Student Agency zneužila svého postavení na trhu v dálkové autobusové dopravě. Nízkými cenami se snažila vytlačit z trasy mezi Prahou a Brnem konkurenční Asianu. Za takové chování čeká firmu šestimilionová pokuta. Takový zní závěr dva roky trvajícího šetření antimonopolního úřadu.

"Rozhodnutí vítáme a s právníky konzultujeme, zda bude možné žádat o odškodnění," řekl šéf Asiany Alexej Litvin. Právě on na antimonopolní úřad podání donesl.

Se svými autobusy se chtěl na začátku roku 2008 etablovat na lince z Prahy do Brna. Jako nový hráč nabízel cestu za padesát korun. Student Agency podnikatele Radima Jančury ihned zareagovala a stálým zaregistrovaným zákazníkům (tedy ne všem) nabídla v časech, kdy jezdila i Asiana, jízdenky rovněž za padesát korun. S rozhodnutím antimonopolního úřadu firma ostře nesouhlasí. "Jde proti zájmům cestujících, kteří profitují z konkurenčního boje. Omezí tím možnost nabízet akční ceny," uvedl v prohlášení Jančura.


Cena byla likvidační


Podle předsedy antimonopolního úřadu Petra Rafaje nemůže Student Agency jako dominantní přepravce na trase Praha-Brno snížit cenu na úroveň svého menšího konkurenta. "Jejich cena narušila rovnováhu na trhu a byla pro konkurenta likvidační," poznamenal pro HN Rafaj. Výše pokuty byla podle předsedy určena podle běžných pravidel a odpovídá dikci zákona.

Úřad řešil případ nezvykle dlouho, údajně z důvodu jeho složitosti. "Podrobné analýzy zabraly hodně času, nicméně na základě vlastního šetření jsme došli k závěru, že ceny stanovené Student Agency byly podnákladové," doplnil Rafaj.

Stanovisko firmy je opačné: linka Praha-Brno byla po celou dobu zisková a nejednalo se tedy o podnákladový režim. Student Agency se tudíž s rozhodnutím nesmíří a hodlá se odvolat. Podle firmy se v žádném případě nejedná o ochranu volné soutěže, ale o úřední zásah do konkurence.

Špatný precedent


Student Agency dále poukázala na několik parametrů rozhodnutí, které označila jako "nesmyslná". Úřad údajně zúžil celý přepravní trh mezi Prahou a Brnem pouze na autobusové spoje a pominul konkurenci osobních automobilů nebo železnice, kde ve stejné době nabízely České dráhy akční jízdné ve výši 35 korun.

Úřad podle Jančury vytvořil nebezpečný precedens, který ne­umožní většímu dopravci reagovat na vývoj trhu akční cenou. "Toto rozhodnutí nám otevírá cestu na železnici, budeme se moci opřít o garanci toho, že na nás nikdo nebude moci zaútočit nižší cenou," uvedl Jančura. Rafaj argumentaci šéfa Student Agency odmítl. "Nic takového nelze dopředu říct, každý případ je specifický," uvedl Rafaj.

Student Agency je největším autobusovým přepravcem v ČR na dálkových spojích a příští rok se chystá vstoupit i na železnici.