Situace na trhu práce se zlepšuje, firmy zase začínají nabírat. A řeší loajalitu zaměstnanců. Obecné poučky říkají, že lidé, kteří zůstanou ve firmě více než pět let, jsou příliš usedlí, vyhořelí, málo kreativní. Hledat bychom prý měli výhradně dynamické zaměstnance s bohatými zkušenostmi. Jenže - nezaslepuje nás trochu současná rychlá doba a styl práce?

Ano, lidé, kteří mění častěji zaměstnání, přinášejí pochopitelně zkušenosti z různých prostředí a často i oborů. Za svůj život poznali mnoho způsobů, jak postupovat při řešení problémů. Na druhou stranu do této jejich konkurenční výhody na trhu práce investovala řada zaměstnavatelů nemalé prostředky na zapracování, vyškolení a další vzdělání. Podobně pak musí investovat, když hledají náhradu. Nemluvě o tom, že jejich odchod je z pohledu firmy provázen rizikem úniku citlivých informací a potenciálně i ztráty klíčových zákazníků, se kterými daný zaměstnanec za peníze firmy budoval původně dlouhodobé kontakty.

U lidí, kteří pravidelně mění zaměstnání, zkrátka nemůžete vědět, kdy odejdou jen kvůli tomu, že jim jinde nabídli třeba nové služební auto a pár tisíc korun navíc.

Na druhé straně "barikády" potom stojí zaměstnanci, kteří v jedné firmě zůstávají řadu let a někdy i celý život. Osobně považuji za štěstí, že s takovými kolegy můžu pracovat. U řady z nich obdivuji jejich pracovní nasazení a elán i po tak dlouhé době u jednoho zaměstnavatele. I proti obecnému očekávání stále dokáží být těmi tahouny, kteří přicházejí s novými nápady a mají chuť učit se nové a nové věci. Jsou hrdí na to, pro jakou firmu pracují, a své kolegy a nadřízené často berou jako přátele, možná téměř i jako rodinu.

Jejich vztah s "rodinou" je navíc posilován i tím, že jsou neustále informováni o aktuálním dění, odměňováni za mimořádné výkony a vedení je nechává aktivně se podílet na změnách k lepšímu.

Ze zkušenosti vím, že podobně je tomu například i v Japonsku, kde se každá připomínka nebo návrh na zlepšení v souladu s filozofií Kaizen bere v úvahu a je odměněna. O tom, že japonská výkonnost je na samotné špici, přitom nikdo nepochybuje. Na druhou stranu je fakt, že v takovýchto systémech někdy existují problémy s rigiditou a nízkou flexibilitou. V naší zemi máme šanci skloubit dohromady to nejlepší z obou možností. Na jedné straně bychom neměli slepě adorovat "dynamické manažery", kteří mění trikot, kdykoliv dostanou výhodné laso. Na straně druhé bychom měli pečlivě budovat základ firmy na lidech, kteří k ní něco cítí a dívají se za horizont.

Vysoká loajalita zaměstnanců má zkrátka řadu výhod. Je velmi náročné ji udržet, někdy je složité vysvětlit změny a udržet motivaci. Pokud si ale firma dokáže tyto faktory uhlídat, vydoluje ze svého lidského kapitálu podstatně víc, než kdyby každé tři roky polovinu zaměstnanců obměnila. Když se totiž firma a její zaměstnanci navzájem dobře znají a mají hlubší vztah, potenciál lze na obou stranách velmi systematicky rozvíjet a lépe jej využít. Navíc se nemusíte bát do lidí investovat, protože víte, že od vás hned tak neodejdou.


U lidí, kteří pravidelně mění zaměstnání, zkrátka nemůžete vědět, kdy odejdou jen kvůli tomu, že jim jinde nabídli třeba nové služební auto a pár tisíc korun navíc.


Edita Šilhánová
členka představenstva pivovary Staropramen

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist