslav Šabart: Tuto nabídku poskytnutí kanceláře jsme při zřizování svého zastoupení v Šanghaji využili. Musím říct, že v Číně funguje CzechTrade výborně a jejich pomoc je neocenitelná.

Jan Rýdl: Při pronikání na čínský trh nám agentura pomohla s hledáním partnerů i vytvářením distribuční sítě. Jsou to odborníci na průzkumné mise. A to nejen v případě Číny, máme dobrou zkušenost i v při vstupu na indický trh. Podle mých zkušeností je CzechTrade nejlepší státní instituce, která skutečně pomáhá exportérům, což se nedá říci o jiných, třeba o České exportní bance.

Miroslav Šabart: To je dobře znát například při finančních službách souvisejících s exportem. Česká exportní banka byla méně pružná a ještě dražší než komerční banky

Jakou má Česká republika v Číně pověst?

Jan Rýdl: "Čína stále tvrdí, že Evropa udává tón. Česká republika patří mezi ty státy, které jsou vnímány jako poskytovatelé výrobků s dobrým poměrem mezi cenou a užitnou hodnotou.

Stanislav Hrdina: "V Číně se největší podpoře těší Německo a Itálie. Ostatní země, včetně České republiky, jsou s nimi srovnávané. Takřka žádná čínská firma zprvu netuší, že nějaké Česko existuje. Musíte je tedy přesvědčit, že máte historii, spolehlivost a světovou kvalitu."

Jan Rýdl: Na druhou stranu je učíme využívat poprodejních služeb. V Číně nejsou zvyklí na to, že nabízíme víc než jen stroj. Zákazníci se nám pak vracejí díky tomu, že ví, že s námi mohou počítat i poté, co výrobek koupí. Na to by neměl zapomínat žádný český exportér.

CzechTrade v současné době podporuje v Číně asi sto českých firem a jejich počet stále roste. Podle Aleše Červinky tomu nyní pomáhá i světová výstava EXPO, která zvyšuje povědomí o České republice. Agentura aktuálně připravuje dvě zakázky z oblasti letectví a skla. Celkově však mezi zakázkami vede strojírenství.

Agentura CzechTrade pracuje také na novém statistickém modelu hodnocení zahraničního obchodu. Z dat sebraných z celého světa za posledních šest let se snaží vytvořit systém včasného varování - upozornění na trendy, na růsty dovozu ve sledovaných zemích. Smyslem je zjistit tzv. prokázanou minulost českého průmyslu, tedy kde a v jakých regionech má česká republika udržitelnou konkurenční výhodu.

Mezinárodní strojírenský veletrh využila agentura CzechTrade k uspořádání Meeting Point CzechTrade. Ten mohou využít všechny firmy, jež uvažují o expanzi na zahraniční trhy. Na tomto setkání, které probíhá v úterý a ve středu souběžně s veletrhem, pomohou specialisté CzechTrade budoucím exportérům odhalit potenciál jejich produktu či služby na vybraných trzích celého světa. Domácí producenti a výrobci mají jedinečnou možnost zmapovat aktuální exportní příležitosti v zahraničí, doladit konkrétní exportní záměry a projednat možnou asistenci specialistů CzechTrade. Konzultace jsou určeny nejen pro podnikatele, kteří již s CzechTrade spolupracují, ale především pro firmy, které zvažují asistenci CzechTrade při expanzi na nové trhy. Rovněž mají příležitost seznámit se s nabídkou služby Design pro export nebo konzultovat se zástupci CEBRE - České podnikatelské reprezentace při EU.