Povinné ručení láká klienty kromě slibu rychlého řešení způsobených škod a pomoci v případě nezaviněných nehod tradičně také na asistenční služby. Ty mají usnadnit život roztržitým nebo řidičům smolařům. V nabídce pojišťoven tak nechybí pomoc v případě zabouchnutých klíčků, poškozené pneumatiky nebo prázdné palivové nádrže. Pojišťovny pak vymění rezervy nebo dovezou palivo do prázdné nádrže.
Standardem je zajištění odtahu auta
Asistenční služby nabízené pojišťovnami s účelem samotného povinného ručení nijak nesouvisejí. Nechrání okolí pojištěného řidiče, ale usnadňují život jemu samotnému. To však neznamená, že by o asistenční služby neměli řidiči zájem. Pokud jsou v ceně povinného ručení, anebo za lákavě nastavený příplatek, mohou hrát při výběru pojištění výraznou roli, jinak by je pojišťovny nenabízely. A přestože se může zdát nepochopitelné, že někdo vyjede bez dostatku paliva v nádrži nebo si zabouchne klíčky v autě, praxe mluví sama za sebe.
Například pojišťovna Axa zaznamenala v Česku za první polovinu roku 2010 celkem 40 případů, které se nejčastěji týkaly výměny či opravy pneumatik a ztráty klíčů.
Nejoblíbenějším prvkem asistenčních služeb je odtah nepojízdného vozu do servisu. To je výhoda, již ocení řidiči novějších i starších vozů. Ačkoli se za ni musí někde připlácet, vyplatí se zejména při cestě do zahraničí. Většina pojišťoven má alespoň základní variantu odtahu v případě poruchy nebo nezaviněné nehody, při níž pojišťovna platí odtah do nejbližšího servisu vzdáleného do 50 kilometrů.
Ještě štědřejší jsou pojišťovny v případě, že k poruše dojde v zahraničí. Například Kooperativa v Česku v základní variantě povinného ručení nenabízí odtah auta porouchaného v tuzemsku, při poruše v zahraničí však proplatí padesátikilometrový odtah i jeden nocleh řidiče.
Menší pojišťovna Triglav nabízí příplatkovou asistenci za 260 korun ročně. V jejím rámci získají klienti při poruše v zahraničí dokonce 30 000 korun na opravu závady, pojišťovna jim poskytne také ubytování na tři dny a proplatí náklady na cestu domů do výše 7500 korun.
Pojišťovny dodají kontakty na servisy
Bez příplatků nabízejí pojišťovny také kontakty na servisy, se kterými spolupracují, a zprostředkování slevy na práci mechaniků. Pokud si s poruchou poradí přímo pracovníci asistenční služby, pak platí základní limit pomoci.
U Allianz má nejnižší nabídka asistenčních služeb v případě nehody limit 2500 korun, jenž může být použit na odtah nebo opravu na místě. I v případě povinného ručení bez jakýchkoliv asistenčních služeb jsou pojišťovny ochotny pomoci alespoň organizačně, tedy zprostředkováním kontaktu na servis nebo odtah, popřípadě zajištěním tlumočení po telefonu v případě poruchy či nehody v zahraničí.
V ceně asistence může být i proplacení práce techniků
U vyšších variant asistenčních služeb pojišťovny nabízejí nejen organizaci pomoci, ale také proplacení několika hodin práce techniků. Jako specialitu poskytuje Česká pojišťovna dokonce mobilní servis, jenž nabízí opravu skel přímo na místě v rámci připojištění autoskel k povinnému ručení. "Oprava skla trvá zhruba hodinu a může proběhnout i v podzemní garáži. Opravit lze poškození až do průměru 10 centimetrů," vysvětluje Dagmar Koutská z tiskového oddělené České pojišťovny.
Novým autům se asistenční služby nevyplatí
Asistenční služby pojišťoven k povinnému ručení, jež obsahuje i prvky havarijního pojištění, jsou zbytečnou investicí pro řidiče, kteří mají novější automobil. Díky tomu, že automobilky nabízejí vlastní asistenční služby, mohou s klidem řidiči několik stokorun ročně ušetřit.
Délka poskytování asistenčních služeb se liší u jednotlivých automobilek i podle modelů, hlavním vodítkem je záruční doba. Dva roky klidu mají v podstatě všichni majitelé právě zakoupeného auta. Podmínky automobilek jim totiž zajišťují nejen odtah a bezplatnou opravu v případě poruchy, ale také zapůjčení náhradního vozu na dobu potřebnou k opravě závady. Často je však nutné se smířit s horším modelem se základní výbavou.
Výrazně delší záruku, a tudíž i asistenční služby, nabízí na českém trhu například Kia, která základní tříletou asistenční službu prodlužuje o další čtyři roky. Na službu však ztratí řidiči nárok tehdy, když ujedou více než 300 000 kilometrů. Do vyšší ligy patří luxusní vozy. Například Mercedes poskytuje záruku Mobilio, jež zajišťuje pomoc při technických poruchách/potížích se startem až po dobu 30 let, podmínkou jsou ovšem pravidelné servisní prohlídky, první čtyři roky platí záruka bez omezení. Na podobné úrovni je doživotní záruka mobility u vozů Volkswagen, u níž platí táž podmínka - pravidelné kontroly ve značkových servisech.
Co Také můžou nabízet asistenti
- Pomoc s defektem pneumatiky
- Odemknutí zabouchnutého vozu
- Tlumočení po telefonu při jednání se servisem/policií v zahraničí
- Dovoz paliva
Kontakty na asistenční služby v rámci Česka
Pojišťovny
Allianz - 800 170 000
Axa - 292 292 292
Česká podnikatelská pojišťovna - 841 444 555
Česká pojišťovna - 224 557 004
ČSOB Pojišťovna - 272 101 077
Direct pojišťovna - 221 221 221
Generali - 221 586 666
Hasičská vzájemná pojišťovna - 272 101 062
Kooperativa - 841 105 105
Slavia - 261 000 525
Triglav - 261 000 590
Uniqua - 272 101 020
Wüstenrot - 800 225 555
Automobilky
Citroën 800 101 210
Ford Assistance 800 100 374/261 104 222
Hyundai 261 000 261
Jaguar 261 000 556
Kia Assistance 261 104 542
Mercedes 800 1 777 7777/296 335 601
Renault/Dacia 800 272 272/261 220 220
Škoda Assistance 800 120 000/261 104 666
Toyota 800 135 246/221 586 622
Volkswagen Assistance 800 123 000/261 104 363
Bonusy, které pojišťovny nabízejí k ceně povinného ručení
Pojištění proti živlům
Allianz
Kooperativa
ČPP (připojiš. 1150 Kč/rok)
Kopírování bonusů na havarijní pojištění
Direct
Uniqa
Triglav
Řešení škod u nezaviněných nehod
Allianz
Direct
Kooperativa (příplatek 1200 Kč/rok)
Česká pojišťovna
ČSOB Pojišťovna (až od 1. 1. 2011)
Pojištění proti srážce se zvěří
Allianz (i domácí zvířata)
Generali
ČPP (připojiš. 850 Kč/rok)
Hasičská vzájemná
Informační služby
Uniqa - varování před nepřízní počasí
Odtahy a náhradní vůz
ČP - 500 km odtah, 3 dny náhradní vůz
ČSOB - náhradní vůz 3 dny
Allianz - náhradní vůz 5 dní
Kooperativa - náhradní vůz 3 dny
Rodinné bonusy
Česká pojišťovna - převzetí bonusu nejlepšího řidiče
Slavia - sleva za více vozů
Direct - sleva za více vozů
Pojištění právní ochrany
Triglav
První nehoda bez ztráty bonusu
Allianz
Direct
Slavia
foto: archiv HN
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist