Ostrý boj tuzemských pivovarů se už nevede jen v regálech řetězců, v hospodách či na půdě pivovarnického svazu. Teď přechází i do soudní síně. Lídr trhu Plzeňský Prazdroj žaluje svého úhlavního nepřítele, skupinu K Brewery, a jím ovládaný uherskobrodský Pivovar Janáček. Jeho desítka Prima se prý názvem i použitým písmem a etiketou nápadně podobá značce Primus, kterou má od roku 1993 zaregistrovanou Prazdroj. K Brewery tak podle svého plzeňského konkurenta parazituje na známé a zavedené značce.

Údajné porušení práva k ochranné známce a nekalou soutěž mělo zastavit předběžné opatření, se kterým ale Prazdroj neuspěl letos v lednu u Městského soudu v Praze a ani následně v létě v odvolání u Vrchního soudu. Soudci požadavku, aby Janáček a K Brewery okamžitě zastavily prodej značky Prima, nevyhověli. Slova Prima a Primus jsou podle výroku obou soudních instancí dostatečně odlišná, nehrozí ani záměna etiket, a tak není důvod předběžné opatření vydávat. Případ se tak dostane v nejbližších týdnech k řádnému projednávání v soudní síni.

"Nechceme to nyní před projednáváním komentovat," reagovala mluvčí K Brewery Barbora Burešová. Zástupci Prazdroje na otázky neodpověděli vůbec.

Případ je podle lidí z branže ukázkou vyhroceného konkurenčního boje, kdy se velkým pivovarům v čele s Prazdrojem (vaří zhruba 45 procent tuzemské produkce) už od loňska výrazně propadají prodeje a na druhé straně některým středním a regionálním - včetně skupiny K Brewery - naopak výrazně rostou. Celý trh, který ze tří čtvrtin tvoří Prazdroj, Staropramen, Heineken a Budvar, se loni propadl o šest procent a letošní pokles se prohlubuje na víc jak dvojnásobek loňského. Na druhé straně takový Bernard, Svijany nebo skupina K Brewery rostou zhruba o deset až dvacet procent.

Právě K Brewery jsou pro Prazdroj nepřítel číslo jedna. Jejich regionální pivovary, kam patří kromě Janáčka i jihlavský Ježek, Černá Hora, protivínský Platan, Klášter Hradiště, Rychtář Hlinsko a Lobkowicz Vysoký Chlumec, stále víc vytlačují z hospod nejprodávanější české pivo - výčepní Gambrinus od Prazdroje.

Do boje o každou hospodu nasadilo K Brewery, ovládané podnikateli Martinem Burdou a Grzegorzem Hótou, i metody, které byly dosud výsadou jen movitých pivovarnických gigantů - milionové investice do podpory vlastních značek v hospodách a restauracích. Proti plzeňskému Pilsner Urquell bojuje po celé republice dvanáctka Lobkowicz. Tácky, sklenicemi, výčepním zařízením, masivní reklamou i bonusy pro hospodské v případě přechodu od konkurenční značky.

Pikantní na celém souboji je i to, že na vedoucích postech v K Brewery dnes působí řada manažerů z Prazdroje. Třeba obchodní ředitel Otakar Binder nebo vrchní sládek Jiří Fáměra. A za nimi přišli i další lidé z Prazdroje. "V Plzni to přeběhlíkům nemohou odpustit. O to víc je Prazdroj teď na K Brewery vysazený," komentuje situaci jeden ze znalců pivovarnické branže, sám bývalý zaměstnanec Prazdroje.

Lídr trhu proti sobě poštval prakticky všechny ostatní pivovary, když v létě využil testu MF Dnes, který odhalil u čtyř konkurentů, včetně Janáčka, zpevňovač pěny tetrahop. Okamžitě spustil kampaň v duchu "jen Prazdroj vaří kvalitní pivo" ale po nátlaku svazu pivovarů ji předčasně ukončil.


Pivní trh v ČR


8,34 mil.


hl piva uvařil loni v Česku lídr trhu Plzeňský Prazdroj (meziročně o 5 % méně). Klesla i produkce Staropramene (na 3 mil hl), Heinekenu (2,8 mil hl) i Budvaru (1,27 mil hl).

0,85 mil.


hl piva uvařily loni pivovary ze skupiny K Brewery (meziroční nárůst o 7 %). Letos se očekává další nárůst a v pořadí na trhu páté místo za Budvarem.

18,6 mil.


hl piva uvařily loni pivovary v ČR. Celkem u nás funguje 48 průmyslových pivovarů a více než stovka malých restauračních pivovarů.