David Siviero (42), obchodní ředitel Irisbus Iveco pro střední a východní Evropu, se začátkem měsíce přemístil do Prahy. Polovinu času ale i tak tráví na cestách. Tento týden například letěl do Vídně, kde se setkal s rakouskými a slovinskými obchodními zástupci.
"Mým hlavním úkolem je předávat strategii a filozofii společnosti a pokud to jde, tlačit zástupce k lepším prodejním výsledkům," říká Siviero, který je nyní ze své pozice zodpovědný za 28 zemí od Skandinávie přes Polsko, Českou republiku a Balkán až třeba po Rusko.
V Praze byl Siviero před svým nástupem jen dvakrát, naposledy před osmi lety. V jeho očích se město změnilo, je více turistické a komerční. "Nemá tu magii jako dříve," říká. Stejně tak se prý změnili i lidé, kteří dříve mu přišli uzavřenější, ale zároveň pravdivější. Méně ovlivnění komercializací mu přijdou lidé ve Vysokém Mýtu, kde firma zaměstnává přes dva tisíce lidí zaměstnanců.
Oči se mu vyloženě rozzáří, když mluví o olympijském vítězi Emilu Zátopkovi a jeho úspěchu v roce 1952. "Jeho životní příběh ale není jen o sportovních výkonech, je to obrovský lidský příběh. Sportovní rekord z toho je jen jedna věc, ten může třeba zítra někdo jiný překonat," říká a dodává, že pro Italy je velkým hrdinou také Jan Palach, který je pro ně symbolem odporu proti diktatuře.
Před nástupem do Prahy působil Siviero ve francouzském Lyonu, předtím pak něco přes rok v roli generálního ředitele Irisbus Iveco ve Velké Británii. Angličané mu však příliš neučarovali. "Korunu tomu dává mizerná kvalita tamní kávy," říká manažer, který s tříletou přestávkou pracuje pro Irisbus Iveco od roku 1997 a začátkem milénia mimo jiné vedl marketing Iveca na Středním východě a v Africe.
Miláčka mám v Turíně
Největší výrobce autobusů v Česku Iveco Czech Republic je nejméně u nás známější pod původní značkou Karosa. V Česku pak už autobusy vyrábí jen SOR Libchavy. Když je řeč o značce, tak v mezinárodním měřítku je pro italskou skupinu největším konkurentem Mercedes-Benz. "Ze značky Mercedes naši konkurenti těží," konstatuje Siviero nad talířem s hovězím carpacciem a zeleninovým salátem, který si objednal v pražské restauraci Kogo ve Slovanském domě. Záhy pochopím, proč si dává takový pozor na kalorie. Golfové hole ani tenisové rakety sice u Siviera doma nenajdete, zato několik upnutých oblečků ano.
"Mojí vášní je silniční cyklistika," říká s tím, že o jeho zálibě příliš mnoho lidí z firmy neví. V mládí jezdil rodák z Turína dokonce závodně od 14 do 22 let a závodil se známými cyklisty. Vybavuje si jeden závod, který byl dlouhý 52 kilometrů a kdy on a jeho tým jeli průměrnou rychlostí 54,5 kilometru v hodině. "Cyklistika je těžký sport. Když máte před sebou závod dlouhý 120, 140 kilometrů, tak v určitý moment vaše tělo řekne 'stop'. Vy ale musíte najít energii pokračovat. Když jedete obtížný terén a překonáte vrchol, dostaví se satisfakce. Je to dobrý trénink na to, jak si zvykat překonávat překážky a stres, pro mě to byla skvělá škola," říká Siviero, který se závodní cyklistikou skončil kvůli kariéře. Dnes, když má čas, a to bývá o víkendu, najezdí prý 100 kilometrů denně. Musí být ale v Itálii, jeho drahý "miláček" je totiž v bezpečí v Turíně.
Kde je výroba, daří se i prodeji
Hospodářská krize se nevyhnula ani Ivecu. Firma totiž často dodává meziměstské, turistické a městské autobusy. V Česku ale podle Siviera nepropouštěla. Autobusy z Vysokého Mýta jezdí v řadě západoevropských zemí.
Skupina, která loni prodala 7645 autobusů a městských autobusů a utržila 1,08 miliardy eur při celkovém počtu zaměstnanců přesahujícím 5 tisíc, má kromě Česka výrobní závody také ve Francii, Itálii, Maďarsku a v Španělsku. Největší podíl na celkových tržbách má přitom výroba meziměstských autobusů (36 procent), hned potom jsou to s necelými 30 procenty městské autobusy. Zbývající podíl spadá do výroby minibusů a ostatních segmentů.
Před dvaceti třiceti lety byla přitom výroba autobusů prakticky čistě lokální záležitostí. Itálie si tak vyráběla svoje autobusy a pak je dodávala na svůj trh. Podobně tomu bylo třeba v Německu, říká Siviero s tím, že i dnes je přítomnost výrobního závodu na jednotlivých trzích důležitá. "Když máte v zemi továrnu, a platí to všude, vaše pozice tam je silná. Mercedes-Benz má silnou pozici v Turecku, protože tam má výrobní závod," říká Siviero. Z toho důvodu má také silnou pozici bývalá Karosa v Česku a na Slovensku. Velký potenciál Siviero vidí na obrovském polském trhu. Iveco hodlá v budoucnu další část výroby přesunout ze západní Evropy do Česka. Podle odhadů celé skupiny se odbyt užitkových vozidel nad 3,5 tuny celkové hmotnosti v západní Evropě do roku 2014 vrátí téměř na úroveň roku 2008. Ve východní Evropě však bude oživování pomalejší, věští pětiletý obchodní plán skupiny na léta 2010 až 2014.
David Siviero. Přes rok působil jako generální ředitel Irisbus Iveco ve Velké Británii. Angličané mu však příliš neučarovali.
foto: Libor Fojtík
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist