Povinné ručení láká klienty kromě slibu rychlého řešení způsobených škod a pomoci v případě nezaviněných nehod tradičně také na asistenční služby. Ty mají usnadnit život roztržitým nebo řidičům smolařům. V nabídce pojišťoven tak nechybí pomoc v případě zabouchnutých klíčků, poškozené pneumatiky nebo prázdné palivové nádrže. Pojišťovny pak vymění rezervy nebo dovezou palivo do prázdné nádrže.

Standardem je zajištění odtahu auta

Asistenční služby nabízené pojišťovnami s účelem samotného povinného ručení nijak nesouvisejí. Nechrání okolí pojištěného řidiče, ale usnadňují život jemu samotnému. To však neznamená, že by o asistenční služby neměli řidiči zájem. Pokud jsou v ceně povinného ručení, anebo za lákavě nastavený příplatek, mohou hrát při výběru pojištění výraznou roli, jinak by je pojišťovny nenabízely. A přestože se může zdát nepochopitelné, že někdo vyjede bez dostatku paliva v nádrži nebo si zabouchne klíčky v autě, praxe mluví sama za sebe.

Například pojišťovna Axa zaznamenala v Česku za první polovinu roku 2010 celkem 40 případů, které se nejčastěji týkaly výměny či opravy pneumatik a ztráty klíčů.

Nejoblíbenějším prvkem asistenčních služeb je odtah nepojízdného vozu do servisu. To je výhoda, již ocení řidiči novějších i starších vozů. Ačkoli se za ni musí někde připlácet, vyplatí se zejména při cestě do zahraničí. Většina pojišťoven má alespoň základní variantu odtahu v případě poruchy nebo nezaviněné nehody, při níž pojišťovna platí odtah do nejbližšího servisu vzdáleného do 50 kilometrů.

Ještě štědřejší jsou pojišťovny v případě, že k poruše dojde v zahraničí. Například Kooperativa v Česku v základní variantě povinného ručení nenabízí odtah auta porouchaného v tuzemsku, při poruše v zahraničí však proplatí padesátikilometrový odtah i jeden nocleh řidiče.

Menší pojišťovna Triglav nabízí příplatkovou asistenci za 260 korun ročně. V jejím rámci získají klienti při poruše v zahraničí dokonce 30 000 korun na opravu závady, pojišťovna jim poskytne také ubytování na tři dny a proplatí náklady na cestu domů do výše 7500 korun.

Pojišťovny dodají kontakty na servisy

Bez příplatků nabízejí pojišťovny také kontakty na servisy, se kterými spolupracují, a zprostředkování slevy na práci mechaniků. Pokud si s poruchou poradí přímo pracovníci asistenční služby, pak platí základní limit pomoci.

U Allianz má nejnižší nabídka asistenčních služeb v případě nehody limit 2500 korun, jenž může být použit na odtah nebo opravu na místě. I v případě povinného ručení bez jakýchkoliv asistenčních služeb jsou pojišťovny ochotny pomoci alespoň organizačně, tedy zprostředkováním kontaktu na servis nebo odtah, popřípadě zajištěním tlumočení po telefonu v případě poruchy či nehody v zahraničí.

V ceně asistence může být i proplacení práce techniků

U vyšších variant asistenčních služeb pojišťovny nabízejí nejen organizaci pomoci, ale také proplacení několika hodin práce techniků. Jako specialitu poskytuje Česká pojišťovna dokonce mobilní servis, jenž nabízí opravu skel přímo na místě v rámci připojištění autoskel k povinnému ručení. "Oprava skla trvá zhruba hodinu a může proběhnout i v podzemní garáži. Opravit lze poškození až do průměru 10 centimetrů," vysvětluje Dagmar Koutská z tiskového oddělené České pojišťovny.

Novým autům se asistenční služby nevyplatí

Asistenční služby pojišťoven k povinnému ručení, jež obsahuje i prvky havarijního pojištění, jsou zbytečnou investicí pro řidiče, kteří mají novější automobil. Díky tomu, že automobilky nabízejí vlastní asistenční služby, mohou s klidem řidiči několik stokorun ročně ušetřit.

Délka poskytování asistenčních služeb se liší u jednotlivých automobilek i podle modelů, hlavním vodítkem je záruční doba. Dva roky klidu mají v podstatě všichni majitelé právě zakoupeného auta. Podmínky automobilek jim totiž zajišťují nejen odtah a bezplatnou opravu v případě poruchy, ale také zapůjčení náhradního vozu na dobu potřebnou k opravě závady. Často je však nutné se smířit s horším modelem se základní výbavou.

Výrazně delší záruku, a tudíž i asistenční služby, nabízí na českém trhu například Kia, která základní tříletou asistenční službu prodlužuje o další čtyři roky. Na službu však ztratí řidiči nárok tehdy, když ujedou více než 300 000 kilometrů. Do vyšší ligy patří luxusní vozy. Například Mercedes poskytuje záruku Mobilio, jež zajišťuje pomoc při technických poruchách/potížích se startem až po dobu 30 let, podmínkou jsou ovšem pravidelné servisní prohlídky, první čtyři roky platí záruka bez omezení. Na podobné úrovni je doživotní záruka mobility u vozů Volkswagen, u níž platí táž podmínka - pravidelné kontroly ve značkových servisech.

 

Co Také můžou nabízet asistenti

- Pomoc s defektem pneumatiky
- Odemknutí zabouchnutého vozu
- Tlumočení po telefonu při jednání se servisem/policií v zahraničí
- Dovoz paliva

 

Kontakty na asistenční služby v rámci Česka

Pojišťovny

Allianz - 800 170 000

Axa - 292 292 292

Česká podnikatelská pojišťovna - 841 444 555

Česká pojišťovna - 224 557 004

ČSOB Pojišťovna - 272 101 077

Direct pojišťovna - 221 221 221

Generali - 221 586 666

Hasičská vzájemná pojišťovna - 272 101 062

Kooperativa - 841 105 105

Slavia - 261 000 525

Triglav - 261 000 590

Uniqua - 272 101 020

Wüstenrot - 800 225 555

Automobilky

Citroën 800 101 210

Ford Assistance 800 100 374/261 104 222

Hyundai 261 000 261

Jaguar 261 000 556

Kia Assistance 261 104 542

Mercedes 800 1 777 7777/296 335 601

Renault/Dacia 800 272 272/261 220 220

Škoda Assistance 800 120 000/261 104 666

Toyota 800 135 246/221 586 622

Volkswagen Assistance 800 123 000/261 104 363

 

Bonusy, které pojišťovny nabízejí k ceně povinného ručení

Pojištění proti živlům

Allianz
Kooperativa
ČPP (připojiš. 1150 Kč/rok)

Kopírování bonusů na havarijní pojištění

Direct
Uniqa
Triglav

Řešení škod u nezaviněných nehod

Allianz
Direct
Kooperativa (příplatek 1200 Kč/rok)
Česká pojišťovna
ČSOB Pojišťovna (až od 1. 1. 2011)

Pojištění proti srážce se zvěří

Allianz (i domácí zvířata)
Generali
ČPP (připojiš. 850 Kč/rok)
Hasičská vzájemná

Informační služby

Uniqa - varování před nepřízní počasí

Odtahy a náhradní vůz

ČP - 500 km odtah, 3 dny náhradní vůz
ČSOB - náhradní vůz 3 dny
Allianz - náhradní vůz 5 dní
Kooperativa - náhradní vůz 3 dny

Rodinné bonusy

Česká pojišťovna - převzetí bonusu nejlepšího řidiče
Slavia - sleva za více vozů
Direct - sleva za více vozů

Pojištění právní ochrany

Triglav

První nehoda bez ztráty bonusu

Allianz
Direct
Slavia

 


foto: archiv HN